Oost Canada rondreis

  • marjo

    Hallo,

    Ik heb februari jl. informatie gevraagd op dit prikbord over Oost-Canada. De tickets zijn inmiddels geboekt en wij gaan een auto huren en dan gebruik maken van B&B's of cabins.

    Wij hebben 8 weken de tijd om een toer te maken.

    Wij starten half augustus in Toronto om vandaar direct naar Haliburten te gaan voor een bruiloft. Wij willen daar dan een paar dagen blijven om dan verder te trekken richting Nova Scotia en weer retour naar Toronto waar we dan nog een paar dagen willen blijven voordat we half oktober weer naar Nederland terug vliegen.

    Wij hebben de Oost-Canada gids van Lannoo gekocht, als je hierin begint te lezen vraag je je af waarom je niet nog langer geboekt hebt; want wat is er veel te zien!!

    Wij wilden er eerst nog New Foundland aan toe voegen maar dat wordt te veel voor deze tijd; dus beperken wij ons tot Nova Scotia.

    Maar dan nog; ik heb alle routes uit de Lannoo op een rijtje gezet en dan kom ik op zo'n 7000 kilometer te gaan. Het lijkt mij vrij veel; dan ben je zo'n 150 km gemiddeld per dag aan het autorijden.

    Onderstaand heb ik kort de route aangegeven. Is het mogelijk dat de enthousiaste Canadagangers er naar willen kijken en mij misschien advies willen geven omtrent de route. Het is waarschijnlijk beter de route in te korten om wat langer op bepaalde plekken te blijven om wat meer van de omgeving te genieten. Wij hopen ook nog walvissen te kunnen ‘spotten’.

    Hartelijk dank en al een prettig, warm en sportief weekend toegewenst,

    groetjes van Marjo.

    Dit zou de route zijn:

    . Huntsville - Algonquin Provincial Park - Ottawa = 347 km

    . Ottawa -Montréal = 193 km

    . Montréal - Trois-Rivieres - Québec = 268

    . Québec - Tadoussac = 210

    . Tadoussac - Forestville -veerboot naar Rimouski - Matane - Sainte-Anne-des-Monts = 280

    of

    . Tadoussac - veerboot Les Éscoumins - Trois-Pistoles - Sainte-Anne-des-Monts

    . Sainte-Anne-des-Monts - Parc National Forillon - Gaspé - Percé = 319

    . Percé - Carleton = 194

    . Carleton - Campbellton - Caraquet = 235

    . Caraquet - Kouchibouguac NP - Moncton = 258

    . Moncton - Carleton - North Cape - West Point = 303

    . West Point Lighthouse - Prince Edward Island NP - Charlottetown = 145

    . Charlottetown - East Point - Wood Islands - veerbot naar Caribou, Pictou = 209

    . Pictou - Antigonish - Port Hastings - Baddeck - Cheticamp = 296

    . Cheticamp - Cape Breton Highlands NP - Ingonish Beach = 163

    . Ingonish Beach - Sydney - Louisbourg - Sydney = 222

    . Sydney - Port Hastings - Sherbrooke = 295

    . Sherbrooke - Halifax = 225

    . Halifax - Peggy's Cove - Lunenburg = 142

    . Lunenburg - Kejimkujik NP - Port- Royal - Digby = 189

    . Digby - Brier Island - Digby - veerboot naar Saint John = 146

    Of niet de veerboot maar de rit van 580 km om de Bay of Fundy.

    Of Saint John - Fundy National Park - en weer retour; Hoe anders in het Fundy NP te komen = 400

    . Saint John - Grenze Kanada/VS - Acadia NP -Bar Harbor = 321

    . Bar Harbor - Bangor - Mt. Washington - Nort Conway = 396

    . North Conway - St. Johnsbury - Stowe = 231

    . Stowe - Montréal = 179

    . Montréal - Gananoque - Kingston = 286

    . Kingston - Toronto = 263

    . Toronto - Niagara Falls - Toronto = 290

    Dan nog zo'n 3 dagen Toronto en weer terug naar huis.

