Calgary - Vancouver reisschema met ruimte

  • Jolie93

    Hallo!

    ​Van 5 tot 25 augustus gaan wij naar Canada. Nou heb ik een schema opgesteld, waar nog wat speling is in de planning. Met name in het aantal dagen ergens blijven zit nog speling. Ik heb Kelowna in de route toegevoegd, vanwege bezoek aan familie. Het liefst blijven we tot 19 augustus in Kelowna, maar dan maak ik de rest wel weer erg druk.. We reizen met een huurauto, geen camper. Ons eerste verblijf is in Golden, in eerste instantie tot 7 augustus, maar omdat ik er een nacht bij aan wil plakken staat in het schema tot 8 augustus.

    ​Dit is ons schema tot zover:

    05-08-2017: Vertrek Amsterdam – Calgary

    05-08-2017: Vertrek Calgary – Golden

    06-08-2017: Golden – Banff

    07-08-2017: Golden - Banff

    08-08-2017: Vertrek Golden - Jasper

    09-08-2017: Jasper

    10-08-2017: Jasper

    11-08-2017: Vertrek Jasper - Clearwater

    12-08-2017: Clearwater - Kelowna

    19-08-2017: Vertrek Kelowna - Whistler

    20-08-2017: Vertrek Whistler – Tofino

    21-08-2017: Tofino

    22-08-2017: Vertrek Tofino - Campbell River of Telegraph Cove

    23-08-2017: Campbell River of Telegraph Cove – Victoria

    24-08-2017: Victoria – Vancouver

    25-08-2017: Vertrek Vancouver – Amsterdam

    ​De vraag ik eigenlijk of Campbell River of Telegraph Cove de moeite is om heen te gaan, of dat Tofino voldoende is. Of juist Tofino niet en Campbell River of Telegraph Cove wel.. Tofino willen we eigenlijk heen vanwege Pacific Rim NP. De verblijven in Golden en Jasper staan vast, de rest is nog niet geboekt. Ook de verblijven in Golden en Jasper kunnen nog gewijzigd worden a.d.v. planning.

    ​Ik hoor graag jullie input wat betreft de planning! Zoals ik zei, er is speling. 19 augustus uit Kelowna is geen pre, wel een wens, maar alles is mogelijk.

    ​Groetjes,

    ​Jolie

  • Jos64

    Hoi Jolie,

    Leuk dat jullie naar Canada gaan dit jaar!

    Ik heb wel het een en ander op te merken over jullie planning en zal deze even punt voor punt doornemen.

    5 Augustus willen jullie na de vlucht en lange dag nog dik 3 uur gaan rijden naar Golden en dat is best een grote opgave.

    De meesten blijven in Calgary voor de avond en sommigen gaan toch nog rijden, maar dan tot aan Canmore of Banff als verste plek.

    Helemaal door naar Golden vind ik persoonlijk niet echt verstandig, maar het is te doen als jullie hier toch voor kiezen.

    6 en 7 Augustus Yoho, Lake Louise/Moraine Lake en Banff en omgeving en dat is best krap in 2 dagen. Goede keuzes maken wat wel te gaan bekijken en wat niet en niet gaan afraffelen ( de zogenaamde Japanse Vakantie).

    Vanuit Golden naar Jasper eerst doorrijden tot aan LL en dan linksaf de Icefield Parkway op en genieten maar.

    2 Dagen Jasper is eigenlijk het minimale en dus te doen. Ook hier keuzes maken, want alles rustig aan  in 2 dagen doen aldaar gaat je niet lukken.

    Vanuit Jasper naar Clearwater en de volgende dag door naar Kelowna en dan hebben jullie heel weinig tijd voor Wells Gray en dat is jammer.

    6 Dagen bij familie in kelowna.

    Daarna is het een formule 1 race en is de vraag of jullie dit echt zo willen doen?

    Vanuit Kelowna naar Whistler en de volgende dag meteen door naar Tofino is zonde. In/rond Whistler kunnen jullie je dagen vermaken als daar de tijd voor zou zijn. Minimaal 1 dag is toch wel aan te raden.

    Helemaal naar Tofino rijden voor 1 dag is eigenlijk zonde van de tijd en het minimale verblijf aan de westkust is toch eigenlijk wel 2 dagen.

    Vanuit Tofino naar Campbell River ( of nog 2,5 uur verder doorrijden naar Telegraph Cove ) is ook zonde als jullie daar niet een dag of langer willen gaan verblijven. Het zelfde geldt dan ook voor de rit naar Victoria en de volgende dag door naar Vancouver en daar hebben jullie ook maar weinig tijd om van de stad te kunnen gaan genieten. Wat mij betreft is het stuk vanaf Kelowna tot aan Vancouver veel te gehaast en is het eigenlijk veel beter om daar keuzes te gaan maken.

