Geld en tanken

  • Peke

    hallo allen,

    nog een paar vraagjes aan u

    1 Halen jullie al geld in NL voor dat jullie naar Canada vertrekken??

    2 Tanken in Canada dan moet je eerst betalen en dan kun je pas tanken toch??

    3 Kun je daarna gewoon weg rijden of moet je voor een evt. bon weer naar binnen?

    4 Heb natuurlijk een creditcard maar kun je ook met je europas betalen(de bank heeft mij verteld dat ik er wel geld mee kan pinnen)

    Groetjes

  • John

    Hoi Peke,

    1. Kan, maar is niet noodzakelijk. Op de luchthaven vind je al een PIN automaat (ATM)

    2. Voor BC zeker. Of je geeft een bepaald bedrag, of je tankt ‘vol’ en laat dan je credit card bij de cashier liggen (deze rekent dan af wat je getankt hebt). Vaak kun je ook direct bij de pomp je credit card gebruiken en hoef je niet naar binnen (soms zelfs 24/7). Het bonnetje krijg je dan ook ‘uit de pomp’.

    3. Zal waarschijnlijk nog wel eens verschillen, maar eventjes binnenlopen kan geen kwaad (soms zijn er ook z.g. full service stations waar iemand voor je tankt). Gaat zich vanzelf wijzen :).

    4. Met de Europas kun je geld uit geldautomaten halen en (bij mijn beste weten) niet mee betalen in een supermarkt, restaurant enz. Daar heb je dan de credit card weer voor nodig.

    Succes,

  • Ine

    Hoi Peke!

    1. We halen altijd geld in Canada bij een pinautomaat (ATM). Staan op het vliegveld. Moet je wel een klein bedrag voor betalen, wordt vermeld hoeveel. Vaak C$ 1,50 of meer. Buiten het vliegveld zijn er ook pinautomaten die geen extra geld kosten, met name bij banken. Niet in de supermarkt of bij attracties, daar wordt over het algemeen weer een bijdrage gevraagd. Weet niet of het te maken heeft met de bank die je in NL gebruikt. Wij bankieren bij ING. Bij CIBC, BMO, Bank of Nova Scotia, ING Direct e.d. gratis pinnen. Bij Canadian Trust lukte het helemaal niet.

    2. Het vooraf betalen is (per provincie) verschillend. In BC heb ik regelmatig vooraf (gedeelten) moeten betalen. Dit jaar in Ontario of Quebec helemaal nooit. In Alberta soms wel, soms niet.

    Met creditcard vooraf betalen in de automaat is meestal max.C$ 100. Onze benzinetank was groter dan 100 liter en daarom vonden we dit niet handig. Ben ook voorstander van contant betalen. Ik ga het vooraf vragen en geef dan contant geld af en na het tanken betaal ik bij of krijg geld terug. Weet niet vooraf niet precies hoeveel liter nodig was om de tank te vullen.

    3. Ik ga dus altijd naar binnen voor een bon, of het noodzakelijk is weet ik niet. Vind ik zelf prettig.

    4. Met onze ING betaalpas konden we niet betalen in winkels of iets dergelijks. Dat hebben we af en toe geprobeerd, ondanks dat er in NL gezegd wordt dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Heb zelfs niet met mijn creditcard kunnen betalen dit jaar als het om een automaat met verificatie ging. Volgens ING kan de oorzaak liggen in het feit dat ik de creditcard nog niet op deze manier eerst gebruikt had in NL. Dat heb ik nu inmiddels wel, dus volgende keer maar afwachten in het buitenland. Voor de goede orde, creditcard werkt wel met internetbetalingen en ‘ouderwets’ rits-rats machine.

    Fijne vakantie!

    Groet, Ine

  • Peke

    John en Ine bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.

    Heb al jaren mijn creditcard en vaak in het buitenland de pincode erbij in moeten voeren dus dat zal geen probleem zijn.

    Ik neem denk ik maar wat geld mee.

    Kan ik later als ik 2 dagen in het hotel in Vancouver zit wel even bij een bank langs lopen om geld te pinnen.

