Oost Canada rondreis

  • Marjo

    Hallo,

    Mijn man en ik gaan half augustus voor twee maanden naar Oost Canada.

    Wij willen een rondreis maken van Toronto, Ontario, Québec, Atlantische kust en misschien nog Newfoundland.

    Het is voor ons de eerste keer dat wij naar Canada gaan en we willen graag advies over de manier van reizen.

    Wij hebben een offerte voor camperhuur gevraagd maar vragen ons af of het niet te lang is twee maanden in een hoog/bovenslaper en of het niet te koud wordt ‘s avonds (Wij willen niet met zo’n enorme camper rijden en dan kom je al gauw op een hoog/bovenslaper).

    Nu hebben wij ook de optie voor autohuur en dan het huren van cabins/b&b's/motels etc. Een cabin of cottage kun je misschien huren voor een week en dan heb je wat meer bewegingsruimte.

    Daar wij geen ervaring hebben vragen wij ons af wat het beste is; het huren van een camper of een auto.

    Ook vragen wij ons af of het makkelijk te doen is om op de ‘bonnefooi’ te gaan reizen en onderweg te bepalen waar we gaan slapen.

    Misschien heeft iemand nog tips voor de route?? Daar wij de tijd hebben willen we op ons gemak gaan reizen en genieten van de natuur.

    Ben zeer benieuwd naar de reacties, alvast hartelijk dank,

    Marjo.

  • Annemiek

    Hoi Marjo

    Geweldig dat je deze reis gaat maken en dat je er ook ruim de tijd voor neemt.

    Wij zijn ruim 10 jaar geleden datzelfde rondje gaan maken en zaten met hetzelfde dilemma.

    Wij hebben er toen voor gekozen om een auto te huren omdat dat toch iets gemakkelijker is.

    Verder zijn we op de bonnefooi gegaan en dat is uitstekend bevallen. Nooit problemen gehad om iets te vinden en bovendien waren we flexibel in hoe lang we ergens wilden blijven.

    Komende zomer gaan we weer zo'n soort rondje maken en beginnen in New York en eindigen in Nova Scotia,

    We kiezen weer voor autohuur en durven het weer aan om op de bonnefooi te gaan.

    Fijne reis, wat je ook kiest, het wordt fantastisch.

    groetjes Annemiek

  • Henriette 1

    Hoi Marjo,

    Wij hebben deze reis van 4 weken in sept.okt. 2009 gedaan, maar dan andersom.

    We zijn niet in New Foundland geweest, maar wat ik gelezen heb op dit forum moet dit ook heel mooi zijn.

    Wij zijn begonnen in Nova Scotia, New Brunswick, Quebec, Ontario.

    Het was ook onze eerste keer Canada, en wij hebben genoten.

    Wij hadden een auto gehuurd bij Alamo in Halifax bij het vliegveld, deze hadden we wel besproken via het reis bureau en hebben voor het slapen BB, en motels genomen, deze gewoon op de bonnefooi, er is altijd wel plek,als je zorgt dat je tegen vijven ergens bent.

    De auto op de dag van vertrek ingeleverd op het vliegveld van Toronto.

    Op deze manier reizen is ons heel goed bevallen.

    Henriette

  • Cor 1

    Hallo

    fantastisch dat jullie 2 maanden willen rondtoeren. Ja de keuze voor camper of auto is moeilijk, ieder heeft zo zijn eigen mening. Ik ga ervan uit dat jullie niet meer de jongste zijn (2 maanden vrij), daar is niets mis mee, dat ben ik ook. Het is misschien wel moeilijk als je de hele dag in de weer ben geweest, als je slapen gaat hier helemaal in de cab-over te kruipen en je kan niet even rechtop zitten. Er zijn wel DVC te huur ( een luxe bestelbus met toilet en alles) met een bed in de cabine. Ik zelf ben voor B&B.

    Dan de bezienswaardigheden: Daarvoor zou ik eerst een route globaal moeten neerzetten, die je dan met behulp van de prikborders kan aanpassen.

    Kijk eens als je in de buurt van een grotere bibliotheek woont of daar geen reisboeken zijn van Oost Canada b.v. van Lannoo je kan dan eventueel een paar routes combineren om zo je route te krijgen.

    Zoiets als onder. Deze beslaat 5200 km maar in de praktijk toch gauw 6000 km. NFL zit hier niet bij maar dat is makkelijk aan te passen. Klik op het plaatje om hem groter te krijgen.

    Deze route voer je wel door de States. Maine is prachtig eind september door de herfstkleuren en zou kom je bij de Niagara Falls weer Canada binnen.

    NFL is makkelijk in te passen doordat de ferries hier naar toe vanuit Sydney NS vertrekken

    De ferry naar Port aux Basques gaat een paar keer per dag en de overtocht duurt ± 7 uur. De ferry naar Argentia gaat alleen in de zomer maanden en maar 2 x per week en de overtocht duurt ± 14 uur. Ik weet niet tot wanneer deze ferry vaart dat zou ik moeten opzoeken.

    De route van A → B → C is ongeveer 2000 km Als de ferry van Argentia niet meer vaart kan je natuurlijk van A naar B en terug naar A om daar de ferry te pakken.

    Documentatie kan je aanvragen bij de Toeristenbureaus van de desbetreffende provincies.

    http://www.bonjourquebec.com/qc-en/accueil0.html

    http://www.tourismnewbrunswick.ca/VisitorsGuide.aspx

    http://www.tourismpei.com/guide/index.php3

    https://novascotia.com/en/home/planatrip/travel_guides/default.aspx

    https://www.newfoundlandlabrador.com/PlanATrip/OrderTravelGuides.aspx

    Hopelijk hebben jullie hier wat aan en als je vragen hebt, brandt maar los.

