mijn ervaring met walvis-, beer- en seaplane excursies

  • sunblade

    Enkele weken geleden zat mijn vakantie Canada BC/Alberta er al weer op. Drie weken ben ik weggeweest (te kort) en heb een fantastische vakantie gehad. Ik wilde hier even mijn ervaringen plaatsen met betrekking tot de excursies die ik heb gedaan. Reeds van tevoren hadden wij de volgende excursies geboekt:

    - Victoria: Watervliegtuig rondvlucht

    - Victoria: Walvis excursie per Zodiac

    - Tofino: Zwarte beer excursie per Zodiac

    Wij waren geland in Vancouver en bleven daar 2 nachten. Toen we daar de boel verkenden zagen we daar ook de watervliegtuigjes liggen en vliegen. We hebben daar besloten om ook een rondvlucht van 20 minuten te maken, omdat de skyline ons vanuit de lucht wel heel spectaculair leek. Dat vonden we ook tijdens de vlucht, prachtig om downtown vanuit de lucht te kunnen zien. 20 Minuten is ook lang genoeg, en we waren blij dat we deze vlucht gemaakt hadden.

    De watervliegtuig excursie in Victoria (ook 20 minuten) was ook leuk, maar niet zo spectaculair als die in Vancouver. Vooral omdat Victoria vanuit de lucht bekeken niet zo interessant is. Kortom, als je graag een watervliegtuig rondvlucht wilt maken, en je hebt de keuze tussen Victoria en Vancouver, dan zouden wij zeker Vancouver adviseren.

    Wij hadden hoge verwachtingen van de walvis excursie vanuit Victoria. Met een echte Zodiac stoven wij het water op. Dit is het type Zodiac waarbij motoren achteraan hangen. In het begin hardstikke leuk. Als de golven wat hoger zijn, dan vergaat het lachen je op den duur wel, zeker als je 3 uur ook echt aan het varen bent. De boot stuitert over het water, vooral voorin valt de boot soms 1 of 2 meter naar beneden en klapt keihard op het water. Na zo'n 1 a 2 uur varen begin je je rug te voelen en wij voelden beide ook onze nek. Volgens de bestuurder konden de golven nog wel twee keer zo hoog worden waarbij er nog gevaren werd, dus dat zou betekenen dat de klappen die je mag incasseren nog erger zijn. Niet voor niets teken je van tevoren een document waarin je alle aansprakelijkheid van de organisator afwijst. Maar goed….we kwamen natuurlijk voor de walvissen….! Die zagen we niet. Maar na 1,5 uur varen zagen we wel een groepje resident Orka's. Dat zijn orka's die het hele jaar door zo'n beetje daar in de omgeving blijven. Ze trekken dus niet weg. De boot stopte ca. 150 meter voor het groepje Orka's. We konden vanuit de verte dus wat foto's maken (als je geen spiegelreflex met goede telelens (400mm is aan te raden) hebt, verwacht dan niet teveel van de foto's). De Orka's zwommen een beetje onze kant op en toen zijwaarts weer wat verder weg. De boot was inmiddels zo'n 3 a 4 minuten gestopt, en toen gingen we weer weg. Weer 1,5 uur terugvaren. Na slechts enkele minuten de Orka's gezien te hebben. Dit is niet de ervaring waar we op hoopten en wat we verwachten. 3 uur afzien in zo'n Zodiac om slechts enkele minuutjes een groepje orka's vanuit de verte te kunnen zien. Met uitzondering van dit groepje orka's dus geen walvissen dolfijnen of wat dan ook gezien.

