tips gevraagd voor rondreis Vancouver-Calgary

  • Marya

    Ik ben me aan het oriënteren op een rondreis per auto die we volgend jaar zomer met z'n tweeën willen maken. Vlucht Amsterdam-Vancouver heen en Calgary-Amsterdam terug.

    Mijn voorlopige idee is:

    Vancouver 2 nachten

    Victoria 2 nachten

    Ucluelet 2 nachten

    Sechelt 2 nachten

    Whistler 2 of 3 nachten

    Clearwater 2 of 3 nachten

    Jasper 2 of 3 nachten

    Canmore/Banff 2 of 3 nachten

    Heeft iemand tips of deze reis een haalbare kaart qua tijd is of is deze planning juist te ‘rustig’.

    Zijn er aanraders die ik kan invoegen?

    Victoria heb ik uitgekozen voor de mogelijkheid van whale watchen en Ucluelet voor het spotten van beren.

    Zelf denk ik aan augustus/september. Is dit aan te raden ivm hoogseizoen/drukte?

    Heeft iemand tips voor overnachtingsadressen, hotels, B&B's.

    Ik zie uit naar reacties!

  • John

    Hoi Marya,

    mogelijk dat je zou kunnen kiezen voor Vancouver of Victoria i.p.v. ‘en’.

    Vancouver is een leuke noord-Amerikaanse stad met voldoende mogelijkheden, zowel cultureel als natuurlijk.

    Victoria is compacter, iets meer ‘Brits’ en veel speelt zich af rondom de Inner Harbour, er zijn overigens voldoende leuke (dag) uitstapje mogelijk vanuit Victoria.

    Ik ben uiteraard zwaar bevoor-oordeeld maar ik zou Powell River / Lund kiezen i.p.v. Sechelt voor een verblijf aan de Sunshine Coast, voor accomodatie(s) en aktiviteiten moet je me maar een emailtje sturen :) .

    Whale watchen kan e.v.t. ook vanuit Vancouver (Steveston Village).

    Wildlife tours vanuit Campbell River bieden overigens ook een goede kans op het zien van zwarte beren, bultrugwalvissen en orca's. Ik vind zelf de omgeving van Campbell River natuurlijker over komen dan de meer stedelijke omgeving van Vancouver / Victoria (Seattle) als het gaat om dit type tours.

    Een reis in Canada is nooit ‘te rustig’, meestal is het tegendeel waar ;) .

    Augustus / September is prima, in het algemeen genomen ‘eindigt’ het hoogseizoen na het eerste weekend in September (Labour Day).

    Groetjes en succes,

  • Vin.

    Ik zou 2 nachten kiezen bij Whistler en Clearwater, en de twee extra nachten vastplakken bij Jasper en Banff.

  • Marya

    Dank voor je reactie Vin. Zou je je keus voor twee nachten in Whistler en Clearwater en drie nachten in Jasper en Banff willen toelichten?

  • Ine

    Daar ben ik het mee eens. 2 dagen is echt genoeg in Well's Gray. Dat kun je best in 1 dag bekijken en Whistler ook.

    In Jasper en Banff en er tussen in is veel meer te zien. Eventueel 1 nacht in Lake Louise. Vanaf daar hebben we Yoho National park bekeken en natuurlijk Lake Louise zelf en het prachtige Morene Lake.

  • Vin.

    Dankje Ine :-)

  • Krista

    Hoi,

    Realiseer je wel de reisafstanden: “2 nachten”, wil niet zeggen dat je er ook 2 dagen bent.

    Zo is de afstand Whistler - Clearwater bijna 450 km. Daar doe je niet als in Europa 4 uurtjes over, eerder 6 uur en dan ben je onderweg hooguit gestopt bij een uitkijkpunt, maar heb je geen tijd onderweg iets wat uitgebreider te bekijken en/of een wandeling te maken.

    Verder ben je nog niet “echt” in Wells Gray als je in Clearwater bent; je hebt dan nog een doodlopende weg van ongeveer 60 km om bij Clearwater Lake te komen. Prachtige weg, daar niet van, maar wel weer 120 km op die 450. Met het reisschema zoals je aangeeft, is het dus vaak een dag rijden en ergens maar 1 dag zijn.

    Overigens had ik ook voor mijn vakantie ook op dit forum gelezen dat een kort verblijf in Wells Gray voldoende zou zijn. Achteraf hebben wij spijt dat we daar maar 2 nachten zijn gebleven en dus maar 1 dag om echt te hiken (dag/avond 1 kom je aan, dag 2 heb je te besteden en dag 3 heb je weer flink km's voor de boeg naar Jasper), achteraf hadden we een dag langer er willen zijn om het meer nog op te kunnen.