    Groetjes Cor

  • Henk Vos

    Marjo,

    Prachtig vooruitzicht. In 2007 hebben mijn vrouw en ik een rondrit gemaakt van 8 weken door Canada en Alaska.

    Alles met de auto en gewoon ter plekke alles geregeld. We begonnen in Vancouver en hadden een appartement in Chilliwack.( lekker daar 14 dagen de boel bekeken o.a. de plaatsen Abbotsford en Hope ) Vandaar naar Alberta en toen zo naar boven naar Fairbanks. In die 8 weken hebben we 12.000 km gereden en het ging allemaal voortreffelijk.

    Veel plezier gewenst,

    Henk

  • Silvi

    Hallo Mario

    We zijn afgelopend jaar voor de 2de keer daar ook geweest.

    We kunnen jullie alles vertellen over oost Ganada.

    Je mag contact opnemen met ons.

    M vr gr Silvi.

  • Marjo

    Hallo allemaal,

    het is voor mij de eerste keer dat ik via het prikbord vragen stel; ben niet zo'n held met deze dingen.

    Ik weet nu ook niet zeker of mijn antwoorden wel goed terecht komen, maar ik probeer het.

    Hartelijk dank voor jullie reactie, ik zal jullie aanbevelingen van harte meenemen.

    sorry, moet nog het e.e.a. leren, ik heb geprobeerd het menu van de reis van marc te openen maar dit lukt mij niet; krijg alleen de kaart en foto's - wat doe ik verkeerd?

    Ook lukt het mij niet contact op te nemen met Silvi voor nadere informatie.

    groeten van Marjo.

  • willem k

    hallo marjo

    wat je allemaal ook gaat doen tijdens je rondreis zorg er voor dat je eind september in het zuidelijke gedeelte van Ontario bent, want dan zijn de herfst kleuren op hun aller mooist.

    het klinkt natuurlijk allemaal heel mooi wat ik zeg maar ik kan het je aanraden, en als je dan the weather channel volgt kom je echt op de mooiste plaatsen en zie je echt de mooiste kleuren pracht die je je maar kunt bedenken.

    the wezther channel volgt namelijk de verkleuring van de bladeren op de voet en daardoor kun je dan laten leiden om iets te zien van het mooie ontario met zijn kleine dorpjes en grote steden. over het algemeen zijn de temperaturen rond die tijd ook nog lekker en kun je zelfs een kleine warmtegolf meemaken maar ook nachtvorst is s'nachts niet uit gesloten.

    alconquin park zal zeker dan op je verlang lijstje mogen staan en ook het gedeelte rond sault ste marie is zeker niet te versmaden je rijdt dan rond lake superior en dat vind ik personelijk een hele mooie route die het ene moment langs het meer gaat en het volgende moment door de prachtige natuur heuvel op en heuvel af met rustige wegen en af toe een klein dorpje waar de rust nog echt belangrijk is en je van de lokale bevolking gratis en voor niets allerlei leuke tips krijgt.

    wat je ook gaat doen geniet van de voorbereidingen en nog meer van je vakantie.

    maar voor dat je gaat wil ik je wel voor 1 zaak waarschuwen en dat hebben vele prikborders met mij gemeen eenmaal daar geweest wil je allen maar vaker terug

    groetjes

  • Cor 1

    Hoi Marjo,

    je doet niets fout, de site van Marc bevat een kort reisverslag de routekaart en foto's.

    Van Silvi moet je een e-mail adres krijgen of een telefoonnummer. Leden (alleen inloggen) kan je wel een e-mail sturen. Leden zijn te herkennen doordat hun naam onderstreept zijn. Op hun naam drukken en je kan in de balk een prive mail sturen zonder dat je hun mailadres ziet.

    Cor

  • Jet

    Hallo Marjo,

    Geweldig dat jullie zo'n reis gaan maken.

    De voorkeur voor camper of auto/B&B/motels is heel persoonlijk en gelukkig barst er geen discussie los over wel/niet camper en prijsverschillen etc zoals onlangs gebeurde en op het amerika prikboord constant gebeurd.

    Wat ik ter overweging mee wil geven is dat als je normaal gesproken kamperen helemaal geweldig vind, dan zou ik het nu zeker niet nalaten, want kamperen in Canada is helemaal top. Prachtige campings, midden in de natuur, overigens zou het tegen de eind van jullie reis weleens eenzaam kunnen worden op die campings……

    Heb je het niet zo op kamperen maar wil je dat doen omdat Canada bij uitstek daarvoor geschikt is zoals in iedere reisgids staat, doe het dan maar niet, want dan zou je na een tijdje weleens kunnen denken “wat een gedoe allemaal en alweer in dat hoge bedhok kruipen en alweer ergens douchen met een muntje waarvan je niet weet hoe lang je wam water hebt…”en dan is 8 weken best lang.

    Verder kan het eten een overweging zijn: met een camper kan je je eigen potje koken of uit eten gaan als je daar een keer zin in hebt. Met B&B/motels heb je geen keus en moet je steeds uit eten. Voor de een is dat juist onderdeel van de vakantie en een feest, voor de ander niet, want 8 weken uit eten “moeten” is best lang. Een combinatie van B&B/motels en cabins zou een alternatief kunnen zijn. In steden neem je een B&B/motel/hotel in het centrum en daarbuiten af en toe een Cabin. Vaak kun je cabins of lodges in Canada / Amerika per nacht of soms minimaal 3 nachten huren (dus niet perse per hele week zoals in Europa vaak het geval) en dan kun je zelf koken en de andere nachten in b&B/motels kun je uit eten gaan.

    have fun !