    Afijn, blij dat we wel orka's hadden gezien, toch enigszins teleurgesteld dat het zo kort was hadden we onze pijlen inmiddels gericht op de beren excursie vanuit Tofino. De beren komen namelijk bij eb aan de kust om op zoek te gaan naar krabbetjes. Ook dit keer met Zodiac, maar ander type, de besturing ging vanuit het midden van de boot, het zwaartepunt lag anders en deze Zodiac stuiterde niet zo over het water. Stukken beter dus. Ook deze excursie duurde zo'n 3 uur. Helaas na een kleine 3 uur varen nog steeds geen zwarte beer gezien. Het gebeurde wel eens dat ze geen zwarte beer zagen riep de kapitein. Het is immers geen dierentuin nietwaar? … Ja maar dit zijn hele dure excursies, en kosten ook nog eens veel tijd, je bent er zeker een halve dag aan kwijt….dan verwacht we ook iets te zien toch? Afijn, als goedmakertje lieten ze nog een paar bald-eagle nesten zien en we zagen een visarend een vis uit het water halen. Eenmaal weer aan wal mochten de mensen zich melden die de volgende dag ook nog in Tofino waren en die tijd hadden om nogmaals op excursie te gaan. Van de ca. 12 mensen die aan boord waren, waren er slechts enkele die de volgende dag ook nog in de gelegenheid waren. Logisch, de meeste mensen zijn op doorreis, en doen 2 nachtjes Tofino/Ucluelet. Deze excursie kon dus ook de verwachting bij lange na niet waarmaken. We hadden gehoopt enkele zwarte beren in hun natuurlijk omgeving te kunnen zien, en op een veilig doch niet al te grote afstand de beren een tijdje te kunnen observeren. Dit is dus absoluut niet het geval geweest.

    Het gaat niet altijd zo. We spraken Nederlanders die 8 zwarte beren hadden gezien (helaas vergeten te vragen of ze ze ook konden observeren of dat de beren gelijk het bos indoken bij het naderen van de Zodiac). Ook hadden deze mensen meer geluk bij de walvisexcursie, ze konden langere tijd meevaren met een bultrug. Toch wil ik maar zeggen dat ook in Canada de walvis en berenexcursies niet (altijd) de verwachtingen waar kunnen maken. Wat ik mis, is dat deze organisaties meestal niet aangeven hoe vaak ze iets zien. Ik zou wel eens percentages willen zien van tochten waarbij ze gewoon niets zien. En een tocht waarbij je een paar minuutjes even iets ziet vanaf 150 meter afstand….tja daar doe je het toch niet echt voor.

    Het risico om geen walvis te zien, of geen beer te zien tijdens de excursies, ligt nu volledig bij de deelnemer. Je betaald immers voor de excursie, en zie je niet datgene waar je voor komt, je bent toch je tijd en geld kwijt. Voor de organisator maakt het doorgaans niet uit of er wel of niet wat gezien wordt. Die heeft het geld ontvangen. Dat je soms de volgende dag nogmaals met zo'n excursie mee mag, lijkt heel schappelijk maar zoals ik al aangeef zal dit maar voor een klein deel van de mensen van toepassing zijn. De meeste blijven niet langer dan 1 volle dag in Tofino of Victoria. Ik zou zelf graag zien dat als de verwachtingen niet waar gemaakt worden de deelnemer een groot deel van zijn geld terugkrijgt, bijvoorbeeld minimaal 80% ofzo.

    Ik hoor graag ervaringen van andere mensen m.b.t. soortgelijke excursies.

  • eric

    Hoi Sunblade ,

    wat je schrijft zullen meerdere toeristen zo meegemaakt hebben , en een aantal van deze mensen zullen zich zwaar “opgelicht” voelen mbt de wildlife tourtjes ; ik denk dan , dat sommige mensen met een compleet verkeerde gedachte zo'n tour boeken en ervanuitgaan dat ze “even naar de walvissen varen” en ze dan ook 100% zekerheid hebben om dat dan ook te zien. Dan heb je in mijn beleving de natuur niet begrepen , zo werkt dat (helaas) niet helemaal.

