Camper of niet ??

  • annath

    Wij zijn van dinsdag terug uit Canada, het is ons gelukt ( na 2 mislukte pogingen )Het was geweldig, wat een vriendelijke mensen,mooie natuur en veel dieren gezien waarbij ook de beren. Canada is is zeer goed aangepast aan rolstoelers, wij hebben bijv. nooit naar een invaliden toilet hoeven te zoeken (dat valt in Nederland heel erg tegen)

    Jet heeft 1 dag zelfs een handbike geregeld in Whistler zodoende hebben we daar 1 dag kunnen fietsen. Kortom het was een geslaagde vakantie.

    Wat ons wel opviel is dat er zoveel campers rondreden, zou dat ook een optie voor ons kunnen zijn of is er veel mankracht voor nodig ? Wie kan ons de na - en voordelen opsommen bij het reizen met een camper ?( Wij huren dan natuurlijk een aangepaste camper.)

    Groeten Anna.

  • annath

    Hoogst waarschijnlijk gaan we een camper huren.

    De aangepaste camper heeft geen generator, weet iemand wat hier het nadeel aan is , wij hebben nog nooit per camper gereisd.

    Groeten Anna.

  • krista

    Wij zij net terug van onze eerste camper vakantie. De gehuurde camper had een generator, maar deze hebben we niet gebruikt. Naast de herrie die zo'n motor maakt, heb je hem ook nog eens niet echt nodig omdat je de accu ook voldoende bij laadt op de rijdagen. Op de accu kun je gewoon de verlichting, de waterpomp, de wcspoeler, de radio etc gebruiken zonder dat je extern op stroom ingeplugd moet zijn. Alleen de magnetron en de airco werken dan niet (maar dat hebben wij niet gemist.) Je moet wel opletten dat er dan een koelkast in zit die op gas werkt, anders is dat natuurlijk wel een probleem. Wij hebben bijna alleen maar op BC natuurparkcampings gestaan waar eigenlijk nooit stroom was en hebben dat niet als probleem ervaren. Alleen af en toe op een fullhooked camping om de mobieltjes en de tablet op te kunnen laden, want dat lukt niet vanuit de accu's (en wifi bereik te hebben, maar dat terzijde).

    Nu is het wel zo dat wij minstens om de dag met de camper reden, dus de accus dan steeds weer werden opgeladen. Nu begreep ik uit een ander berichtje van je dat jullie niet zoveel verplaatsingen willen, dus dan rij je minder en laad je ook minder op. Wellicht handig na te gaan hoeveel dagen (gemiddeld) je stil kunt staan voordat alles leeg is.

    Overigens hanteren de meeste campings bloktijden waarop een generator aan mag staan, bv van 16-18u, dit dus vanwege de herrie die het ding maakt. Niet leuk voor de natuur en niet voor de buren…

    Maar zoals gezegd; wij hadden er 1 maar niet gebruikt. Zou er voor ons de volgende keer dus ook niet in hoeven zitten.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Verder nog 2 tips voor BC natuurparken met echt goede invalidendouches (dus niet alleen ruimer, maar daadwerkelijk drempelvrij, douchezitje en beugel): Bear Creek bij Kelowna en Lightning Lake in Manningpark.

    Groet,

    Krista

  • annath

    Bedankt Krista, ook voor de informatie van de campings, maar we willen vanaf Calgary naar Yellowstone en weer terug. We moeten nog een mooie route in elkaar gaan zetten, hopelijk nog reakties op dit prikbord.

    Misschien zijn er nog veel op vakantie, maar we hebben de tijd.

    Als ik het goed begrijp heb je niet altijd electriciteit op campingplaatsen ?

    Water wel of kun je de tank op bepaalde plaatsen vullen?

    Veel vragen maar het wordt ook voor het eerst met de camper.

    Moeten de campgrounds gereserveerd worden in Yellowstone in juli /augustus ?

    Groeten Anna.

  • Cees A

    Anna schrijft: Moeten de campgrounds gereserveerd worden in Yellowstone in juli /augustus ?

    Dat lijkt me wel verstandig, ja. Je zit midden in het hoogseizoen !

    Er zijn in Yellowstone, naast de reserveerbare campgrounds, ook een aantal first come first serve campgrounds maar ik durf je niet te adviseren om daarop te gokken.

