Mobiel bellen in Canada

  • Annemarie2014

    Wij gaan in juli /augustus naar Canada (Rockies en Vancouver) en hebben verschillende mobiele telefoons (verschillende providers, prepaid en abonnement). Werken alle mobiele telefoons in Canada of zijn er dingen die we van tevoren nog moeten regelen of aanpassen?

    Daarbij gelijk dan ook maar de vraag of alle gewone bankpassen werken (als we ze voor wereldgebruik geschikt hebben gemaakt) en of we net als in Europa op veel plekken bij banken eenvoudig geld kunnen halen uit de betaalautomaten.

  • Jet

    Annemarie welkom op het forum.

    Als je een triband of quadband toestel hebt, dan werkt je mobiel in principe in Canada. Verder is het aan je prepaid danwel abonnement voorwaarden of je zomaar in Canada kunt bellen en tegen welke kosten.

    De gewone wereldpassen werken in Canada, mits inderdaad opengesteld voor gebruik buitenland. Je vindt overal voldoende geldautomaten, zowel bij de banken in de muur, als losstaande zuilen in supermarkten, restaurants, mcdonalds etc etc. Voor het gebruik in de geldautomaat vd banken is vaak geen opslag, voor het gebruik van de losse zuilen wel. Dit werkt als volgt, je pint 100 dollar en krijgt dan de melding dat er 3 dollar kosten worden berekend. Je ontvangt de 100 dollar, maar op je bankafschrift wordt 103 dollar in rekening gebracht. Deze extra kosten zijn puur voor de Canadese kant van de transactie, de kosten van je eigen bank voor pinnen in het buitenland worden gewoon door je eigen bank verder nog in rekening gebracht. Bij mij is dat per transactie, dus voor mij is het handiger om 1x 300 dollar te pinnen dan 3x 100.

    Verder is het wel bijna een must (en super handig) om een creditcard te hebben, alleen al voor je autohuur heb je die nodig en voor safety deposito of onine boekingen van hotels (mocht dat de manier van reizen zijn). En verder kun je zo goed als overal met je creditcard betalen, tot en met het ene kopje koffie aan toe, veel contant heb je dan niet nodig. Houd wel rekening met de limiet op je creditcard, want bv de borg voor de autohuur die wordt niet afgeschreven maar gaat wel ten laste van je limiet, die limiet kan je vaak voor je vakantieperiode laten verhogen.

    Overigens zijn deze vragen (en andere die je wellicht nog hebt) al vaak de revue gepasseerd op dit forum, maar waarschijnlijk heb je de zoekfunctie nog niet ontdekt. Deze vind je in de donkerblauwe balk boven je bericht, zoek op “bellen” of “mobiel” of “telefoon”, vervolgens scroll je bij “laatste 30 dagen” naar “alle datums” en je ziet alle berichten verschijnen.

  • Kietree

    Hoi Annemarie,

    Andere jaren hebben we onze tri- en quadbandtoestellen kunnen gebruiken om te telefoneren. Mijn partner prepaid van Vodafone en ik een abonnement van T-Mobile. Er zijn wel plekken waar je geen bereik hebt. Maar over het algemeen is het best aardig in het westen. Wij zitten nu in het oosten op Newfoundland en daar is de dekking en het vinden van netwerken met onze quadband toestellen niet mogelijk. Nu in de hoofdstad St.John's werken ze allebei maar de afgelopen weken dus niet. (zie topic hulp gevraagd Newfoundland door mij). Staan wat antwoorden op je vragen in.

    Ik weet niet welke bank je hebt maar wij bankieren bij ING en hadden dit jaar voor het eerst de ervaring toen we wilden inloggen bij de bank dat ze een PAC-code wilde hebben. Daar moet je dan op klikken en dan krijg je per sms een code toegestuurd waarmee je kunt inloggen. Dit is geen tancode die je nodig hebt voor betalingen. Dat komt later in het proces pas. Met deze PAC-code checken ze dan op je reguliere telefoonnummer of het juist is en ook je computer/laptop/smartphone etc. Je moet dan natuurlijk wel bereik hebben met je mobiele telefoon anders ontvang je de PAC-code niet. Wij gebruiken tijdens de vakantie een laptop die we thuis ook gebruiken en waren dus wat verbaasd over dit proces want de computer (IP-adres) is dus niet onbekend bij de bank. Als je inlogt in een ander land (werelddeel ?) gebeurt dat, volgens mij. Wij hebben 1x ervaren, zijn sinds 29/5/14 in Canada. Op onze weg naar Canada, hebben we ook in IJsland ingelogd bij ING maar daar ging het zonder slag of stoot (zonder PAC-code dus).