  • Berry

    Hallo Marjo,

    Jullie gaan een mooie reis maken,de afstand die je gaat rijden is natuurlijk in onze begrippen enorm,maar met 8 weken en een gemiddelde van 150 km per dag is dat wel te doen.Want een vakantie in Canada is gewoon een beleving,en dan maakt het niet uit of je in het oosten -midden- of westen van het land zit,je moet soms wat langere afstanden afleggen om wat te zien!

    Ga ook niet te veel op een dag rijden,anders wordt je doodmoe,en zit je te lang in de auto.

    De route door de drie provincie's,

    New Brunswick.Prince Edward Island, Nova Scotia).

    Halifax

    bezoek de havenstad,de Old Clock.Halifax Citadel,etc.

    Halifax- Baddeck.

    Over de marine drive route rij je naar het oosten,Sherbrook village is leuk, en Cape Breton Island.

    Baddeck.

    Wandelen,kajakken,tennissen,fietsen,de nagebouwde vestingstad Louisbourg.

    Baddeck - Port-Aux-Basques

    Bij Sidney neem je de ferry naar New Foundland(gaat dagelijks).

    Je vaart naar Port-aux-Basques,een oud plaatsje,waar Fransen,Portugezen,Basken etc hebben gewoond.

    Port- aux - basques - Corner Brook

    Van Port-aux- basques op weg naar Corner Brook,dat ligt aan de Humber River(bekend om zalmgebied),mooie omgeving.

    Gros Morne National Park

    Dit is een prachtig park,uitgeroepen door UNESCO tot werelderfgoed.Fjorden,bergen,mooi vergezicht op de oceaan.

    Corner Brook - Gander

    Bezoek de stad Gander,het ligt meest noordelijk in New Foundland,en je vind er het Mary March Museum,het Beothuk-dorpje in Grand Falls.

    Gander - St John's

    Vanuit Gander rij je naar de hoofdstad van Nuffyland St-John's,onderweg kun je het National Historic Park “Signal Hill”bezoeken met het Newfoundland Museum.

    St-John's

    De Cape Spear route is een hoogtepunt,het is het meest oostelijke puntje van Noord-Amerika,hier bevind zich ook de oudste vuurtoren van Nuffyland,hier heb je ook al kans om walvissen en ijsberen te zien.Petty Harbour is niet te missen.

    St-John's.

    Hier kun je eigenlijk een mooie rustdag nemen,als je de Irish Loop route neemt naar Bay Bulls en Witless Bay,kun je van hieruit al touren doen naar papegaaiduikers,en walvissen.

    St-Johns - Sydney

    Het beste kun je de ferry nemen van 09.00 uur in Argentia,want die gaat naar Sydney,dat is een beste vaart van zon 13 - 14 uur,dus kom je laat aan

    Sydney - Pictou

    Via Cape Breton Island rijdt je naar Pictou,eigenlijk de eerst schotse nederzetting in Canada.

    Pictou - Charlottetown

    Overtocht van een 1 uur en een kwartier naar Prince Edward Island,kleinste provincie Canada,door naar de hoofdstad Charlottetown.

    bezoeken kun je Ardgowan,Fort Amherst,er zullen ook wel weer zomerfestivals zijn.

    Charlottetown.

    Charlottetown is bekend om zijn witte kliffen,stranden,en duinen in het Prince edward Island National Park,en het Green Gables House.

    Bezoek het museum van Lucy Maude Montgomery,bekend van haar boeken “Anne of Green Gables”.

    Charlottetown - Moncton.

    Van Charlottetown rijdt je naar New Brunswick over de mooie(vrij nieuwe en langste brug van Canada,14 km) Confederation Bridge,die brengt je naar Shédiac and Boctouche.

    Hier liggen mooi stranden,en in Shédiac kun je mee met een vissersboot,en daarna natuurlijk een kreeft proberen waar dit gebied om bekend staat.

    In Moncton praten veel mensen frans!

    Moncton - Saint John.

    Na Moncton kun je het Fundy Bay National Park bezoeken.Het bijzondere van dit park is dat het tij twee keer per dag een hoogte bereikt tussen de 7,5 en 15 meter, dus het hoogste tij ter wereld.Het heeft ruige natuur maar ook hele mooie,het bijzonder is natuurlijk als het wad droog ligt.

