minder toeristen in mei/klimaat

  • petra

    Ik denk eraan om begin mei al naar West Canada te gaan. (inclusief de Nationale parken Jasper en Banff). Ik heb de indruk dat het er behoorlijk toeristisch is en het lijkt mij prettiger als het wat rustiger is. Of is het misschien wel uitgestorven daar in mei? Ik wil zelf met het openbaar vervoer doen en ter plekke diverse dagtours boeken. Maar wordt er dan wel wat georganiseerd? Ik las in eerdere berichten dat er nog sneeuw kan liggen, maar in juni is dat ook mogelijk. Voor het klimaat is juli en augustus de beste reistijd?

  • Sophia

    Mei is zeker geschikt om hier op vakantie te gaan. Lekker weer, en alles is groen, fris enin bloei. Ik ben dol op mei!

    In juni zijn de schoolvakanties in Canada, dus dat is hier niet echt het rustigste seizoen. Juli en augustus is vaak enorm heet, niet echt het meest ideale weer voor buitenactiviteiten. September is zalig, een echte aanrader en ook oktober is het vaak nog prima weer, met als bijkomend voordeel dat de herfstkleuren zeker in de Rockies adembenemend zijn.

  • Sophia

    Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: in juni BEGINNEN de schoolvakanties, tot eind augustus. Nou is “druk” hier echt niet hetzelfde als in Nederland hoor, het voelt zelfs in die maanden nog heerlijk leeg. Veel plezier met de plannen!

  • Ann B.

    Hoi Petra,

    Als ik zelf mocht kiezen zou ik voor september of oktober kiezen, dan is het klimaat nog aangenaam en zijn de meren in de Canadese Rockies niet meer bevroren. In begin mei zijn deze nog bevroren en kan er op vele plaatsen nog heel wat sneeuw liggen. De rest van BC is meestal ok in mei en inderdaad is alles groen en in bloei zoals Sophia al aangeeft.

    Verder weet ik niet hoe dat zal gaan met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer is niet te vergelijken met het openbaar vervoer in West Europa. In de steden is het wel ok, maar voor de rest zijn er niet zoveel mogelijkheden. Je zal misschien met de Greyhound bus ter plekke kunnen geraken en dan van elke bepaalde plaats dag trips boeken. Ik denk wel dat het mogelijk is, maar het lijkt me toch erg duur om van die dag trips te doen en dan zit je vast aan een bepaald tijdstip en aan bepaalde plekken. Ik zou bijna willen voorstellen om misschien een auto te huren voor enkele dagen ter plekke, dat komt misschien goedkoper uit dan van die dag trips te boeken.

    Je kan ook eens kijken bij het Moose Netwerk, die hebben ook wel mogelijkheden om bepaalde plaatsen te bezoeken en je hebt toch nog wat vrijheid om zelf te kiezen hoelang je op een bepaalde plaats wil blijven. Je moet hun website maar eens bekijken, maar zij doen enkel toers van eind mei tot eind september: http://moosenetwork.com/tours_canada_west.php

    Veel succes met de planning!

    Groetjes uit Vancouver,

    Ann :)

  • Sophia

    Je hebt helemaal gelijk Ann, ik was nog vergeten iets te zeggen over het openbaar vervoer. Trein kan je echt absoluut vergeten, en de bus is geen half-uur bus zoals in Nederland… ik ken maar weinig mensen hier die van het openbaar vervoer gebruikt maken. Hier is de auto HET vervoermiddel! Dus inderdaad, goed van tevoren plannen….

  • John

    Hoi Petra,

    op alpien nivo kan er veelal tot ver in juni sneeuw liggen, dit zegt overigens niet dat je in mei niet naar Canada op vakantie zou kunnen. Het tegendeel is eerder waar, je noemt zelf al een paar voordelen.

    De drukte in juli en augustus is natuurlijk nog steeds relatief, durf je ‘weg van de snelweg’ te gaan dan zul je merken dat het ‘tourbus-gehalte’ al heel snel minder wordt. En ook hier geldt: je hebt bekende(re) locaties en minder bekendere (maar veelal niet minder spectaculair).

