canadareis met tent?

  • Karin

    Canadezen kamperen erg veel en vinden RVs voor toeristen!

    orienteer je ook eens op “walk-in” campgrounds en provincial parks.

    Daar kan je niet met een RV terecht en loop je dus naar de prachtigste kampeer stekkies in je eigen stuk bos.

    Ook kun je background campings reserveren; vaak tussen de 5-15 km lopen vanaf parkeer plaatsen; rugzak op en gaan met die banaan.

    je vindt geen camping, maar plaatsen waar je je tent mag neerzetten.

    helemaal geweldig.

    Denk bij de tenten van walmart en Ca Tire niet aan water en windproof.

    elk waar is naar zijn geld zoals dat toch in goed NL heet?

    wij wonen in Canada maar hebben recent weer een tent in NL gekocht; europese kwaliteit is 100x beter.

  • John

    Hoi Karin,

    ook in Canada zijn tenten (en toebehoren) van prima kwaliteit te koop. Denk daarbij bijv. aan A-merken als Northface, MSR, Sierra Design etc. Deze vind je o.a bij de MEC (Vancouver, Calgary, …….enz.). De prijs is veelal beter dan in Nederland, de MEC is een co-op en heeft geen winst-oogmerk (je wordt levenslang lid voor eenmalig $5 en vorig jaar kreeg ik zelfs een bedrag(je) uitgekeerd ……..).

    Ook heeft de MEC ‘eigen merk’ tenten, ook deze zijn prima. Ik gebruik deze zelf ook veel en deze hebben een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding (bijv. de Tarn 2 of 3).

    Ik heb het hier dan wel over 2 tot 4 persoons tenten en niet over ‘bungalow-tenten’ o.i.d. (daar ken ik de verschillen tussen CA en EU niet van).

    Walmart en Canadian Tire ('Crappy Tire') tenten hebben ‘standaard’ vaak een blauw zeiltje boven zich gespannen, je herkent ze direct op de campgrounds :).

    Kampeer ze!

  • Jet

    En hier is nog een fervent tent-kampeerder !

    Zoals Cees A aangaf verander in je zoek scherm “30 dagen” in “alle datums” en je zult vast een aantal berichten tegenkomen over het onderwerp tent-kamperen.

    Wij bezitten inmiddels 3 (family-size) tenten van Amerikaanse/Canadese komaf en zijn daar super tevreden over, 2 stuks komen van L.L. Bean en de 3e is van Columbia, gekocht bij Canadian Tire. Het fijne van deze tenten vind ik dat ze uit 1 geheel bestaan met een muskietengaas dak met daaroverheen een losse flyer als dak. Hierdoor heb je altijd voldoende frisse lucht en geen condensvorming en als het heel warm is (toen we bv naar Griekenland gingen) laat je de losse flyer weg en lig je onder het muskietengaas-dak naar de sterren te kijken. Tevens heb je geen kieren waar ongedierte / ander ongewenste gasten door naar binnen kan kruipen.

    Mijn antwoorden op jouw vragen:

    * Ik weet dat veel Canadagangers een camper huren, maar wij zouden graag willen kamperen met tentje en een auto. Gaan we dan heel erg uit de toon vallen?

    onder de toeristen wel, onder de canadezen niet

    * Is Canada wel ingericht op tent-kampeerders?

    absoluut

    * Moeten campings in dit seizoen van te voren gereserveerd worden? (hoe ver van te voren?)

    moet niet, sommige plaatsen wel aan te raden, m.n Tofino, verder aan te raden voor weekend en long-weekends

    * Zijn er dingen om specifiek rekening mee te houden als je in juli/aug en/of met een tent gaat (bijv door aanwezigheid van wildlife)?

    berg altijd alle etenswaar en kleding waarin je gekookt hebt, alsmede zeep en tandpasta, op in de auto, zijn het geen beren dan zijn er wel racoons die alles opeten wat los en vast zit. Als je gewoon alles opIn debergt in de auto dan kan je niet fout gaan

    * Kun je campinguitrustingen makkelijk huren? (Bijv autokoelkastje)

    ik ken alleen rent-a-tent als verhuurder van kampeerspullen, zelf meebrengen of ter plaatse kopen bij de genoemde zaken

    ipv autokoelkastje kan je ook een cooler koper, ben zelf geen fan van de piepschuimbakken (eerste de beste was binnen no-time kapot, maar een cooler van Coleman gaat jaren mee en met ijs gevuld blijft dagen goed, zeker met de temperaturen die wij vorig jaar in de Rockies hadden (vriespunt 's nachts)

    * Hoe is de mogelijkheid tot bevoorrrading in natuurgebieden / N.P.'s?

    dat is verschillend, soms heb je een camping vlak bij een plaats, soms verderaf. Zorg gewoon dat je voor een paar dagen eten hebt dan hoeft je niet perse iedere dag naar een supermarkt te rijden

    * Wat zijn de beste gidsen/boeken om niet alleen de standaard highlights te vinden.

    lokale visitor center (ook op internet te vinden, google tourism gevolgd door plaatsnaam of gebied

    * Andere tips?