    Als je bij Hopewell Cape komt maak je kennis met de Flowerpots,dat zijn de grootste en indrukwekkende rotsformatie's ter wereld.

    Saint John.

    Saint John is de grootste stad van New Brunswick,de bezienswaardigheden zijn daar natuurlijk de Old City Market en de Martello Tower.Als je wilt kun je ook met een speedboot naar de Reversing Falls,het water van de St.John River,bots tegen de Bay of Fundy.

    Saint John - Digby.

    Met de ferry ga je over de Bay of Fundy naar Nova Scotia,en dan rijdt je naar Brier Island,de ideale plek om walvissen te zien,daar bevinden zich ook genoeg excursies.

    Oke,tot zover eerst de meest bijzonder mooie en alles ziende reis door deze provincies,er zit alles in wat ze te bieden hebben,het is ook de meest logische route die je naar alle mooi plekken brengt,en je komt dus in New Brunswick ,Prince Edward Island,en Nova scotia ,kortom een must.

    Dit is dus alleen op dit moment de route door deze drie provincies.

    De ander route van Toronto,kan als volgt.

    Toronto - Gananoque -Sherbrook - Pointe au Pic -Tadousac ,retour,-Quebec -Montreal - Ottawa - Algonquin Park - Killarney Park - Manitoulin -Tobermorny - Waterloo - Niagara Falls - Toronto.Ik zal de route nog iets uitvoerig opschrijven.

    Kijk eerst maar of je dit wat vind.Ik hoor het wel!

    Groetjes,

    Berry

  • Cor 1

    Hoi Marjo,

    Je route ziet er aardig uit en zoals Berry al vertelde 150 km per dag valt reuze mee. Onderweg wat eten of wat bezoeken of gewoon een wandeling er valt genoeg te doen en dat is je ochtend dan. s'Middags en de avond kan je wat ruimer plannen (tot het donker wordt).

    Zoals ik al zei je route ziet er goed uit en als je mocht beslissen om toch New Foundland in je route op te nemen hou er dan rekening mee dat de ferry Argenta - Sydney maar 3 keer per week vaart (dins-,donder- en zaterdag) en wel tussen 15:30 uur en 20:00 uur vertrek (afhankelijk welke dag) en dan s'morgens vroeg aankomst. Informeer even ze willen het wel eens veranderen deze route (vaart alleen in de zomermaanden) zie: http://www.marine-atlantic.ca/en/schedule/pabnsy1.asp

    De route Digby - Brier Island - Digby zou ik s'morgens vroeg vertrekken de 2 ferry achter elkaar nemen en een walvistour op Brier Island nemen en op de terugweg s'middags na de eerste ferry de Balance Rock bezoeken.

    Als je toch in Digby bent zou ik Annapolis Royal (en Port Royal) bezoeken.

    Om Fundy NP te bezoeken zou ik dan doen vanuit Saint John (heen en terug nog geen 300 km). Het Fundy NP vindt ik zelf wat tegenvallen maar het nabij gelegen Hopewell Cape is wel geweldig het entreebewijs voor de Flowerpots is twee dagen geldig dus je kan s'middags het ene tij bezoeken en de volgende morgen het andere.

    Mijn mening is natuurlijk persoonlijk een ander denkt er anders over, verschillende mensen verschillende meningen.

    De andere NP in NB en NS vindt ik daar en tegen prachtig

    Even wat losse dingen door elkaar heen.

    In Caraquet is Arcadien Village het bezoeken zeker waard

    In Gaspé het Micmac Nation village

    In Moncton: Magnetic Hill zelf maar 10 minuten maar een beleving zeer speciaal (buiten de andere toeristische dingen die erom heen gebouwd zijn)

    Nabij Fredericton (als je daar misschien in de buurt komt) Kings Landing

    Even terzijde hou er wel rekening mee dat na Labourday (6 september) diverse attracties gesloten zijn of op halve kracht draaien. De provinciale regering van NB heeft het toerisme budget behoorlijk teruggeschroefd en nu draaien diverse gelegenheden op studenten en die moeten dan alweer beginnen. Heel bijzonder is b.v. om het Cape Jourimain Provincial Visitor Information Centre (bij de confederation bridge) in te komen kost $ 2,- . Het is niet om die 2 dollar maar nog nooit eerder meegemaakt in Canada.

