suggesties Yellowstone en Canadese Rockies

  • Behendigheid@vdh.nl

    Na een fantastische vakantie in BC en Alberta dit jaar willen we nu gaan voor een combinatie van Yellowstone - Glacier/Waterton en de Canadese Rockies.

    Heeft iemand hier ervaring mee?? Alle suggesties zijn welkom. We hebben ongeveer 4 weken de tijd en willen met een camper reizen.

  • chrisje

    Hoi,

    De laatste keer zijn we geland in Calgary, toen naar Waterton en Glacier gereden, vandaaruit naar Jackson, Grand Teton en Yellowstone. Daarna naar de westkust en vanaf Vancouver weer terug.

    In 3 weken, was goed te doen met een paar langere rijdagen ertussen.

    Maar tijd voor de rockies hadden we dat jaar niet..Misschien als je op Edmonton landt?

    Overigens zijn wij “op de bonnefooi” tentkampeerders.

    Gr. Chris

  • KatleenS

    Wij reden dit jaar een rondje vanuit Seattle en deden Yellowtone, Glacier en Waterton aan. Ook nog Olympic en San Juan Island, maar dit zal voor jullie uit de richting liggen.

    De Canadese Rockies bezochten we een paar jaar geleden.

    Aangezien jullie 4 weken hebben is dit allemaal wel mogelijk. Probeer toch om niet te veel te rijden. De afstanden zijn vrij groot (vooral om tot in Yellowstone te geraken).

    Let er ook op dat je de grens met de VS over moet en dus een Esta moet aanvragen.

  • Cees A

    Esta heb je alleen nodig als je door de lucht of over zee de VS binnenkomt.

    Als je met de auto vanuit Canada (of Mexico) over land de VS binnenkomt heb je geen Esta nodig.

    Het ligt er dus maar net aan waar de tour wordt gestart.

    Vlieg je naar de VS om daar de tour te starten dan kom je door de lucht de VS binnen en dat betekent Esta invullen/aanvragen.

    Vlieg je naar Canada met een overstap in de VS dan kom je ook door de lucht de VS binnen (ook al is het maar een overstap) en ook dan moet je Esta aanvragen

    Vlieg je direct naar Canada en rij je dan met de auto de grens met de VS over dan is er geen Esta nodig, maar moet je aan de grens een ouderwets I94W visawaiver-formulier invullen.

    het is overigens niet bekend wat “behendigheid” wil doen.

    “behendigheid” stelt namelijk wel vragen, maar laat daarna niks meer van zich horen. (tenminste, zo ging het op het Amerikaprikbord)

  • KatleenS

    Dat van het I94W visawaiver-formulier wist ik niet. Weer wat bijgeleerd.

    Maar nu ik erover nadenk, had ik het kunnen weten. Er werd ons in Waterton NP namelijk gevraagd of we een I94W hadden toen we wilden gaan wandelen aan Goat haunt. Dan ga je met de boot de grens tussen Canada en de VS over en moet je door de douane. Omdat we vlogen op de VS en een Esta hadden, was de I94W niet nodig.

  • Cees A

    Klopt.

    Als je je tour in de VS begint krijg je bij binnenkomst in de VS een stempel in je paspoort waarop staat hoelang je in de VS mag blijven.

    Via het visa waiver programma (waar ook Esta onder valt) is dat maximaal 90 dagen of, als je paspoort eerder verloopt, tot einde geldigheid paspoort

    Als je binnen die termijn een uitstapje maakt naar Canada geldt bij terugkomen in de VS nog steeds dat stempel en hoef je dus geen I94W formulier in te vullen

    Let op: Bij zo'n uitstapje naar Canada begint bij terugkomst in de VS geen nieuwe 90 dagen termijn.

    De dagen dat je in Canada bent geweest tellen gewoon mee voor de maximaal 90 dagen dat je in de VS mag blijven.

  • Maria

    Hi Ts,

    wij zijn met bijna dezelfde reis bezig, geef je mailadres PM door en ik stuur je een reis en overnachtingsschema etc

  • chrisje

    Even offtopic @ Kathleen, ik zie dat jullie op San Juan zijn geweest, heb je de orca's daar nog kunnen zien vanaf de kant ;-) ?

    Gr. Chris

  • Svenn

    Okay, hier komen mijn tips:

    Tip 1: Neem een kleiner camper of een campervan (<21voet), dan mag je in Glacier over de mooie Logan Pass op de Going-to-the-sun-road.

    Tip 2: Voor een sfeerimpressie: Neem een kijkje op deze National Geographic website voor het gedeelte van de Rockies op de grens USA/Canada: Crown of the Continent

    Tip 3: Voor (natuur) campings in de Rockies van het uiterste zuiden van Alberta: link

    Tip 4: Yellowstone is zeg maar nogal erg groot. En ook populair (lees druk). Campings hier liever reserveren, maar reserveer verschillende campings, anders ben je alleen maar heen en terug aan het rijden. meer dan 2 dagen dezelfde camping is misschien niet zo verstandig.

    Groetjes, Svenn

  • KatleenS

    We deden de eerste dag een boottocht en zagen toen de orka's aan Lime Kiln. Volgens mij zagen de mensen op de oever de orka's beter dan wij.

    De dag erna besloten we ook daar te gaan kijken. We liepen direct tot aan de vuurtoren. De vuurtorenwachter wordt op de hoogte gehouden door de commerciële boten over waar de orka's precies zitten en wanneer ze ongeveer verwacht worden. Ze zouden pas ‘s avonds komen. Echter toen we er ’s avonds waren, kwamen ze niet. We zagen wel een gigantisch mooie zonsondergang.

    De dag erna nog eens onze kans gewaagd en dan waren de orka's er wel. We konden een hele namiddag genieten van de orka's die langszwommen.

    We hadden dus wel wat tijd nodig, maar we zagen ze wel vanop de oever (en dichter dan op de boot).