rondreis Vancouver - Vancouver met USA 20 dagen

  • danithegirl

    Hallo allemaal,

    volgend jaar juli willen wij een bezoek brengen aan Canada en (liefst) de VS.

    Ik heb een route gemaakt, waarvan ik denk dat dit een route is waarbij wij voldoende kunnen zien, niet alleen maar in de auto zitten en overal lang genoeg blijven om er geen haastwerk van te maken.

    Maar, ik wil heel graag jullie deskundige mening!

    Dit is een ruwe schets:19 juli: AMS - Vancouver20 Juli: Vancouver21 juli: Vancouver- Whistler22 juli: Whistler - Clearwater23 juli; Clearwater  (Wells Gray)24 juli: Clearwater - Jasper25 juli: Jasper26 juli: Jasper - Lake Louise (Icefield Parkway)27 juli: Lake Louise - Banff28 juli: Banff29 juli: Banff - Calgary30 juli: Calgary - Glacier NP31 juli: Galcier NP - Coeur D' Arlene1 aug: Coeur D'Arlene - Yakima2 aug: Yakima - mt. Rainier3 augs: mt Rainier4 aug: Mt Ranier - Seattle5 aug: Seattle6 aug: Seatle - Vancouver7 aug: Vancouver - AmsGraag jullie tips en adviezen!

    Dank alvast!

  • Jos64

    Hoi Dani,

    De route is duidelijk en eentje die door meer mensen gereden wordt/is.

    Wat het reistempo betreft is deze ietwat aan de hoge kant ( =reisbureau tempo ) en met 1 dag voor Jasper en 2 dagen voor Yoho/LL/Banff is dat wat aan de krappe kant. 1 Dag voor Waterton/Glacier is ook erg weinig en zeker de going to the sun road doen als jullie daar zijn.

    Maak onderweg duidelijke keuzes wat wel te doen en wat niet en probeer niet teveel hooi op de vork te nemen en te genieten van de dingen waar jullie zijn en de dagprogramma's niet te overladen. Jullie kunnen er eventueel voor kiezen om de volle dag Vancouver aan het einde van de reis te doen als afsluiter en meteen al op dag 2 naar Whistler te rijden. Zonde dat jullie ook geen tijd inroosteren voor Whistler zelf, want in/rond whistler is voldoende te zien en doen voor meerdere dagen.

    Jos

  • danithegirl

    Hoi Jos,

    Erg bedankt voor je input. Ik wil voorkomen dat we overal doorheen sjeesen.

    Daarom zijn wij zeker bereid zaken te schrappen, maar ik vind dan moelijk waar ik dat moet/kan doen.

    Ik zou bijvoorbeeld niet perse naar Calgary hoeven en mss moet ook Mt Rainier op een volgende bezoek wachten.

    Wat dacht je van zoiets?19 juli AMS VANCOUVER20 JULI VANCOUVER  21 JULI VANCOUVERWHISTLER 22 JULI WHISTLER  23 JULI WHISTLERCLEARWATER24 JULI; CLEARWATERJASPER 25 JULI JASPER  26 JULI: JASPER   27 JULI: JASPERLAKE LOUISE28 JULI: LAKE LOUISEBANFF 29 JULI BANFF  30 JULI BANFF  31 JULI: BANFFMANY GLACIER 1 AUG: MANY GLACIER  2 AUG: MANY GLACIERCOEURD'ALENE 3 AUG COEURYAKIMA 4 AUG YAKIMA  5 AUG YAKIMASEATTLE 6 AUG SEATTLE  7 AUG SEATTLEVANCOUVERAMSTERDAM

  • danithegirl

    Hmm, het ziet er een beetje vreemd uit zo, ik had het onder elkaar gezet.

     

    Na Many Glacier zou ik op advies nog wel iets anders overwegen. Deze locaties even gekozen om de afstanden wat te overbruggen. yakima schijnt een leuk gebied te zijn, maar mss teveel voor 2 nachten. Daar zou er mss nog wel1 af kunnen voor elders.

    Dank nogmaals!