    Meer info over campgrounds vind je hier: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/lodging-in-yellowstone.htm

    Bedenk dat net buiten de parkgrenzen, in de plaatsjes Gardiner, West Yellowstone en Cooke City ook diverse campgrounds zijn.

    Sluit die plaatsjes niet uit. Gardiner (net buiten het park) ligt op slechts 5 minuten rijden van Mammoth hot springs (in het park)

    En West-Yellowstone is, ter afwisseling van een hele dag geisers kijken, ook een leuk plaatsje.

    Nog iets anders.

    Yellowstone is een groot park. Alleen al de parkroad die in de vorm van een 8 door het park loopt en waar alle bezienswaardigheden aan liggen is 250 km lang.

    Als je Yellowstone wil bezoeken vanuit een vaste locatie ga je veel km maken met op en neer rijden..

    Het lijkt dan een beetje op overnachten in Utrecht en van daaruit Eindhoven, Apeldoorn en Alkmaar bezoeken.

    Overweeg eens om binnen het park een paar keer te verhuizen.

    Neem er de kaart even bij die ik je eerder stuurde, dan begrijp je beter wat ik hieronder ga schrijven

    Voorbeeldje: Jullie komen van het noorden. Je eerste overnachting zou dan in de buurt van Mammoth Hot Springs zijn. (of net buiten het park, bij het dorpje Gardiner)

    Je kunt na aankomst, als je een beetje op tijd in de middag bij Yellowstone arriveert, nog de terrassen bezoeken die ontstaan door de hot springs.

    De 1e echte dag in Yellowstone rij je via Norris Geyser basin (mooi !! ) en de loop-drive langs de Virginia Cascades en Madison naar West Yellowstone voor je volgende overnachting.

    De 2e dag bezoek je de lower, midway en upper geyservelden in het zuid-westen van Yellowstone. Overnacht bij Old Faithfull of West Thumb.

    De 3e dag rij je langs de oever van Yellowstone Lake en via Fishing Bridge naar Canyon Village waar je de watervallen in de Yellowstone Canyon kunt bezoeken.

    Tot slot rij je dan op je 4e en laatste dag Yellowstone via Tower-Roosevelt en Cooke City over de Beartooth Pass het park uit.

    Overnachten zou in Cooke City kunnen, maar als je daar te vroeg bent kun je ook doorrijden naar Red Lodge.

    Wil je toch liever Yellowstone bezoeken vanuit een vaste locatie, zoek dan een locatie die een beetje centraal ligt.

    In aanmerking komen Canyon Village binnen het park of West Yellowstone buiten het park.

    Beide liggen zo'n beetje in het midden van de 8 vormige parkroad.

    Succes met plannen.

  • annath

    Nu we besloten hebben een camper te huren ,willen we ook meerdere plaatsen aandoen, het maakt nu niet meer uit.

    Verder heb ik op de site die u hebt doorgestuurd gezien dat Amerika echt goed is aangepast, een hele uitgebreide informatie op wheelchair ‘gebied’ met hikes en al, echt geweldig !

    Ik denk dat ik op het Amerika prikbord nog maar vragen moet stellen m.b.t Amerika.

    Vanuit Yellowstone willen we ook nog naar Grand Teton gaan, we moeten eens een goede route zoeken.

    Alweer bedankt voor de fijn en nuttige informatie.

    Groeten Anna.

  • Cees A

    In Yellowstone is ieder wandelpad, vooral in de geiserbasins, uitgevoerd als boardwalk.

    Dit heeft men gedaan vanwege de instabiele bodem. Men wil voorkomen dat iemand door de soms dunne bodemkorst trapt en in een kokende warmwaterbron terecht komt.

    Op deze serie Google afbeeldingen zie je deze boardwalks. http://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1463&bih=689&q=yellowstone+boardwalk&oq=yellowstone+boar&gs_l=img.1.0.0i19.8202.15927.0.19460.18.11.1.6.6.0.55.511.11.11.0….0…1ac.1.25.img..0.18.653.x6v6dfQWR8M

    Deze boardwalks zijn natuurlijk, en dat is een bijkomend voordeel voor jullie, uitermate rolstoelvriendelijk.

    Yellowstone en Grand Teton liggen tegen elkaar. Je rijdt zo van het ene in het andere park.

    Ik weet niet hoeveel nationale parken je in Amerika gaat bezoeken, maar het toegangssysteem is iets anders, m.i. veel beter, geregeld dan in Canada.