    Nu heeft alles natuurlijk ook wel te maken met hoe laat je 's ochtends vertrekt. Als je om 8u al start aan die 6 uur rijden dan is dat heel wat anders dan wij die pas om 10u wegreden (beetje uitslapen, rondje hardlopen, in het zonnetje ontbijten etc…). Verder waren wij met een camper en wilden tussen 16-17u wel weer onze volgende campground opgezocht hebben (lekker in je stoel met een boekje, drankje naast het vuurtje). Kan me voorstellen dat dat anders is als je bv. via motels rijdt, dan heb je wellicht pas een paar uur later behoefte te arriveren.

    Verder qua tip wildlife en overnachtingsadres:

    Wij hebben grijze whales gezien toen we vanuit Ucluelet naar de Broken Group Islands voeren met de watertaxi naar Eagle Nook. (hebben eerst V.I. met een auto gedaan, daarna 3 wkn camper op het vaste land, vandaar zowel de dubbele ervaring van camper en anders overnachten). Eigenlijk meteen toen we de inham uitvoeren waar het haventje aan ligt. Dus niet eens met een wildlifetour maar “gewoon” tijdens de transfer naar het resort. De dag erna tijdens de “echte” wildlife tour weer de grijze whales en ook veel zeeleeuwen. De dag erna in hetzelfde gebied gekayakt, toen door zeehonden omringt en bald eagles gezien. Overigens is een echte aanrader Eagle Nook resort, zie www.eaglenook.com. Het kost wat, maar echt ge-wel-dig!

    Nog al wat verschillende onderwerpen in deze reactie, hopelijk heb je er wat aan.

    Krista

  • Ine

    Wij hadden een overnachting tussen Whistler en Clearwater, achteraf was ik liever doorgereden. Voordeel was wel dat we al heel vroeg in Clearwater waren. Wij hebben overnacht in een B&B zowat in Well's Gray: Blue Grouse Inn, geweldig. Heerlijk ontbijtje en de herten en beren liepen achter de b&b over het veldje. Overal vlogen kolibri's. Als je daar logeert en niet te ver wilt wandelen of zo is één dag, dus 2 nachten voldoende.

  • Jet

    Zoals Krista al aangaf, betekent 2 nachten ergens verblijven dat je in feite ter plaatse 1 volle dag te besteden hebt, max 1,5 dag afhankelijk van de af te leggen afstand.

    Soms zijn de afstanden in kilometers niet zo veel, maar in tijd des te meer, zeker als er onderweg nog van alles te zien is. Het stuk Jasper - Lake Louise spant daarbij wel de kroon, over die 236 kilometer doet menigeen de hele dag en diverse onder ons in zelfs 2 dagen.

    De afstanden zijn dusdanig dat het ook zonde is om voor 1 dag zover te rijden, in jouw planning geldt dat met name voor Ucluelet, om helemaal daarheen te rijden voor 1 dag is in feite zonde van je tijd, je bent 1 dag onderweg om er te komen, hebt 1 dagje ter plaatse en dan moet je weer het hele eiland oversteken, het is een soort van “aantikken en weer terug”.

    In reisgidsen van het reisburo lees je vaak in de omschrijving “u kunt vandaag dit OF dat bekijken”, dat is dan ook letterlijk zo bedoeld, voor dit EN dat, heb je dan geen tijd.

    Ga eens met google maps aan de slag om je route uit te zetten en let dan vooral op de rijtijden.

    Verder krijg je een reëler inzicht als je je schema verder uitschrijft, bijvoorbeeld als volgt:

    dag 1 A'dam - Vancouver, overnachting Vancouver (en bedenk hoeveel tijd en fut je nog zult hebben om die dag nog wat te doen)

    dag 2 Vancouver bekijken, (wat wil je zien en kan dat allemaal in 1 dag?), overnachten Vancouver

    dag 3 Vancouver - Victoria, 4 uur reizen zonder wachttijd ferry

    enz

    enz.

    Ik denk dat je plan met overal 2 nachten dan erg ambitieus is, zeker gezien het feit dat je ook tijd wilt inplannen voor een boottochtje hier, een wandeling daar.

    Wil je toch deze route aanhouden, dan zou ik kiezen voor Ucluelet 3 nachten, Campbell River/Powell River (afh of je Orca tour wilt doen in Campbell of mss kayaken in Powell) 1 of 2 nachten,

    Sechelt 1 nacht (afh. van Campbell/Powell), Whistler 2 nachten, Wells Grey 2 nachten en zowel Jasper als Lake Louise/Banff 3 nachten.

  • Kendra

    persoonlijk zou ik de route andersom rijden, dus in Calgary beginnen en aan de westkant eindigen. Dit meer met het oog op het weer. Momenteel is het lekker zomers hier in Alberta, maar de bomen beginnen al te verkleuren en in September kunnen we vaak de eerste nachtvorst al verwachten.