  • Jos64

    Hoi Dani,

    Begrijp me goed dat de originele route die je geplaatst had te doen was, maar wel om specifieke keuzes vraagt ( die je zelfs nog hebt als je 6 weken gaat hoor….), want ergens naar toe rijden voor maar 1 dag is vaak zo zonde van het feit dat je er wel bent geweest maar niet alles hebt kunnen zien/doen ter plekke. Wie zegt dat je er ooit weer gaat komen?

    Ik ben er nu al meerdere keren geweest en heb nog steeds zaken op mijn verlanglijstje staan die ik nog niet gedaan/gezien heb, want het is er heel erg mooi en afstanden bestaan hier nog echt!

    In jouw eerste post begon je met (liefst) de VS en misschien zit hier wel de grootste keuze om te maken. Jullie hebben bijna 3 weken aan tijd te besteden en een route door Amerika met een stukje Canada zijn te maken en ook routes Canada met een stukje Amerika, maar beide uitgebreid gaat gewoonweg niet lukken. De originele route is daarom wat gehaast en op sommige locaties zonde om er zo kort te zijn; het moet immers een vakantie zijn en geen race tegen de klok.

    In jullie aangepaste route laat je Wells Gray vallen voor een tweede dag Jasper en de dag in Vancouver voor een extra dag Glacier Park.

    dat zijn moeilijke keuzes en zo naar de route kijkend ben je er verder eigenlijk niet veel mee opgeschoten……

    Mijn vraag ten opzichte van de eerste route is dan wat jullie in Seattle willen gaan doen?

    Indien dit geen vereiste is kan het tijd besparen in de route om elders te gebruiken.

    Indien wel gewenst; waarom dan niet eventueel vliegen op Seattle en van daaruit gaan rijden en Vancouver links laten liggen.

    Met 1 a 2 keuzes op dit gebied wordt de route ineens een stukje rustiger en beter te doen.

    Kijk nog eens goed naar wat jullie allemaal echt willen zien en doen en ga van daaruit plannen en keuzes maken en hoe dan ook, die blijven moeilijk.

    Jos

  • danithegirl

    Hoi Jos,

    Dank voor je uitleg. En eerlijk gezegd moet ik je bekennen dat ik momenteel niet zo heel goed weet wat ik wil doen. Ik weet wel wat voor soort vakantie ik wil (denk ik):

    Afwisseling in natuur en stedelijke omgeving.

    Activiteiten voor de jongens: raften, zwemmen, varen, etc

    Gezelligheid (geen plaatsen waar niets te beleven valt, maar het hoeft ook niet de Kalverstraat op zaterdagmiddag te zijn (liever niet zelfs))

    Een relax reis tempo

    Wat ik niet wil:

    Alleen maar kilometers in de auto maken

    wandelingen van meer dan 5 kilometer hoeven ook niet

    in de middle of nowhere (hoe mooi dat ook kan zijn voor sommige), waar niets te doen is.

    Canada en ook dat deel van de VS lijkt mij prachtig, maar ik kan nu niet specifiek zeggen wat ik perse wel of niet wil.

    Seattle hoeft van mij niet perse. Vancouver is de luchthaven waar wij op aankomen en ook vertrekken.

    Aan de ene kant ben ik dus mss een heel makkelijke reiziger: ik zie wel waar het mooi is, maar dat maakt het ook wel moeilijk: want wat wil ik nou precies?

    Ik had overigens zelf het idee dat ik in de tweede optie een rustiger tempo had ingeschat.

  • Jos64

    Het is het bekende dilemma inderdaad, maar toch belangrijk om eerst een duidelijk beeld te hebben van wat jullie willen en waar en van daaruit te gaan werken en zorgen dat die locaties niet te ver uit elkaar liggen om de route haalbaar te houden. Ik was nog vergeten te vragen of jullie met een camper gaan, of per auto met hotels/motels, want dat scheelt ook weer in de te maken planning.