    Tot nu toe hebben we overal kunnen pinnen bij geldautomaten, niet betalen in de winkels met je betaalpas zoals in Nederland. Zoals Jet zegt, wel met creditcard natuurlijk.

    Ik zou in ieder geval opzoeken hoe je handmatig netwerken kunt zoeken op je mobiel. Je moet minstens een tri-bandtoestel hebben maar dat zijn bijna alle telefoons tegenwoordig.

    Heel veel plezier, het wordt vast een prachtige reis. Wij genieten ook al voor de 5e keer van Canada.

    Groet,

    Ine

  • Jet

    Kietree even een vraag inzake de beschrijving met de Pac-code: betreft dat inloggen op online bankieren?

  • loes

    ja, tijdens het inloggen vanuit een andere plaats dan waar je normaal bent kan de bank een PAC-code vragen (ing). is ons in canada 1x gevraagd en onlangs in zuid Afrika ook 1x. wij hebben gewoon een papieren lijst dus niet via de telefoon. werkt hetzelfde als de TAN codes. ik heb er geen moeite mee, want je kunt niet voorzichtig genoeg wezen wanneer het bankzaken betreft. meestal is het alleen om te controleren maar heel af en toe moet er vanaf een andere locatie iets geregeld worden en dan wil je dat alles veilig verloopt.

  • Annemarie2014

    Hoi Ine en Jet,

    Dank jullie wel voor alle informatie en tips!

    We hebben allemaal quad-band telefoons zo blijkt, dus dat moet wel goed gaan.

    De creditcard gaat ook mee op vakantie, we zullen er voldoende saldo opzetten; dat lijkt me handig na bovenstaande adviezen.

    Ben sowieso erg blij met dit forum; heb net de goedkope canada-verloopstekkertjes binnen die op dit forum aangeraden werden, de stekkerdoos staat op onze inpaklijst, het Canadese muntgeld wordt binnenkort gebracht door “Umang” en ik heb een hele lijst met tips uit allerlei topics gekopieerd over de plaatsen die we bezoeken. enz……:)

    We hebben er zin in!

    groet, Annemarie

  • Jet

    Leuk om te horen Annemarie!

    Alvast een hele fijne vakantie en pas op dat je niet besmet raakt B)

  • Annemarie2014

    Dank je wel Jet!

    En niet besmet raken…..dat kan ik niet beloven (:P)

    Eigenlijk zijn we dat al een beetje, we gaan al voor de tweede keer naar dezelfde plekken, na goede ervaringen uit 1987. (dus onze kennis was zwaar verouderd…)

    Toen met een grote rugzak en een klein tentje per Greyhound, nu met huurauto, huurhuizen/appartementen en kinderen.

  • Kietree

    Hoi Jet,

    Hierbij een link naar de website van ING met info over PAC-code. Het betreft inderdaad inloggen op internet bankieren. Volgens mij doet ABNAMRO het ook. Ik vond het vreemd omdat wij onze laptop ook thuis gebruiken en dus eigenlijk bekend moet zijn bij ING. Het is dan geen vreemd IP-adres alleen de inloginlocatie is vreemd. Gelukkig hadden wij het toen we nog op Nova Scotia waren want toen hadden we nog ontvangst met onze mobiel en konden PAC-code ontvangen. Zodra we op Newfoundland waren hadden onze mobiele telefoons geen bereik meer en had dit niet gewerkt.

    https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veilig-internetbankieren/extra-veiligheid-met-de-PAC-code/index.aspx

    Groet,

    Ine