Waar vind ik elanden/Moose

  • Chrisje

    Hallo allemaal

    Ik heb weer een dieren vraag

    Wij gaan aankomende zomer ook weer naar BC

    Nu gaan wij speciaal voor dieren te spotten en te fotograferen

    Waar vinden wij het dichtsbij Vancouver Elanden/Moose

    We willen een week naar VI en naar San Juan Island en een week dat weten we nog niet

    Mischien in de richting van whisler ,in ieder geval een plek waar veel wild zit

    Een eland is geen hert het is zo`n dier wat zijn voeding uit het water haalt en met een schofthoogte van 2 meter

    Hoop dat iemand hier iets van weet

    Gr Chris

  • Jos

    http://www.canadiangeographic.ca/kids/animal-facts/moose.asp

    Hier een stukje tekst inclusief kaartje omtrent het verspreidingsgebied van de Moose .

    Fijn om te horen dat je weer naar Canada gaat Chris en het is bijna vanzelfsprekend dat je weer naar Lime Kiln zal gaan !

    Ik ga zelf komend jaar in September om veel te kunnen zien van de Zalmtrek en vissende Beren/Eagles .

    Jos

  • Zwarte Piet

    Die beesten lopen zowat overal, t'is maar net dat je ze treft. ondanks dat iemand het hek open laat staan , dan lopen ze zo het bos uit.

  • Chrisje

    We bedoelen geen elks he, maar elanden! Moose! Als iemand tips heeft horen we het graag, en ja, lime kiln wordt zeker aangedaan!

  • Jet

    Mijn ervaring is dat de kans op het zien van een moose gering is. In al die jaren in Canada vorig jaar voor het eerst 2 mooses gezien (dat dan weer wel, niet 1 maar 2 !), was in Yoho langs de weg naar Takakkaw Falls.

    Zelfs op Nova Scotia waar langs de hele Cape Breton trail overal verkeersborden staan met “let op overstekende moose” zodat je ze in hordes tegelijk verwacht, hebben we geen moose gezien.

  • Jacques

    Als je doel echt Moose is, dan kan je het beste naar Newfoundland gaan. De moose is daar niet inheems en heeft danook geen natuurlijke vijanden.

  • Ann75

    Hoi Chrisje,

    Heb even wat zitten rondneuzen en kwam ergens tegen dat “Moose Valley Provincial Park” in British Columbia een goede plaats is om moose te zien. Vandaar komt dus blijkbaar ook de naam van het park. Dit park is gelegen in de omgeving van 100 mile house, dus misschien in die omgeving verblijven voor die andere week? Dit is zo'n 500km van Vancouver en een goede 5 en een half uur rijden. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar je kan er wel wat over vinden op de officiele website van Provincial Parks BC: Moose Valley Provincial Park

    Veel succes ermee!

    Ann :)

  • Jet

    Mocht je die kant op gaan, kan ik je zeker aanraden om op de heen weg van Whistler naar Lillooet een alternatieve route te rijden.

    Ik zeg bewust op de heenweg want persoonlijk vind ik route 99 namelijk mooier vanaf Lillooet terug rijdend naar Whistler dan andersom, dit vanwege de uitzichten die je wel hebt als je naar zuiden rijdt en naar noorden minder, dan moet je regelmatig in je achteruit kijk spiegel kijken.

    Tik maar eens in op google-maps;

    Whistler - Goldbridge - Lillooet

    Grotendeels onverhard, maar wel een onderhouden summer-only route (mag dit wel of niet van de verhuurmij. ? geen idee, eeuwige discussie, risico durven nemen, kijk bij dit soort routes wel even van tevoren of je het reservewiel tevoorschijn kan toveren, just in case, kan je uit ervaring vertellen dat dat lastig kan zijn en dan sta je toch wel redelijk "in-the-middle-of-nowhere)

    In Goldbridge zit een hotel/resort achtig iets waar je kan paardrijden etc. heb er zelf niet overnacht, maar vrienden wel (met kinderen) en die vonden het prachtig.

  • eric

    Chris(je) ,

    moose kan je bijna overal tegenkomen , maar natuurlijk zijn er “betere” en “slechtere” plekken. Om moose te spotten moet je eerst wat achtergrond info hebben over die beesten : elanden eten de hele winter redelijk weinig , en weinig kalorierijk , en zo gauw als de natuur het toestaat ( sneeuw verdwenen , jonge spruiten aan bosjes en bomen , ijsvrije meertjes en opbloeiend groen ) begint een eland zich heel de dag vol te vreten ; denk dan , afhankelijk hoever noordelijk je zit , aan de periode april en mei. Elanden kan je dan bij bosjes spotten.Helaas vaak te vroeg voor de toeristen.

    Hierna houdt de eland zich wat rustiger op , en voedt-ie zichzelf hoofdzakelijk in de ochtend en avond schemering , overdag rusten ze en lopen ze niet rond te paraderen. In de herfst , na het paren , en als de dagen weer korter worden , wordt er alweer “voorgegeten” : zoveel mogelijk voedsel innemen om de lange winter door te komen. En dus kan je dan overdag weer veel vaker elanden spotten.

    De echte eland spotplaatsen in Canada zijn toch wel Quebec , Labrador en Newfoundland ; in Newfoundland vind je de grootste aantallen elanden per km2 ter wereld.

    West Canada is toch net iets minder bedeeld met elanden dan de oostkant. Onderstaande foto maakten we afgelopen juli in het Gros Morne NP ; een “lucky shot”.

    Groeten en succes met jullie elandenjacht !

    Eric http://www.ericencarin.nl

  • Jet

    Wauw ! Gave foto zeg !