    Bij Banff, Lake Louise en Jasper zijn alleen de grote campsites vooraf te reserveren, de kleinere zijn niet reserveerbaar, deze zijn mi veel mooier, wij kwamen rond het middaguur aan op Johnston Canyon (tussen Banff en Lake Louise) en konden volop kiezen uit plekken, ook 's avonds waren er nog plaatsen over, alleen vrijdagavond liep het wel helemaal vol) Wij vonden het handig om vanuit 1 plek het hele gebied Banff/Lake Louise te doen en niet te hoeven verkassen

    je kunt uiteraard boven je vuurtje koken of bbq, maar dan moet je wel geduld hebben dat je vuurtje eerst goed smeult, je kan ook voor 29 cnd een bbq op gasflesjes kopen

    huur een wat grotere auto dan normaal, uiteindelijk heb je best veel zooi bij je, en tegenwoordig zijn small cars in de US/Canada ook echt small cars, er is een boot met Fiat 500's gelost bij de autoverhuurmaatschappijen

    Have fun !

  • LS

    Wij hebben een tentje bij de Canadian Tire gekocht. Na een regenbui verwachtten wij een zielige boel te zien toen we terug kwamen op de camping, maar nog geen druppel in de tent. Onze tent is niet enorm groot, maar toch passen we er met vijf personen (eentje in een ledikant zelfs) en hond gewoon in.

    In Nederland hadden we een merktent, maar eerlijk gezegd merk ik het verschil niet met deze goedkope tent…

  • koeri0

    Hallo, Dit topic is al wat ouder, maar misschien lezen jullie een nieuw antwoord toch nog. Wij willen ook met een tent gaan kamperen in Canada en zijn er door alle bovenstaande verhalen al erg enthousiast voor geworden. Maar ik heb een vraag, als je met 4 personen bent, welke auto is dan groot genoeg om de bagage en alle kampeerspullen te vervoeren? Ik zou het liefst een stationwagen huren, maar vind die bij geen enkele verhuurmaatschappij (Calgary - Vancouver). Een minivan komt qua huurprijs en benzineverbruik al een eind richting camper. En de grotere auto's hebben allemaal een gewone kofferbak, ik kan me niet voorstellen dat daar alle kampeerspullen incl koelbox e.d inpassen. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Alvast bedankt.

  • Kendra

    een SUV zou de oplossing zijn, denk ik, of inderdaad een minivan. ik ben niet zo bekend met wat je allemaal wel of niet kunt huren bij de auto's, maar wellicht dat je bij sommige auto's ook een roofbox kunt huren ?

  • Gerard

    Google op, stationwagen huren in canada, kijk dan bij rentalcars.com>home>Canada. Je komt dan uit bij MPV verhuur in Vancouver. Je had niet geschreven welke periode je ging maar de site wijst verder voor zich.

    Succes

  • koeri0

    Bedankt voor de reacties.

    Kendra, dat is een goede tip, ik zal eens nagaan of er dakkoffers verhuurd worden.

    Gerard, ik was daar al geweest en heb het nog eens geprobeerd, maar ik kom niet uit bij de MPV verhuur, maar dat ligt misschien aan de periode (24/07 Calgary tot 14/08 Vanvouver)?

  • Jet

    Wij zijn ook met 4 personen en huren voor het kamperen een SUV, voordeel is dat je ook de hoogte in kan met stouwen, maar er zitten meestal geen rekken of netten in als bescherming richting passagiers, dus als je omhoog gaat stouwen moet je dat wel zodanig doen dat met remmen de boel niet bij de passagiers in hun nek terecht komt. Neem ipv koffers tassen mee dat stouwt makkelijker.

  • mbrink

    Hoi,

    Hierbij het antwoord:

    Kamperen in Canada met tent: doen!!! ( http://blog.importbrink.nl)

    Je valt uit de toon bij de Nederlanders, maar niet bij de canadezen en Amerikanen.

    Reserveren is echt niet nodig (wij zaten deze week tijdens Victoria long weekend in Tofino en omgeving, maar alles was maximaal 40% bezet. Laat je niet bang maken door de verhalen! Ander voordeel van met de auto reizen is dat je veel vrijer bent. Er zijn zelfs parkeerplaatsen waar geen rv's mogen komen.

    Meer vragen? Stel ze via het contactformulier op http://blog.importbrink.nl

    mvg Maarten en Stéphanie