Whales in Newfoundland

  • Gerty

    Hallo,

    Wij vertrekken op 2 juni voor 3 weken rondreizen in Newfoundland. Wie kan mij vertellen waar we het beste walvissen kunnen gaan bekijken?

    Groet, Gerty

  • Tipsy

    wij waren in 2008 in New Foundland en bewaren er prachtige herinneringen aan

    allicht heb je iets aan ons reisverslag

    http://reisverhalen.webs.com/puurnatuurnewfoundland2008.htm

    Wij waren er in juli en hebben heel veel walvissen gezien. bultruggen en dwergvinvissen maar ook veel dolfijnen.

    De vraag is eerder waar er geen zien…

    Nu denk ik wel dat juni niet de beste maand is walvissen maar wel voor ijsbergen!!!

    (vraag zeker na bij de locals waar er te zien zijn)

    waar wij walvissen zagen:

    - Avalon peninsula, dus vlakbij st john's! Wij zagen walvissen en dolfijnen vanaf de kust in cape spear. Een tour in witless bay moet je zeker doen (wij deden hem met gatherall's als ik me goed herinner), was bij ons echt FANTASTISCH. en je ziet de walvissen echt van heel dichtbij!

    - vanaf cavendish vanaf de kust

    - wandelend op trinity schiereiland en ook op een boottocht in de baai

    - twillingate: enige plek waar we er geen zagen

    - op een boottocht vanaf st anthony

    Veel plezier met plannen! als je nog vragen hebt over new foundland…

  • Peter W

    >het beste walvissen kunnen gaan bekijken?

    Het beste, weten wij niet. Hier zagen wij ze:

    -Op 5 juli 2010 deden we een “icebergs and whale” tour vanuit Twillingate. 1 minuut na vertrek zei de gidse: No icebergs this year maar we zagen wel een hoeveelheid (kleine) whales.

    -Op de ferry naar/van Fogo Island zag je wel eens iets. Dan rende iedereen naar de railing en renden wij mee.

    -St Johns, Signal Hill: daar waren er dozijnen zei de baliejuffrouw van ons hotel en we “moesten” subiet gaan kijken rond 18:30. Er was veel publiek en wij zagen er geen. Wel een openbare Tango-les.

    -The Groves (op kustweg #10) zagen we er een dozijn waar men met (opblaas?) kajaks doorheen voer.

    -Op de ferry van St Barbe,NF naar Blanc Sablon,QB (Labrador) zag je wel ijsbergen.

    -Op de ferry van Cartwright naar Goose Bay, Labrador zag je heel veel ijsbergen. Soms met zeehonden er op. Maar die ferry vertrekt 's avonds (en wij maakten ons zorgen over hoe die kapitein die dingen ging missen in de pikdonkere nacht). We werden attent gemaakt op kleine (onbewoonde) eilanden waar tijdens het ijs de moose heenliepen en dan gedurende de zomer feesten tot er weer ijs was om terug naar de wal te gaan.

    De meest trieste plek op NF: Cupids (near Bay Roberts). Langs het water doorrijden naar Shark's Cove en dan net voorbij het nieuwe Legacy Centre zie je grote foto's op de muur van een gebouw aan de Sea Forest Drive. Met o.a. het verhaal van de “Home Children”. Tot in de Thatcher tijd werden de wezen uit Engeland verscheept naar Australie (dik 90% had nog een vader en/of moeder). Wat de keuring niet haalde, ging naar New Foundland. Broodnodig vers bloed.

  • rzepkajongen@hetnet.nl

    Kijk even op onze weblog: www.masejoreizen.com

    Wij hebben heel veel walvissen gezien, heel veel ijsbergen en daarna zowat alle wildlife wat je er maar verwachten mag.

    geniet van de enorme hospitality inde B&B's en bij vragen gewoon even emailen. succes met voorbereiden.

    Marjo

  • Gerty

    Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga op mijn gemak alle web-logs doorlezen. Ik heb echter wel al ingezien dat onze route iets anders ingepland gaat worden dan die ik in eerste instantie dacht te maken.

    Groet Gerty

  • Tipsy

    misschien kan je je route hier neer posten? ben wel benieuwd :-)

    Heb je al hotels, B&B,… uitgezocht? wij hebben er een paar hele goede gehad maar ook een paar heel slechte.

  • Gerty

    Hallo,

    De bedoeling was om via St. John's naar het zuiden te rijden (huurauto) en rond Witless Bay een paar dagen te blijven en van daaruit rondtoeren.

