wie weet een mooie route van Waterton lakes naar Banff

  • Ans

    Hallo beste mensen,

    Wij vertrekken 3 September en zijn zo'n beetje de route aan het bepalen.

    Wij komen van uit de USA en komen dan uit de Glacier NP rijden via het waterton lake.

    En dan zoeken we een mooie weg naar het Banff NP.

    Misschien zijn er mensen die deze route ook hebben gedaan, en hebben dan tips voor ons.

    Alvast bedankt.

    En wat dit prikbord betreft, in een woord geweldig we hebben al vele tips op ons lijstje staan.

  • Kendra

    tja, je hebt diverse mogelijkheden om van Waterton in Banff te komen, ik zal ze hier even op een rijtje zetten:

    1) niet de mooiste, maar misschien wel de snelste route is gewoon om highway 2 te volgen naar Calgary en van daaruit highway 1 naar Banff.

    2) ik denk dat de meeste mensen hier je de route via highway 22 aan raden, die loopt vanaf highway 3 ten oosten van Crowsnest Pass naar Bragg Creek. Vanaf Bragg Creek nog even naar het noorden tot je bij highway 1 komt en dan gewoon naar het westen. Highway 22 wordt ook de ‘Cowboy Trail’ genoemd en is een goede verharde tweebaansweg, die door een erg mooi stuk foothills loopt. http://www.thecowboytrail.com/index.html In het zuiden is het een beetje kaler en uitgestrekter, maar je hebt wel een prachtig uitzicht op de Rockies, m.n. als het mooi weer is.

    In Longview zou je even kunnen stoppen om de beef jerky te kopen, erg lekker! http://www.longviewjerky.com/

    Je zou ook de Bar-U-Ranch kunnen bezoeken http://www.friendsofthebaru.com/ Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit geweest ben, maar het schijnt wel de moeite waard te zijn.

    Ik heb geen idee met wat voor een vervoersmiddel jullie rijden, maar mocht het een auto zijn of een SUV, dan zou je kunnen overwegen om de Forestry Trunk Road/highway 40 te nemen. (aan de oostkant van de Rockies)

    Veruit de mooiste route (mijn mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn), maar niet de beste weg en zeker niet de snelste. Vanaf Crowsnest Pass bestaat het eerste gedeelte uit een lange gravelweg door de Rockies en als ik het me goed herinner wordt het een verharde weg, wanneer het de KananaskisTrail wordt.(ik heb de route al in zeker 10 jaar niet meer gereden LOL) Vanaf daar is de weg goed te berijden en een prachtige route, die je ook weer naar highway 1 brengt, maar dan zit je niet zover meer van Canmore af. Of je zou zelfs vanaf de Kananaskis Trail via Peter Lougheed naar Canmore kunnen rijden (weer een gravelweg), je komt dan Canmore vanaf de zuidkant binnen, i.p.v. via de ooskant. Ik raad deze route trouwens niet aan als het slecht weer zou zijn. Nog een tip mochten jullie voor deze weg kiezen: gooi je tank vol in Crowsnest Pass, want tot aan de Kananaskis kom je geen benzinepompen meer tegen!

  • ans

    Heel erg bedankt Kendra voor je reactie, hier hebben wij echt wat aan.

    Vrg Ans.

  • Janneke

    Als je dan toch in de buurt bent……………. en je hebt nog wat tijd over…………., probeer dan de 1A van Banff naar Lake Louise eraan te plakken. Een schitterende weg!!

  • Ada

    Qua route heb ik hier niets meer aan toe te voegen, Kendra heeft het zeer uitgebreid beschreven. Wij hebben destijds, ook op aanraden van dit forum, de cowboytrail - hwy 22 - gereden en hebben er van genoten. Buiten het landschappelijk heerlijke karakter van de omgeving was het ook een bijzonder rustige weg. Onderweg kwamen wij ‘toevallig’ de bar U ranch tegen en hebben daar een uitgebreid kijkje genomen. We werden met paard en wagen naar de authentieke gebouwen gereden en vandaar kon je terug lopen en alles op je gemak bekijken. Ook daar was het bijzonder rustig omdat we in september waren en we konden dan ook in alle rust overal van genieten. Erg leuk om te doen.

