Alska

  • Frida

    Hallo.

    Wij willen een 7 daagse cruise maken naar Alaska en daarna 14 dagen met de camper door B.C. trekken.

    Nu heb ik een aanbieding gevonden die leuk is van prijs maar die gaat 18 juni is dit te vroeg wat het weer betreft.

    Wij zijn in 2010 eind augustus voor 3 weken naar B.C. geweest en hebben het slecht getroffen kwaa weer zelfs nachtvorst gehad en maar 1dag in korte broek kunnen lopen.

    Vandaar mijn vraag of we juni kunnen zelf dacht ik aan begin juli ( misschien warmer weer) voor de cruise en daarna met de camper.

    Ik weet wel het weer heb je niet in de hand. Misschien zijn er nog tips voor de cruise.

    Frida.

  • babet

    Wij zijn vorig jaar juli naar BC geweest. Alleen maar bagger weer gehad.

    Lekker wezen Kamperen met klein tentje, mooiste vakantie ooit geweest.

  • eric

    Frida ,

    Alaska is best te doen in juni hoor. Natuurlijk kan het nog fris zijn ( of koud , wat je wilt…) , maar het kan ook fantastisch weer zijn.( we hadden oa bijna 30 grd in Fairbanks )

    We hebben in juni 2009 oa een (dag)cruise door de Prince William Sound gemaakt , en ja , bij de Columbia Glacier , en ook bij de Meares Glacier is het behoorlijk fris op het water ( maarre , gewoon een muts meenemen en opzetten ! ). Ook de dagtocht door de Kenai Fjords was redelijk fris , maar wat wil je , je vaart wel door de Golf van Alaska….

    Waarschijnlijk is het boven het water in juli ook niet veel warmer , wil je het warmste water hebben , dan zal je eind augustus moeten gaan….

    Foto's van Alaska kan je hier bekijken

    Gr. Eric

    Hieronder een foto zoals wij in juni door de Prince William Sound voeren….

  • Peter W

    Wij reden 8juni2012 Portland,OR uit bij 12°C via 14 juni Calgary,AB 6°C, via Whitehorse 23jun 21°C naar Tok,AK 8°C op 27jun. Wij schrijven ‘s morgens bij vertrek (zeg 8uur) de temperatuur op die de auto aangeeft. In de 3 weken Alaska was de start-temperatuur meestal 10+ en liep snel op tot 18+ overdag. Het goede nieuws: weinig vliegen. Op de 3 weken terugweg liep de temperatuur langszaam op en nam het aantal vliegen toe. Van de 9 weken hebben we 7 weken ’s morgens miezer-regen gehad. Wij vonden het weer prima zo.

    Cruise: na de meeste Alaska cruise havens gezien te hebben, willen we hier niet meer heen cruisen. Zowel in Juneau (6) als Skagway (4) (permanente bewoning: 900 man, 9.000 bezoekers op een dag en 14 goud/juwelen winkels) werden de schepen er met een schoenlepel ingewrikt. In Whittier lag 1 schip achter ons hotel waar volgens ons nog geen roeiboot paste.

    We hebben hebben gevaren Whittier,AK: de 26 Glacier tour en vanuit Haines,AK de dagtocht Juneau,AK. Ook hier zijn gletchers een belangrijk deel van de tocht. Maar als het je echt om gletchers gaat? De Glacier Highway 37A naar Stewart,BC / Homer,AK slaat alles. De hele weg zit onder de grootste (gratis!) gletchers en via Homer,AK (een zigeuner vakantiekamp? Geen US border control maar wel Canada op de terugweg) weer BC in via een dirt mineroad: wij wisten niet dat het bestond zo'n groot ding van zo dichtbij. Je rijdt ook nog een berenspotplek voorbij maar we hadden er all honderden gezien en waren berenmoe.

    We hebben genoten maar gaan nooit meer terug. Net zo min als naar New Foundland & Labrador. Eens is genoeg voor ons.

  • Rentia

    Beste Frida,

    Voordat we vorig jaar in Canada zijn gaan wonen hebben wij 6 vakanties hier doorgebracht in verschillende seizoenen. Voor-najaar en de zomers, we hebben toen we dachten tijdens het boeken het weer zal wel snor zitten ook mindere jaren gehad. Zowel voor, hoog zomer als najaar. Dit jaar vonden de locals dat het voorjaar slecht was. Wij vonden dit wel meevallen. Nu 6 oktober is het nog steeds boven de 20 graden en de zon schijnt volop. De zomer is hier begonnen in Juli en is er nu nog steeds!! Als we niet snel genoeg regen krijgen mogen we de tuin niet meer iedere dag sproeien, en dit doen we nu bijna iedere dag!!