    Ik noem het misschien ten overvloede maar de Canadese westkust kent een gematigd zeeklimaat en is hierdoor eigenlijk het gehele jaar door goed bereisbaar, momenteel spenderen we wekelijks nog steeds de nodige tijd fietsend en wandelend in de bossen. Mei is hier een erg mooie periode, vind ik zelf. Aan de kust en op het water is het al vaak goed vertoeven. Wil je bergen en sneeuw? De Coastal Mountains en de bergen op Vancouver Island bieden voldoende van beiden. Dus kom in mei gerust naar Powell River.

    Het OV systeem is (helaas) niet zo uitgebreidt zoals in sommige andere landen, maar met een beetje plannen is het goed mogelijk om een rondreis in elkaar te ‘sleutelen’. Zelf reis ik nog wel eens met de bus (Greyhound, Tofino Bus, Malaspina Coach Line e.d.) op Vancouver Island en dat is goed te doen (hier rijd ook een trein overigens). Ook de ouderwetse ‘duim’ heeft me nog nooit in de steek gelaten.

  • Es

    Specifieke informatie heb ik niet zoals voorgaande reacties,maar wij (ik en vriend) hebben van 22 mei tot 20 juni 2008 veel parken bezocht. Wij zijn sindsdien helemaal fan van de Icefield Parkway en de natuur van Banff en Jasper. Aan het begin van onze vakantie zijn we een week op Vancouver Island geweest (huurauto en motels) en daarna richting Whistler en Jasper NP. Het weer was prima, af en toe een buitje of een dikke fleece aan, maar we hebben ook een aantal middagen in het buitenzwembad van het hotel/motel gelegen. De eerste keer dat we de Icefield Parkway reden was het regenachtig en mistig, maar ontzettend mooi om ook in deze weersomstandigheden te rijden! Soms nog flinke brokken ijs op de meren en prachtig besneeuwde bergen!

    De laatste, 4de week van onze vakantie hebben we internet geraadpleegd om te kijken wat voor weer het ongeveer zou zijn en we zijn op goed geluk weer naar de Parkway gereden vanuit het zuiden van BC en de weg was nu droog en de zon scheen. Het ijs op de meren was gesmolten en ze kleurden nog blauwer dan eerst! Alsof we weer een hele nieuwe weg waren ingeslagen…

    Het maakt dus niet uit wat voor weer het is (als de wegen maar open zijn), het blijft prachtig! Voor foto's: www.steven-en-esther.nl

    Groetjes,

    Esther

  • Rob

    Hoi Sophia,

    In Juli en Augustus kun je nog zeker genoeg buitenactiviteiten doen hoor!

    Mei,Juni,Juli,Augustus en September zijn toch echt wel de vakantietijden van het jaar! En de temperaturen verschillen nogal per seizoen.

    Groeten,

    Rob

  • John

    Hey Rob,

    ook in september, oktober, november, december, januari, februari, maart, april mei en juni kun je hier zeker nog genoeg buiten aktiviteiten ondernemen :-).

    En dat zijn dan geen ‘wintersporten’ ;-).

    Juli en augustus zijn hier de echte (Noord Amerikaanse) vakantiemaanden en is het relatief drukker op de bekende(re) plaatsen. Ga ‘weg van de snelweg’ en je ontloopt de massa(s) met het grootste gemak.

    Have Fun,

    John.

  • petra

    Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik denk dat het september gaat worden. Ik had namelijk ook graag boottochtjes willen maken op de meren. Is het zo dat september over het algemeen ook iets warmer is qua temperatuur in vergelijking tot mei?

    Ik had zelf ook gedacht aan Moose, maar zie daar vanaf. Leuker vind ik het toch om alles zelf te doen. Ik had al gekeken naar de dienstregelingen van Greyhound. Ik vind het wel mee vallen, ze rijden vaker dan in Australie. Als jullie verder nog tips voor me hebben, hoor ik het graag. Ik heb er veel aan, reisgidsen zijn vaak te algemeen.