    Ik ben zeker met je eens dat er tussen de vele aanbieders ook aanbieders zitten die het allemaal zo nauw niet nemen , maar de goede aanbieders (en die zijn er zeker) zullen nooit adverteren met iets van “100% Bear view garantueed”. Natuurlijk is het erg jammer dat je op je beertrip eigenlijk niets gezien hebt , omdat je toch voor de beren met zo'n trip meegaat.

    Het verwachtingspatroon van de reiziger die op een tour meegaat , is natuurlijk hooggespannen ; wat gaan we zien , hoe dichtbij kunnen we komen , hebben we interactie met het wildlife ? Ook wij op de diverse trips en tours die we “gedaan” hebben , hebben dit gevoel en deze gedachten gehad. Als het dan uiteindelijk allemaal minder is als de verwachting , dan ben je inderdaad wel eens iets teleurgesteld , zeker als je dan de ervaring afzet tegen de prijs die je moet betalen voor de tour. Het alternatief is dan natuurlijk om niet met een tour mee te gaan , en hopen dat je zelf het eea tegenkomt onderweg. Wij hiken erg veel , en hebben toch regelmatig leuke , onverwachte ontmoetingen met wildlife. Haha , natuurlijk zijn we op onze hikes nog nooit een walvis tegen gekomen , behalve langs de kust van Newfoundland….(oja , en een aantal amerikaanse dames die wel eens tot de groep whales hadden kunnen behoren…….).

    Wij hebben tot nog toe weinig negatieve ervaringen , maar dat heeft puur te maken met hoe je je opsteld : verwacht niks , alles wat je tegenkomt is meegenomen. Ook wij hebben hebben wel eens een houten kont en wandelende nieren gevoeld , omdat het allemaal wat ruiger was als we verwacht hadden , maar ook dat heeft z'n charme , toch ? En als je dan toch in ieder geval iets gespot hebt , is het niet helemaal voor niets geweest. Ik herinner me onze eeste trip door BC en Alberta , in 1998 , en waren als een kind zo blij toen we 1 moederbeer met 2 kleintjes over zagen steken. Dat was de enige beer die we in die 3 weken tegenkwamen , maar het maakte onze trip toen al geslaagd. Een aantal jaren later (2003) (en meer “ervaring” met wildlife spotten) hebben we in hetzelfde gebied , in dezelfde periode tijdens onze hikes en wandelingen ongeveer 42 beren gespot…In een andere periode (sep) in 1999 weer in hetzelfde gebied helemaal niets gezien wat ook maar in de verte op een beer leek….zeg het maar he…

    Wij hebben gemerkt dat je goed moet zoeken en moet vergelijken bij wie je uiteindelijk een tour boekt ; natuurlijk is het dan vaak zo , dat de “betere tour” (langer in tijd , met minder personen , uitgevoerd in de juiste periode , etc ) ook vaak de wat duurdere tour is.

    En dan nog heb je geen enkele zekerheid om het verwachte wildlife tegen te komen. Het blijft onvoorspelbaar….

    Gewoon weer eens teruggaan en een nieuwe poging wagen !

    Gr. Eric

    http://www.ericencarin.nl/

  • sunblade

    Hoi Eric,

    Bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat zo'n excursie geen 100% zekerheid kan en zal gaan geven op het tegenkomen van wildlife. De natuur laat zich niet sturen of temmen, en daar ben ik mij ook wel van bewust. Maar aan de andere kant vraag mij dus wel af wat nu wel de kans is op het zien en/of observeren van het wildlife. Dus laat zo'n aanbieder van zo'n excursie nu eens eerlijk zeggen dat ze bijvoorbeeld op 50% van hun trips *geen* wildlife tegenkomen. Gewoon eerlijk. Dan weet ik als deelnemer veel beter wat ik kan verwachten. En als je dan tot de groep hoort die niets tegenkomt…wie neemt het risico dan op zich? (ik heb aan mijn oorspronkelijke bericht net nog alinea toegevoegd hierover). Ben ik als deelnemer dan al mijn geld kwijt, of zou zo'n aanbieder dan eigenlijk een deel van de kosten op zich kunnen nemen, immers de verwachtingen zijn niet gehaald? Overigens wil ik niet zeggen dat ik me zwaar opgelicht voel, maar wel teleurgesteld!