    Kendra had het ook over een lange gravelweg vanaf Crowsnest Pass. Misschien vertel ik niets nieuws, maar voor de zekerheid, hou er rekening mee dat je, als je met een camper gaat, hier niet over mag. Wij stuitten verleden jaar verschillende keren op gravelwegen en we hadden er graag over gegaan maar het verhuurbedrijf verbiedt dat.

    Veel plezier met de voorbereidingen,

    Ada

  • Svenn

    De Forrestry Trunk Road is een zeer brede en goed onderhouden/maintained gravel weg, dus unpaved. In de voorwaarden van de verhuurder vind je wat wel en niet mag, soms mag je geen unpaved roads oprijden en soms mag je alleen maintained roads oprijden. Soms mag het wel, maar dan is de schade voor rekening van de huurder. Deze gravelwegen worden veel gebruikt door vrachtwagens met boomstammen en ze rijden relatief hard waardoor dat stenen opspatten die tegen je voorruit kunnen komen. Het is aan te raden om zoveel mogelijk rechts te houden en (nagenoeg) stil te gaan staan als er een vrachtwagen met hoog tempo aan komt. Steenslag en kapotte banden zijn meestal voor rekening van de huurder en vallen buiten de dekking van de verzekering. De Forrestry Trunk road is verder een goed te berijden weg, ook als het wat geregend heeft, maar uiteraard is het ook afhankelijk van het tijdstip van het onderhoud. Soms heb je wat “wasbord”, met name bergop en soms wat potholes, maar niet echt overdreven. In vergelijk met de weg door Wells Gray PP en zeker met de Bamfield Road op Vancouver Island is deze weg een heel stuk beter. De weg is vergelijkbaar met de gravelweg genaamd Smith-Dorrien/Spray Trail (Hwy742), door Peter Lougheed, Spray Valley en Bow Valley Provicial Parks (allen in Kananaskis Country).

    Met de camper is de weg wel te doen, maar neem er dan wel de tijd voor. Tanken kan in Kananaskis en eventueel bij Longview, maar dan moet je wel een stukje van de route af. Onderweg passeer je ook nog campsites, zie hier bij “North of Crowsnest Pass”. Het Hwy nummer van de weg is niet echt eenduidig, 941, 40, Range road 40A, Range Road 41A.

  • Kendra

    mooie foto's, Sven!

    Ik vind de Forestry Trunk Road een prachtige weg, heel af en toe rijden we er op een vrije dag wel eens naar toe en doen een kort stukje van de route (Sundre tot aan Caroline, of van Caroline tot aan Nordegg of zo). Ik heb 'em nog nooit gereden vanaf Nordegg naar Grande Cache, maar dat gaat vast nog wel een keer gebeuren.

    sorry, even off topic ;)

  • Svenn

    Hoi Kendra,

    We hebben het niet over de zelfde Forrestry Trunk Road :). Deze is de zuidelijke road die begint aan de Crowsnest Hwy en eindigt ter hoogte van Longview. Het noordelijk gedeelte, waar jij over schrijft, stond dit jaar ook op ons programma, maar dan als alternatief voor de Icefield Parkway indien het slecht weer was geweest. Maar het was erg goed weer dit maal en zal ik nog een keer terug moeten voor het Noordelijke gedeelte :( Wat erg zeg!

    Ter hoogte van Longview. Hier nog twee foto's genomen vanaf de Hwy40 tussen Longview en de Forrestry Trunk Road:

    Groetjes, Svenn

  • kendra

    Hoi Svenn,

    het is wel degelijk dezelfde Trunk Road, hoor. Hij loopt van Crowsnest Pass tot aan Grande Prairie, geloof ik. In mijn originele post had ik het over het stuk dat jij ook beschrijft, maar later had ik het over het stuk van Sundre naar Nordegg. Maar…..wel allemaal dezelfde weg! (#940)

  • marineke

    Sven schrijft op 18 augustus: De weg is vergelijkbaar met de gravelweg door Peter Lougheed PP.

    Nu wordt het mij wat onduidelijk: ik had een plannetje om van Calgary een stukje HW1 en dan af te slaan de HW 40 op.

    Op de kaart die ik via travel Alberta kreeg, staat die als helemaal geasfalteerd?

    Is dat niet zo?

    Dat zou jammer zijn want we gaan dit jaar met een camper.

    Wie kan me vertellen hoe het nu precies zit?

    Groeten van Marineke