    Een los ticket voor Yellowstone kost 25 $ per auto incl.alle inzittenden en met dat ticket mag je 7 dagen lang in zowel Yellowstone als in Grand Teton binnen.

    Het is dus niet als in Canada dat je iedere dag een nieuwe dagkaart moet kopen.

    Je hebt in Yellowstone/Grand Teton 7 dagen de tijd om die 2 parken te verkennen.

    Amerika kent ook een jaarpas, de zogenaamde interagency Annual Pass en die kost 80 $ per auto incl. inzittenden . Met die pas mag je een jaar lang in alle nationale parken.

    Meer info over toegangsprijzen: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/entrancefees.htm

    Als je weet welke nationale parken je gaat bezoeken tel je alle losse ticketprijzen bij elkaar en als dat meer is dan 80 $ is een annual pass voordeliger.

    Zoek ieder park dat je gaat bezoeken op via deze site: http://www.nps.gov/findapark/index.htm en kijk dan bij “Fees and reservations” wat de losse entreeprijs is

    Let op: Die Annual Pass geldt alleen in nationale parken, niet in state parks

    Ter informatie nog zo'n inzoombaar pdf kaartje van Grand Teton: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/grand_teton_park98.pdf

  • krista

    Als ik het goed begrijp heb je niet altijd electriciteit op campingplaatsen ?

    Water wel of kun je de tank op bepaalde plaatsen vullen?

    Veel vragen maar het wordt ook voor het eerst met de camper.

    Moeten de campgrounds gereserveerd worden in Yellowstone in juli /augustus ?

    Je hebt inderdaad niet op elke camping electra. Op natuurcampgrounds meestal niet. Op commerciële campings wel. Je kunt dan vaak kiezen voor een non-service (dus alleen je sta-plek+gebruik van douchetoiletgebouw) of voor een half-serv, dat is meestal water en stroom. Er staat dan een paal naast je campeerplek waar je op inplugd. Of je kiest full-serv en dan heb je water, stroom en kun je de afvoerbuis van de wc in het riool hangen. Ook als je niet voor full-serv kiest is er op de camping vaak wel een sani-station waar je de vuilwatertanken kunt legen en de drinkwatertank kunt vullen. De inhoud van de tanks is afhankelijk van het type en formaat camper dat je kiest. Wij hadden een 24 ft met 190 liter drinkwater, 95 liter “grijs”water (afwas, fonteintje) en 83 liter “zwart” water (wc).

    Overigens misschien ook wel fijn om te weten: de handelingen die je moet doen om tanken te vullen, legen, electra in te pluggen zijn ook voor dummies (of voor dames, zo je wilt ;-) simpel uit te voeren. Alle snoeren/slangen/aansluitingen zijn aanwezig in de huurcamper en je hoeft niet sterk te zijn of zo.

    Qua reserveren……. ik zou dat (behalve voor de weekenden/feestdagen) niet doen. Ook niet in juli en augustus. De charme van een camper is juist dat je langer blijft waar je het mooi vindt en bv. een langere rijdag doet op een regenachtige dag. Die keuzes heb je niet als je je vastlegt. Wij zijn van 13 juli - 13 augustus in Canada geweest en alleen het lange weekend van 3/4/5 aug was een “probleem”. Niet voor niks tussen aanhalingstekens want uiteindelijk hadden we gewoon een plek, zelfs bij Lake Louise en Banff. Alle overige dagen (en we zijn lang geweest zoals je ziet) waren de campings gemiddeld voor 50% bezet, waarbij het in augustus wel beduidend drukker was dan in juli.

    groet,

    Krista

  • annath

    @crista, bedankt voor de goede uitleg!

    Wij willen graag naar Yellowstone gaan ,en hier wordt aangeraden om te reserveren.

    De charme lijkt mij inderdaad de vrijheid maar wij willen graag toch altijd water op de plek hebben, omdat mijn man het makkelijkst in de camper kan douchen met zijn doucherolstoel.

    Alles eens op een rijtje zetten, en in Yellowstone de campings vastzetten.

    Douchewater uit welke tank komt dat en daar heb je natuurlijk electriciteit voor nodig ?

    Groeten Anna.

  • annath

    Wij willen ook nog het Glacier NP bezoeken.

    Voor Waterton hebben we nog de jaarpas van dit jaar.

    Zou Waterton en Glacier ook zo druk zijn zodat we daar ook moeten reserveren?

    Groeten Anna.