    Het verwachtingspatroon van een deelnemer is ook grotendeels gebaseerd op de brochures, flyers en posters die deze organisatoren rondsturen en ophangen. Zo'n prachtige grote Orka die uit het water springt staat beeldvullend op een groot deel van de brochures. Natuurlijk zal iemand dit ooit wel eens gezien hebben en gefotografeerd hebben. Maar doorgaans en als je ze al ziet, zie je alleen een vin boven het water uitsteken en een fonteintje bij het ademhalen. Zie je dit van 100 a 200 meter afstand, dan levert dat een heel ander plaatje op dan zo'n mooie poster. Maar die realistische plaatjes, die zie je niet hangen. Want dat zou niemand aantrekken denk ik dan bij mezelf. Zoals gezegd, de natuur is de natuur en (gelukkig) zijn het geen getrainde walvissen of orka's die hun kunstje opvoeren voor wat toeristen.

    Enkele jaren geleden heb ik een walvisexcursie gedaan op de Azoren, dit zou een goede locatie moeten zijn om ze te spotten. Vorige jaar in Costa Rica een walvisexcursie gedaan, ook een uitstekende plek. Op beide locaties heb ik dus geen walvissen gezien. Mijn vriendin heeft in andere landen ook diverse malen walvisexcursies gedaan, ze heeft er nog nooit eentje gezien. Nu in Canada geen beren tijdens de beer excursie. En geen walvis tijdens de walvisexcursie, maar wel het groepje resident orka's dus. Nu vraag ik me af, ben ik (en mijn vriendin) iemand die altijd pech heeft met dit soort dingen. Of is het gewoon realistisch dat je op zulke toplocaties toch maar in 1 op de 4 gevallen datgene ziet waar je voor komt?

    Overigens tijdens de Inside Passage heb ik wel een groep van ca 80 dolfijnen met de boot mee zien zwemmen. Ik zag ook (ook al was het maar gedurende 2 seconden) de rug en vin van een bultrug die in tegenovergestelde richting zwom. In Telegraph Cove zag ik vanaf de wal dolfijnen zwemmen en ook een zeeotter. Hierdoor word bij mij steeds meer het gevoel gevoed dat je eigenlijk maar beter geen wildlife excursies kunt doen, maar in plaats daarvan gewoon hopen dat je tijdens je trip het e.e.a. tegenkomt. Tijdens het autorijden zijn we 20 beren tegengekomen, waarvan 3 grizzlies. Voor wat betreft walvissen en orka's en dolfijnen….ik zou nu mensen adviseren om gewoon lekker een middagje met een zeilbootje of op catamaran lekker te gaan ontspannen en relaxen op het water. Als je geluk hebt, zie je dan alsnog die walvis of orka. Je kan dan veel meer genieten van het zeiltochtje, en alles wat je ziet is meegenomen. Veel beter dan de te hoge verwachtingen opwekkende excursies. En ook geen last van je rug of nek tijdens de Zodiac boot excursies. Ik denk dan ook dat ik mij niet meer laat verleiden tot dit soort excursies. Hiervoor zijn ze veel te duur en de kans (bij mij) is te klein dat mijn verwachtingen waargemaakt worden.

    groet, Frank

  • Ann75

    Ik vind het jammer dat sommige bedrijven hierdoor afgebroken worden omdat zij immers niets aan kunnen doen als de orca's/walvissen of beren zich niet laten zien. Het is en blijft wildlife en ookal betaal je veel geld voor zo'n excursie, je weet op voorhand dat de kans bestaat dat je geen orca's/walvissen of beren gaat zien. Zij kunnen je wel dichterbij de bron brengen, maar als de beren of orca's/walvissen zich niet willen laten zien dan heb je pech. Ik denk ook dat vele van deze bedrijven dat op voorhand aangeven, maar velen geven er maar weinig acht aan!