    Hopelijk heb je hier wat aan in ieder geval heel veel plezier toegewenst.

    Cor

  • marjo

    Hallo Berry en Cor,

    Hartelijk dank voor jullie tips en aanbevelingen, wij gaan ze weer met de kaarten en boeken op tafel uitgebreid bekijken. Wat is vakantievoorpret toch leuk.

    Wij starten wel vanaf Minden omdat daar de trouwerij plaatsvindt; Wij blijven daar een paar dagen om ook in die omgeving te kunnen kayakken en wandelen met onze vrienden. Onze totale route is denk ik ook afhankelijk van het weer. Als het veel regent dan zit je wat meer in de auto en maak je wat meer kilometers (bij droog weer zijn wij liever buiten).. Wij willen in de Nat.Parken of in de buurt daarvan misschien wel voor een aantal dagen/week een cabin of cottage huren en dan ben je weer wat achter op je schema, of als het ergens gewoon gezellig en mooi is dan blijven wij er een paar dagen.

    Onze ervaring is als je elke dag in de auto zit het best een drukke vakantie wordt.

    Als ik de ervaringen van de mensen op dit prikbord en van onze vrienden mag geloven dan wordt je verliefd op het land en kom je zeker nog eens terug.

    Voor wat betreft de walvistour, is het beter deze te doen op Briers island of bij Tadoussac??

    En hebben jullie nog tips voor mooie/leuke locaties voor het huren van cabins en/of B&B's??

    bedankt voor jullie reactie en groeten van Marjo.

  • Franziska Ott

    Hoi Marjo,

    Ik kan je helaas niet al te veel helpen met de route, want Ontario ken ik maar heel beperkt en de Atlantic Provinces helemaal niet. Ook mijn ervaringen met de provincie Québec liggen al weer jaren terug. Ik heb namelijk een jaar als uitwisselingstudente in de buurt van Montréal geleefd. Maar dat is intussen meer dan 20 jaar geleden. Natuurlijk ben ik in de tussentijd al wel weer terug geweest voor vakantie, maar heb dan meestal gewoon mijn vrienden opgezocht. Op toeristisch vlak ben ik dus ook in Québec niet echt ervaren. Maar Berry and Cor hebben je gelukkig al hele goede tips gegeven. Ik wou er eigenlijk alleen aan toevoegen, dat jullie een hele mooie reisperiode voor Oost-Canada hebben uitgezocht. In september maak je een goede kans om nog volop van warme dagen (Indian Summer) te kunnen profiteren. Begin oktober begint het loof van de bomen te verkleuren en geloof mij, dat is een spektakel dat je echt niet wilt missen. Ik zal even proberen om hieronder wat foto's uit Mont Tremblant (Québec) te plaatsen, die ik begin oktober heb genomen:

    Alvast heel veel plezier met de verdere planning! Groetjes,

    Franziska

  • Cor 1

    Hoi Marjo,

    Welke walvistour het beste is vind ik zelf altijd moeilijk te beoordelen maar de bekende zijn inderdaad die Tadoussac en Brier Island. Verder zijn er mogelijkheden o.a. in Gaspé in Quebec, St.Andrews en St John in NB, Chéticamp, Pleasant Bay en Bay St. Lawrence. Oook nog op meerdere niet genoemde plaatsen zelf heb ik goede ervaring met Brier Island en slechte ervaring met die in Pleasant Bay.

    Aangezien je ruwweg 2 maanden gaat neem ik aan dat je een National Pas voor de parken neem als je van cultuur en geschiedenis had kan je ook een Discovery Pas aanschaffen deze kost ongerveer $ 30,- meer en dan kan je de Natinonale Historical Sites of Canada ook bezoeken Alle gegeven hierover staat op de Nationale Parken site.