    Waar ik ook naar toe wil, is Terra Nova NP (Port Blandfort of omgeving), Fogo islands, Grand Falls Windsor (raften), Gros Morne NP.

    Uiteraard tussen deze plaatsen ook nog overnachtingen. Wij willen op bovenstaande plaatsen zeker enkele dagen blijven om de tijd te hebben op ons gemak rond te kijken en te wandelen. Overnachtingen in cabins e.d. hebben onze voorkeur. Ook geregeld een B&B. Ik wil van te voren niet persé alles vastleggen, want uit ervaring weet ik dat je vaak erg goede tips krijgt

    van andere reizigers. Daarom wil ik wel het e.e.a. boeken, maar niet de hele route al van te voren overnachtingen reserveren.

    Ik hoor graag goede adressen (en uiteraard de slechte zodat we die kunnen vermijden!)

    Alvast dank,

    Groetjes Gerty

  • Tipsy

    ik zou zeker aanraden om ook naar het uiterste noord tipje te trekken:

    L'anse aux meadows (oude viking site) was voor mij een van de hoogtepunten van onze reis.

    Deze streek is erg “verlaten”; er is veel wildlife.

    Onderweg passeer je dan Port Au choix, met een prachtige rotskust. (archeologische vindplaats is niet veel aan te zien)

    Verder heb je ook nog, meer aan de kant van Avalon Peninsul, cape st mary, met een grote jan van genten kolonie. ook een echte aanrader.

    Het schiereiland van trinity en cape bonavista was ook echt prachtig, met veel mooie trails! cape bonavista is ook een prachtige plek.

    Ter plekke reserveren zal wel lukken.

    Wij sliepen altijd in B&B's. heel slecht waren valhalla lodge bij l'anse au meadows en village inn in Trinity.

    In St Johns sliepen wij in Cantwell House (was prima); in Gross Morne in ik geloof wild roses B&B of zoiets. Maar op die twee plakken barst het van B&B's.

    ik vond gross morne zelf wat minder wegens overtoeristisch, zeker in vergelijking met de rest van het eiland.

  • Peter W

    >ik hoor graag goede adressen (en uiteraard de slechte zodat we die kunnen vermijden!)

    Dit was onze 1e ervaring ooit met B&B en we vonden het niet prettig. Er was altijd WiFi maar zelden een buro en stoel, het ontbijt was altijd karig (tenzij je corn flakes wilde) en alle B&Bs zaten vol. (juli 2010). Elk motel (onze 1e keus) had ruimte (muv van St Barbe “Dockside Motel”).

    Wij weten niet of de B&Bs volliepen of al tevoren gereserveerd waren (wat wijhadden gedaan). De adres vermelding was meestal onvolledig of onjuist. Via de TomTom kwamen we er niet. De kamers (wel proper) voldeden zelden aan de beschrijving en/of foto. Er was er niet een echt slecht. Regelmatig geen koelkast waar wij de insuline graag in bewaren (is altijd opgelost). Voor 8 uur kon je nooit uitchecken (of ontbijten).

    -Fogo Island: Peg's_B&B. Ga NIET dineren bij Beachers

    -Wesleyville: Winsorhouse B&B. Victoriaans huis (met de beste kamer van de trip)

    -Trinity_Bay: the Rolling Hills B&B. We moesten bellen om de weg te vinden (verkeerde plaatsaanduiding).

    -Dildo: Inn-by-the_Bay B&B. Leek op Faulty Towers met goede kamer. Wij boekten een package met Bfast & Diner. Dat bleek een tegoedbon bij een plaatselijk restaurant te zijn.

    -Harbour Grace: Rose_Manor B&B Ook een groot Victoriaans huis met restaurant (goed). Grote kamer met zitstoelen!

    -Trepassey: Northwest B&B. Het meest vriendelijke B&B. 2 zitstoelen en mini-tafel. Er bleek ook een Trepassey motel te zijn.

    Wij zijn voor de techniek gegaan en keken onze ogen uit. We hebben ook nog nooit zo veel (technische) mysteries gezien: het hele eiland komt om in de antenne's waarvan niemand kon vertellen waartoe die dienden.

  • Tipsy

    nog een fantastisch b&b, in cavendish:

    http://www.blueberrybb.com/

    voor een goede prijs hadden wij hier een hele nette hele grote kamer vol leuke decoratie en een jacuzzi!

    ligt ook op een schiereiland op avalon peninsula, vlakbij plaatsjes met grappige namen zoals bvb dildo

    in de baai voor de b&b zagen we walvissen van in de auto