Waar stoppen onderweg Tofino-Telegraph Cove

  • sunblade

    In een ander draadje heb ik gevraagd naar tips voor mooie wandelingen/plekjes in Banff en Jasper. Daar veel goede tips gekregen, dus hoop over mijn nieuwe vraag ook wat goede tips te krijgen :)

    In ons reisschema zit een dag waarin we van Tofina naar Telegraph Cove rijden, met een gewone huurauto. Ik heb al begrepen dat dit een vrij lange autorit is, ca. 6 a 7 uur. Maar dat is waarschijnlijk alleen als je constant doorrijd, maar dan mis je misschien een aantal mooie plekjes onderweg. Mijn vraag is dus…waar moeten we absoluut even een kort stukje voor omrijden of waar moeten we even stoppen om het natuurschoon te bewonderen op Vancouver Island onderweg van Tofino naar Telegraph Cove ?

    Alvast bedankt voor jullie advies en tips!

  • Jos

    Het is inderdaad een lange rit vanuit Tofino naar telegraph Cove.

    Ik kan je aanraden om op de heenweg naar Tofino reeds wat stops te maken om deze dag dan te ontlasten .

    Vanuit Tofino gerekend is de eerste mogelijke korte stop bij Sproat Lake / Port Alberni en hopelijk liggen daar de grote watervliegtuigen in het meer.

    Iets verderop in Port Alberni kan je bij de Petrocanada linksaf de Beaver Creek road op rijden tot aan Stamp Falls en daar even rondkijken naar de Zalmen in deze rivier.

    Tussen Port Alberni en Parksville krijg je eerst de oerbomen van Cathedral Grove en vlak daarna de Little Qualicum Falls .

    Op het stuk tussen Parksville en Campbell River zijn er langs de weg weinig stops te maken, maar als jullie er voor kiezen om vanaf Courtenay de 19A te volgen in plaats van de 19 heb je wat meer te zien als je langs de kust rijdt.

    Vanaf Campbell River is het 2,5 uur door het bos rijden tot Telegraph Cove en persoonlijk vind ik dat een oninteressant stuk om te rijden.

    's Ochtend op tijd vertrekken vanuit Tofino om er geen race tegen de klok van te hoeven maken .

    Jos .

  • Jet

    Op de heenweg vanuit ? naar Tofino zou ik de stops maken tussen Parksville en Tofino, zodat je op de terugweg daar niet meer hoeft te stoppen, dan heb je meer tijd voor stops tussen grofweg Parksville (je slaat iets eerder af naar het noorden) en Telegraph Cove. De snelste weg is over highway 19, de leukere maar veel langzamere weg is over de 19A.

    Een eerste stop om even de benen te streken zou Qualicum beach kunnen zijn. Het plaatsje zelf zegt me niet zo veel maar er was een groot strand.

    Dan zou ik zeggen Campbell River en het daar vlakbij gelegen Elk Falls Provincial Park en vervolgens door naar Telegraph Cove.

  • sunblade

    Bedankt voor je reactie Jos. Vooral Stamp Falls lijkt me een aardig punt om even de benen te strekken. Zijn de zalmen daar al te zien in Juni ?

  • sunblade

    Bedankt voor je reactie Jet. Het is inderdaad een goed idee om op de heenweg al wat stops te maken. De heenweg is voor ons van Victoria naar Tofino. Dat scheelt wellicht wat kostbare tijd.

    Is Telegraph Cove eigenlijk ook wel een relaxed fotogeniek plaatsje ?

  • Jos

    Het hele jaar door zijn er zalmen ( 4 soorten ) die bij Stamp Falls voorbij komen en tegen de Falls omhoog moeten.

    In Juni heb je nog te maken met de Steelheads en beginnen de Sockeye zalmen al bij de Falls te komen .

    Afgelopen jaar was ik daar in September en heb daar zowel op de heenweg naar Tofino als op de terugweg een bezoekje gebracht .

    Er is daar ook een vistrap inclusief camera waarmee je de zalmen kunt zien die door het buizenstelsel omhoog zwemmen .

    http://www.foto-jos.com/gallerytwo/main.php?g2_itemId=16815

    Hier een plaatje van deze vistrap camera .

    Vanuit Victoria naar Tofino is, net als van Tofino naar TC, een lange dag rijden en dus probeer de stops in het stuk tussen Parksville en Tofino te verdelen over beide rijdagen.

    In Tofino zelf heb je ook nog de Botanical Gardens en die zijn ook een bezoekje waard tijdens je verblijf aldaar.

    Ik weet niet of er in Juni al veel beren rondlopen bij de Ucluelet Hatchery, maar in September kwamen ze van alle kanten voorbij.

    Jos

  • Jet

    Oei dan heb je op de heenweg ook al veel te zien tussen Victoria en Parksville en dan ook nog eens tussen Parksville en Tofino.

    Telegraph Cove heb ik nooit bezocht, ziet er op de foto's wel uit als een fotogeniek plaatsje, maar lijkt mij erg toeristisch (wij zijn gebonden aan hoogseizoen) en de rit vanaf Campbell River er naar toe schijnt niet erg fraai te zijn. Voor een orca tour hoef je er ook niet naar toe, dat kan ook vanuit Campbell River.

  • Jos

    Telegraph Cove is een mooi plekje op aarde en heeft een aparte geschiedenis vanuit de tweede wereldoorlog.

    Alleen daarvoor de saaie 2,5 uur heen en 2,5 uur terug rijden vanuit Campbell River is een keuze , maar als je dan ook besluit de Quatsino Sound te bezoeken (Coals Harbour en omgeving) en Port Hardy met haar vele Eagles is het goed te doen en een nachtje in TC slapen is wel weer eens wat anders . Zoals Jet aangeeft zijn de Orca tours vanuit TC bijna gelijk aan die vanuit CR ( in hetzelfde gebied ), maar vanuit TC kan je die wel doen met een zeilboot ( http://seasmokewhalewatching.com/ ) en lekker vrij rondwandelen over een boot tijdens een tour vond ik een heerlijk pluspunt.

    Jos

  • sunblade

    Dan zal ik de tussenstops inderdaad maar even verdelen over heenreis van Victoria naar Tofino en doorreis van Tofino naar TC. :)

  • sunblade

    Telegraph Cove is ook weer een tussenstop eigenlijk, daar overnacht ik zodat ik de volgende ochtend vroeg met de Ferry naar Prince Rupert reis. Ik heb begrepen dat de Orca's in Juni nog niet gearriveerd zijn, dus daarom geen (zeil)boot excursie vanuit TC gepland. Aan de ene kant heb ik het idee dat ik in Juni voor een aantal dingen te vroeg in het seizoen ben (zalm, beren, orca's)….had ik beter dan toch in het hoogseizoen Juli/Aug kunnen gaan …?