    Mijn eerste idee is om 2 plaatsen vana Vancouver Island eraf te halen en daarmee de route wat rustiger te maken. Nu rijden jullie van hot naar her en alleen maar om er geweest te zijn?

    Ga eens rustig met google maps de route bekijken en de reis afstanden met 60km/uur te gaan berekenen en zie dan hoeveel tijd je nog maar te besteden hebt ter plekke. Op elk stukje van de reis zijn er zoveel mogelijkheden voor stops dat je over bepaalde stukken echt heel lang kunt doen als je er echt van genieten wilt.

    Vanuit Whistler naar Tofino voor 2 dagen en dan via Victoria terug naar Vancouver is al veel rustiger. Een dagje minder Kelowna zou ook al helpen om een dag Whistler in te kunnen passen.

    De Icefield Parkway is bijvoorbeeld maar 230 km lang, maar daar doe je toch bijna een hele dag over!

    Neem de tijd en ga niet te gehaast door dit prachtige land rijden; er is zoveel te zien en het is immers een vakantie!

    Jos

  • Jolie93

    Bedankt Jos,

    ​Ik heb goed naar je geluisterd en we hebben besloten het stuk VI voor later te bewaren. Dit betekent dat we iets langer bij familie zijn, wat ook geen straf is. Het werd anders toch te gehaast en was het vakantiegevoel ver te zoeken. Ons schema ziet er nu zo uit:05-08-2017: Vertrek Amsterdam – Calgary

    05-08-2017: Vertrek Calgary – Golden

    06-08-2017: Golden – Banff

    07-08-2017: Golden - Banff

    08-08-2017: Vertrek Golden - Jasper

    09-08-2017: Jasper

    10-08-2017: Jasper

    11-08-2017: Vertrek Jasper - Clearwater

    12-08-2017: Clearwater

    13-08-2017: Clearwater - Kelowna

    21-08-2017: Vertrek Kelowna - Whistler

    22-08-2017: Whistler

    23-08-2017: Whistler - Vancouver

    24-08-2017: Vancouver

    25-08-2017: Vertrek Vancouver – Amsterdam

    De vraag is eigenlijk: is ons verblijf in Vancouver nu te kort en zouden we er een dag aan vast moeten plakken? Of lijkt het goed op deze manier? We vertrekken de 25e pas om half 4, dus we hebben de ochtend nog om te besteden in Vancouver.

    ​VI doen we een andere keer, wellicht volgend jaar.

    ​Ik hoop dat Wells Gray binnenkort weer toegankelijk is met die bosbranden, het ziet er nog niet heel rooskleurig uit….

  • Jos64

    Hoi Jolie,

    De route ziet er nu een stuk rustiger uit en met het stukje Vancouver Island eraf is het veel beter te doen.

    Ik blijf wel mijn twijfels hebben over de wens om op dag 1 tot aan Golden te gaan na de lange vlucht.

    1 Dag Vancouver kan voldoende zijn, maar als jullie veel willen zien is een tweede dag inlassen geen probleem, gezien het aantal dagen Kelowna dat jullie hebben.

    De dag dat jullie terug gaan heb je 's ochtends maar een paar uurtjes om wat te doen, want jullie moeten nog naar de luchthaven rijden en aftanken, de auto inleveren en inchecken en dat betekend toch wel ongeveer half 12 vertrekken richting het vliegveld vanuit Downtown.

    Wat ik altijd doe ik rustig aan ontbijten en nog een korte wandeling maken alvorens uit te gaan checken en naar het vliegveld te gaan. Totaal geen stress meer die dag.

    Op dit moment is Wells Gray weer toegankelijk vanuit beide richtingen en is alleen het stuk hwy24 en hwy97 richting Whistler afgesloten.

    De detour via Kamloops - Merritt - Lytton - Lillooet via hwy 8 en 12 vanuit Clearwater is open en bruikbaar. De bosbrand bij Clearwater is nu ten Noorden van Dunn Lake gekomen en bedreigt langzamerhand Clearwater zelf en kan in de komende dagen voor problemen aldaar gaan zorgen, vandaar dat er een evacuation warning is afgegeven voor Clearwater per 15 juli en iedereen klaar moet staan om te kunnen evacueren als het sein wordt gegeven. Hopen dat het niet zover gaat komen.

    Jos