    Groetjes,

    Ann

  • sunblade

    Bedankt voor je reactie Ann75.

    Ann75 Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik vind het jammer dat sommige bedrijven hierdoor

    > afgebroken worden

    Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt Ann75. Bedrijven die afgebroken worden ?

    Waar het mij om gaat is de realistische verwachting. Wat is de realistische verwachting die een deelnemer kan en mag hebben. Ik betaal honderden euro's voor zulke excursies. Wat is de kans dat ik voor dat geld op een fatsoenlijke wijze een orka of walvis of beer kan zien en enige tijd observeren ? Je geeft aan dat je pech hebt als je niets ziet, maar als dat bij 4 excursies achter elkaar gebeurd, is het dan nog steeds pech? Of kunnen deze organisaties dan gewoon niet waarmaken wat ze beloven ?

  • Tom010

    De folders van bedrijven zien er altijd mooier uit dan het daadwerkelijk is, de big mac van mc donalds ziet er op een foto ook altijd beter uit dan in werkelijkheid. Of je tot nu toe dan altijd pech hebt gehad, ik denk het wel want geen enkele organisatie kan je garanderen dat je beren, orca's of wat voor wildlife dan ook ziet tijdens de trip. Percentages zeggen niet zoveel want als ze adverteren met bijvoorbeeld 99% procent kans dat je …….. ziet dan kan je nog steeds tot die 1% behoren, zeker met jouw geluk ;). Is zo'n tour het geld waard, ik denk van niet juist omdat ze dus niets kunnen garanderen. Je koopt feitelijk een lot uit de loterij, je wint of je wint niets.

    Gr. Tom

  • sunblade

    Eens Tom010, de organisaties kunnen inderdaad niet garanderen dat je wat zal gaan zien tijdens zo'n trip. Maar ze kunnen wel zeggen dat ze de afgelopen 2 maanden bij 28% van de vaartochten iets gezien hebben vanaf bijvoorbeeld 100 meter afstand gedurende minimaal 5 minuten toch? Ik verzin hier even wat getallen natuurlijk. Maar als ik dit zou lezen als potentiele klant, weet ik veel beter waar ik aan toe ben en wat een realistisch verwachtingspatroon is. Ik las net een website van een organisatie die geeft aan dat in 90-95% van de tours een walvis gespot wordt. Volgens mijn statistiek en uitgaand van 90% betekent dit dat als je 3 keer mee zou gaan met zo'n tour, je dus een kans hebt van 0,1% dat je in alle drie gevallen geen walvis ziet. Ga je uit van 95% dan is de kans dat je na 3 maal niets gezien hebt slechts 0,01%. Ofwel…als je dit overkomt ben je echt niet voor het geluk geboren…of die percentages komen niet overeen met de werkelijkheid. Ik pleit eigenlijk gewoon voor eerlijkheid, openheid en vind dat organisaties mensen die niet te zien krijgen wat ze verwachten financieel compensatie moeten geven.

    Overigens ben ik ook met je eens dat het het geld niet waard is, en zoals ik hierboven ergens schrijf nu mensen eerder zou adviseren om lekker een middagje in een zeilbootje op zee te dobberen….dat is minder geforceerd, minder verwachtingen, meer genieten en des te leuker als je dan wel eens wat ziet!

    groet, Frank

  • Chantal25

    Hoi,

    Wij zijn sinds gisteren terug en hebben bij river safari in blue river een berenexcursie gedaan.