    Wij zelf houden van B&Bs en die zijn ruim aanwezig in Canada. Als je niet persé luxe B&Bs wil kijk dan eens naar goedkopere en die B&Bs die maar 2 of 3 kamers hebben. Je het dan vaak wel gedeelde badkamers en geen telefoon op je kamer maar deze mensen doen het meestal niet alleen voor het geld maar vinden het fijn om andere mensen over de vloer te hebben en zijn dan ook bijzonder gastvrij (je heb natuurlijk altijd wel slechte ertussen maar dat heeft niets met de prijsklasse te maken).

    Accomadaties zijn te vinden op

    http://www.bonjourquebec.com/qc-en/accommodation-directory/bed-and-breakfast/

    http://www.tourismnewbrunswick.ca/Home/Accommodations.aspx

    http://www.tourismpei.com/index.php3#

    http://www.novascotia.com/en/home/accommodations/default.aspx

    http://www.newfoundlandlabrador.com/nl/PlanATrip/PlacesToStay/Default.aspx deze site is dus in het nederlands

    en voor heel Canada

    http://www.bbcanada.com/

    Groetjes Cor

  • Koen

    Ik vond de walvistour bij Tadoussac prachtig. We hebben 3 verschillende soorten walvissen gezien. Er waren ook een paar kleine groepjes walvissen die met elkaar opzwommen. We hebben alles heel goed kunnen zien en prachtige foto's kunnen maken. Dit was mijn mooiste walvistour ooit. Omdat bij tadoussac niet in open zee bent, maar op een rivier ben je er altijd wel lekker dichtbij. Ook hebben we walvissen gewoon vanaf de kant gezien. Aan eind van de haven kan je een voetpad nemen rond een soort van landtong.

    Bij Brier Island heb ik geen walvistour gedaan, kan ik dus niet over zeggen.

  • Koen

    Hoi,

    Je route is inderdaad geweldig, maar ook best lang. Je hebt er wel lekker de tijd ervoor. Persoonlijk zou ik telkens kiezen om ergen 2 of 3 nachten te verblijven en dan weer door trekken. Let op: in de Lannoo gids hebben ze wel een erg strak tijdschemea, in praktijk moeilik haalbaar. Je wilt ook een keer wat rustiger aan doen, boodschappen e.d. Tips wil ik wel geven.

    - Tussen Montreal en Quebec ligt Mauricie NP, een prachtig park (zeker in de herfst) met mooie wandelingen en uitkijkposten. Er loopt 1 weg en stop bij alle stopplaatsen. De Mekinac wandeling is een aanrader.

    - Stop onderweg naar Tadoussac even in Baie Saint Paul, een leuk kunstenaarsdorp.

    - Tadoussac is walvissen spotten

    - Let goed op de ferries. Ze varen niet vaak en buiten seizoen niet elke dag. We moesten een klein stukje terug rijden naar saint-simeon om daar de ferry te pakken (andere ferries vaarden op die dag in eind septemer niet).

    - Parc du Bic bij Rimouski vond ik een leuke park waar wij o.a. zeehondjes hebben gezien.

    - Parc de la Gaspesie kleurt in de herfst goudgeel. Vanuit saint-anne-des-monts een leuke dagbesteding voor 1 of meerdere wandelingen.

    - Het stuk tussen Perce en Kouchibouguac vond ik minder interessant en zou ik zo min mogelijk tijd aan besteden.

    - Kouchibouguac NP is vlak en heeft goede fietspaden. Ideaal om een fiets te huren.

    - Ik zou Fundy NP vanuit Moncton verkennen, vanuit daaruit een dagtocht doen.

    - Het spectaculairste gedeelte van Cape Breton ligt aan de kant van Cheticamp. Ik zal daar zeker een extra nacht verblijven. Het is zeker geen straf om de Cabot Trail voor een tweede keer te rijden. Wandeling Skyline Trail is (letterlijk) een hoogtepunt.

    - Louisburg is in het naseizoen beperkt geopend (wij konden maar een gedeelte bezoeken). Houd daar rekening mee.

    - Vanuit Lunenburg loopt een klein weggetje naar Blue rocks en stonehurst. Kleine pitoreske haventjes en huisjes op palen in het water.

    - Persoonlijk zou ik dus Fundy NP eerder op de route doen en vanaf Digby de ferry nemen. Dat scheelt een hele omweg.