    Wat een gedoe met dat tanken zeg.

    Naar binnen en wel of niet wat vooruitbetalen.

    Automaat.

    eerst tanken dan betalen.

    Nou ja het zal wel los lopen verwacht ik.

    Groetjes

  • Cees A

    Vooraf betalen bij tanken is volgens mij voornamelijk afhankelijk van de ervaringen van de pomphouder met doorrijders.

    Mijn eigen ervaring in Amerika en Canada: In kleine plaatsjes waar iedereen elkaar kent hoeft bijna nooit vooraf betaald te worden.

    In grotere plaatsen, waar onderlinge sociale controle wat minder is, worden pomphouders vaker geconfronteerd met doorrijden zonder te betalen en na een aantal van die gevallen neemt men het zekere voor het onzekere en wordt de pomp pas aangezet als je hebt betaald.

    Ook de benzineprijs is van invloed.

    Naarmate die hoger is, wordt het financiele risico voor de pomphouder ook groter en zie je dat je bij meer pompen vooraf moeten betalen

  • Maria

    Peke Schreef:

    ——————————————————-

    > John en Ine bedankt voor jullie uitgebreide

    > antwoorden.

    >

    > Heb al jaren mijn creditcard en vaak in het

    > buitenland de pincode erbij in moeten voeren dus

    > dat zal geen probleem zijn.

    > Ik neem denk ik maar wat geld mee.

    > Kan ik later als ik 2 dagen in het hotel in

    > Vancouver zit wel even bij een bank langs lopen om

    > geld te pinnen.

    >

    > Wat een gedoe met dat tanken zeg.

    > Naar binnen en wel of niet wat vooruitbetalen.

    > Automaat.

    > eerst tanken dan betalen.

    >

    > Nou ja het zal wel los lopen verwacht ik.

    >

    > Groetjes

    zo,n gedoe is het niet, de meeste tankstations kun je bij de pomp met CC betalen, redelijk eenvoudig toch

  • Ankie1

    En waar je niet bij de pomp kan betalen loop je gewoon naar binnen en geef je even je cc af, zegt welke pomp en tanken maar. Nadien even naar binnen om te betalen en wegwezen.

    De eerste keer lijkt het ingewikkeld, maar geloof me het is niet lastig. Ook is het vastgesteld in een wetje in BC dat dit moet in deze provincie, het vooraf betalen. Dit nadat een pompbediende is doodgereden door iemand die ervandoor ging zonder te betalen. Alleen in kleine dorpjes wil men nog weleens gewoon nadien laten betalen, ook omdat men de pomp zelf vaak daar nog niet is ingesteld op dit systeem.

    Ankie

  • MarcelD

    Ik weet nog dat we na een tijdje op zoek gingen naar Esso tankstations omdat je daar eerst kon tanken en daarna binnen kon afrekenen.

    Maar we hebben wat vreemde methodes meegemaakt idd

    En oja,

    vergeet niet je pincode van je creditcard “mee te nemen”

    Ik had nog niet zo lang een nieuwe en wist dus absoluut mn code niet, dus was mn reispartner weer aan de beurt…

  • Jos

    Dit jaar op de meeste plaatsen gewoon aan de pomp kunnen betalen met de cc en slechts twee keer ( bij de Shell , die alleen Canadese cc's accepteerd aan de pomp ) mijn cc binnen hoeven af te geven om daarna te kunnen tanken .

    Was voor mij ook even wennen aan een nieuwe cc met pincode , maar deze code als fake telefoonnummer in de mobiele telefoon gezet als backup .

    Gewoon de goedkoopste regular benzine getankt en nergens problemen gehad .

    Jos .

  • Gerty

    Wij waren in juni in Newfoundland. De enige plek waar de pinpas bruikbaar was (Rabo) was op het vliegveld. Verder overal met de CC moeten pinnen en betalen. Dit ondanks dat het zou moeten lukken met de pinpas volgens de Rabo.Kost je dus wel meer geld door extra kosten van pinnen met de CC.