    De standaard excursie kost 80$ per persoon, dit met de boot. Toen we arriveerden kregen we het volgende aanbod: een toer met een jeep en nadien een toer met de boot, dit voor 150$ met de garantie dat we ons geld zouden terugkrijgen als we geen beer zouden zien. Op onze vraag waar we be het meeste kans hadden kregen we als antwoord dat ze dat niet konden weten want dat de beren zich de ene dag aan het water en de andere dag in het bos bevinden en zij dat nooit op voorhand kunne weten.

    Na even twijfelen hebben we gekozen voor de laatse formule, we wilden absoluut beren zien en zouden ons geld terugkrijgen indien het niet zou lukken : super toch.

    Toen we vertrokken met de jeep kregen we meteen te horen van de gids dat de kans met de jeep sowieso klein was maar dat we met de boot zeker succes zouden hebben. Op dat moment - en nu nog- krijg je echt wel het gevoel bedrogen te zijn, wat uiteindelijk ook zo is.

    We hebben beren gezien, met de boot, men weet perfect waar ze zich bevinden, men wist dus volgens ons ook dat we met de jeep niets gingen zien.

    De gids van de jeep en de boot waren wel super, je kreeg wel het gevoel dat ze veel moeite doen.

    We hebben toen een beer gezien en nadien een moeder beer met cubs.

    Een tip ( op het forum gelezen en correct) als je in whistler moest zijn : de weg naar het olympisch dorp 's avonds of s morgens, daar hebben we langs de weg telkens 2 beren gezien.

    Ook inde rocky mountains hebben we regelmatig beren langs de weg gezien, gratis en van dichterbij dan bij de safari

    Grtjs

    Chantal

  • Kendra

    Jawel, maar bekijk het ook eens van het standpunt van de organisatie: Als ze zeggen dat ze de laatste weken maar tijdens 28% van de trips wildlife hebben gespot, dan is dat misschien wel eerlijk, maar wie gaat er dan nog mee? Het blijft een business en ze willen geld zien, dat is overal hetzelfde ter wereld!

    Jaren geleden (1997) ben ik met een orca tour mee geweest in Victoria, inderdaad ook met een een rubberboot en of we orca's zagen! Ze zwommen onder de boot door en waren dus echt heel dicht bij. Overigens ben ik geen fan van orca tours. Als er orca's worden gespot zie je ineens 10 tot 15 boten daar naar toe varen. Als ik orca was, zou ik me persoonlijk niet laten zien, maar dat is weer een ander verhaal. :D

    Ik weet dat de meeste toeristen ontzettend graag wildlife willen zien, i.e. beren, moose, walvissen of wat dan ook. Het blijft gewoon een feit dat niets gegarandeerd kan worden, hoe graag je ook wilt en hoeveel geld je er ook voor uit trekt. De eerste keer dat ik in Canada was, zat er een grote zwarte beer naast de highway in BC, maar het heeft nog twee jaar geduurd voordat ik mijn eerste moose zag. Ik woon hier inmiddels al bijna 18 jaar en heb bv. nog nooit een grizzly gezien.

  • Tom010

    Frank met alle respect vind ik niet dat je gecompenseerd zou moeten worden als zo'n trip niet het gewenste resultaat oplevert. De tour operator maakt veel kosten zoals de investering in de boot, brandstof, salaris personeel etc. Uiteraard ga je als toerist met zo'n trip mee om wildlife te spotten maar als het wildlife zich niet laat zien houdt het op. Om het bij een loterij te houden, de staatsloterij maakt me lekker door te adverteren met de jackpot van 27,5 miljoen, ik win niets met m'n lot dus moeten ze me daarvoor compenseren? Zoals je zelf eerder schreef kan je (uiteraard met wat geluk) het wildlife gewoon in de parken spotten, dan heeft zo'n kostbare trip als een beren safari oid weinig toegevoegde waarde. Zelf gaan we regelmatig 's ochtends vroeg of aan het eind van de avond op pad om beren te spotten tijdens onze vakanties en dat heeft vele mooie plaatjes opgeleverd.

    Gr. Tom