    Dus het betekent dat je nooit weet of juni een betere tijd is. Als de aanbieding aantrekkelijk is zou ik er gewoon voor gaan.

    Tips voor de cruise heb ik niet. Heb er een aantal gedaan maar de Alaska cruise staat nog op mijn ‘bucketlist’. Zie de cruise boten wel iedere week voorbij komen, wij wonen langs de route die de cruiseboten afleggen naar Alaska.

    Veel suc6 met de plannen….

    Gr. Rentia

    www.eagleeyeadventures.com

  • Higgy

    Hoi Frida,

    Wij zijn vorig jaar de laatste 2 weken van juli en de 1e week van augustus in BC geweest…schitterend weer. Daarna (2e week augustus) met HAL de Inside Passage cruise gedaan…weer was goed, fris maar uitzonderlijk droog…in een woord schitterend!

    Volgend jaar gaan we naar BC in juni….het weer is nooit een showstopper voor ons…ik zou zeggen als de aanbieding goed is en de trip is wat je zoekt…gewoon doen!

    Veel plezier alvast :)

    Groet,

    John

  • Frida

    Hallo John,

    We willen inderdaad de Inside Passage cruise gaan doen. Hoe zit het met de kleding voorschriften aan boord we hebben nog nooit een cruise gedaan, meestal zie je hele nette kleding bij het eten is dat hier ook zo het geval.Ik hoop dat je niet in gala of smoking moet.

    Heb je nog tips voor de cruise voor ons.

    Frida

  • Higgy

    Hoi Frida,

    Het hele nette valt echt wel mee. 2 Avonden is er een “dressed diner”. Een net jasje is echt voldoende, de rest van de avonden kun je gewoon gekleed gaan zoals je wilt.

    Excursies hebben we via HAL hier al gereserveerd.

    In Juneau de Salmom Hatchery met aansluitend een bezoek aan de Mendenhall Glacier…een aanrader! Bij de gletsjer heb je een klein riviertje waarin je de beren zalm ziet vangen. Je staat er erg dicht bij…prachtig!

    In Skagway hebben we een trip naar een oud goudzoekersstadje (Liarsville) gedaan…wel leuk, maar geen echte aanrader. Bezoek aan het stadje is zeker zo leuk.

    Ik Ketchikan hebben we de kanotocht gedaan…schitterend!

    Neem in ieder geval winddichte kleding mee. Op het dek van het schip is het wel fris…dus goede kleding is wel nodig.

    Absolute topper was de tocht door Glacier Bay…die moet je zelf zien…niet te beschrijven zo mooi…

    En zorg voor een goede fotocamera met een goede telelens…orca's te over en grizzlys op de oevers…

    Alvast veel plezier!

    John

  • nonna 7

    Hoi Frida,

    Wij willen volgend jaar Augustus/September deze reis ook maken.

    Het hangt van familie af of we de Cruise los boeken en één á twee weken voor de officiéle Camper trip aankomen of hetzelfde maar dan na de Campertrip.

    Of dat we de combi reis boeken en gaan voor begin September.

    Hebben jullie een combi reis geboekt of de twee apart geboekt, volgens mijn Familie is het namelijk helemaal niet duur om de Cruise te maken.

    Zij waren 695 can dollar kwijt voor de cruise en het is voor mij mogelijk om via Go Canada ook alleen de campertrip te boeken met dus eerder vertrekken of later terug.

    Ik ben dus heel nieuwsgierig naar hoe jullie het aan hebben gepakt.

  • Peter W

    >volgens mijn Familie is het namelijk helemaal niet duur om de Cruise te maken. Zij waren 695 can dollar kwijt…

    Cruise prijzen zijn nog duisterder dan vliegtickets. En de prijzen in CAN & USA liggen een orde lager dan in Europa. Dus ik zou altijd vanuit het adres van je CAN familie boeken: dat scheelt veel geld.

    Bij de HAL gaat inmiddels alles via (je eigen) eMail dus het adres speelt na boeken geen rol meer. Het boeken kan bij de HAL niet vanuit Nederland OF je moet via een USA proxy gaan. Maar je CAN familie kan dit ook prima voor je doen.

    Er zijn ook zeer hulpvaardige agenten die je als je bij hen boekt, een USA adres geven voor de duur van cruise. En in de oudheid stuurde zij dan de papieren wel door.