    Bij mijn eerste Canada reis heb ik mij laten voorlichten door een in Canada wonende Nederlander en die zei als eerste tegen mij: “less is more” en dat voelde zo tegenstrijdig op dat moment! Toch is dat wel waar, want wij Nederlanders reizen niet graag zoals de Japanners dat doen en overal even een kwartier de bus uit mogen en daarna weer door racen naar de volgende stop en in een week tijd half westelijk Canada vanachter het glas van de bus gezien hebben en thuis pas rustig naar alle gemaakte selfies kunnen gaan kijken hoe ze geworden zijn…..Ik verbaas me daar elke keer weer over……

    Een goede afwisseling tussen reisdagen en verblijfdagen geven rust en balans in de route en jullie eerste optie zou ideaal zijn als jullie daar nog een dag of 3 a 4 aan zouden kunnen toevoegen, of ergens een keuze zouden maken om iets te skippen…..

    In Canada reis je met een gemiddelde van ergens tussen de 60 en 70 km in een uur en deel die op het aantal te maken kilometers per dag en dan zie je hoeveel tijd je nog over gaat houden per dag voor andere zaken.

    De Icefield Parkway is “maar” 230 km lang, maar daar doe je toch wel een hele dag over, als je bij al het moois onderweg wilt gaan stoppen. Het westelijke deel van Canada en deze noorkant van Amerika zijn ook echt heel erg mooi en rondom jullie route zijn nog meer pareltjes te vinden om te bezoeken, echt waar.

    Gezien het feit dat het overgrote deel van jullie reis door Canada is zou het mijn eerste aanpassingsoptie zijn, als jullie er niet een paar dagen aan zouden kunnen toevoegen, om het Yakima/Seattle deel eraf te halen en dat deel op een latere vakantie, aangevuld met Yellowstone en Olympic en misschien zelfs een stukje Vancouver Island toch te gaan zien en beleven.

    Keuzes blijven moeilijk en het is/wordt jullie vakantie en dus aan jullie om te bepalen hoe het er uiteindelijk uit zal gaan zien.

    Jos

  • danithegirl

    Goedemorgen Jos,

    Wij gaan met de auto en verblijven in hotels. We zijn dit keer met 4 personen, 2 van onze kinderen gaan mee, dan 12 en 17.

    Helaas kunnen er geen dagen meer bij geboekt worden. Dus daar zit geen flexibiliteit in.

    Vind jij onze 1e route beter dan de 2e? Ik had zelf gekeken en vond Wishtler nog net iets meer bij onze wensen passen dan Clearwater, maar kan dat mis hebben.

    Ik vind less is more ook een goed uitgangspunt, maar hoe kan ik dan het beste vanuit Banff weer terug komen bij Vancouver; we moeten toch dat rondje zien te maken ivm de vluchten.

  • danithegirl

    • 19-jul Dag 1: Aankomst Vancouver

    • 20-jul Dag 2: Vancouver 

    • 21-jul Dag 3: Vancouver - whistler

    • 22-jul Dag 4: Whistler

    • 23-jul Dag 5: Whistler - Clearwater

    • 24-jul Dag 6: Clearwater (Wells Gray Provincial Park)

    • 25-jul Dag 7: Clearwater - Jasper

    • 26-jul Dag 8: Jasper

    • 27-jul Dag 9: Jasper

    • 28-jul Dag 10: Jasper - lake louise

    • 29-jul Dag 11: Lake Louise (Yoho National Park)

    • 30-jul Dag 12:Lake Louise - Banff

    • 31-jul Dag 13: Banff

    • 01-aug Dag 14: Banff - Revelstoke

    • 02-aug Dag 15: Revelstoke

    • 03-aug Dag 16: Revelstoke 

    • 04-aug Dag 17 Revelstoke - Osoyoos

    • 05-aug Dag 18: Osoyoos 

    • 06-aug Dag 19:Osoyoos - Vancouver

    • 07-aug Dag 20: Vancouver - Amsterdam

    Nieuwe route uitgestippeld zonder de VS. Osoyoos lijkt mij een leuke afwisseling! Revelstoke kwam ik (even) op 3 overnachtingen uit, dat hoeft niet perse, maar ik ben wel erg blij dat ik met deze route geen hotels heb waar wij maar 1 nacht verblijven.

    tips nog steeds van harte welkom!

  • Jos64

    De tweede dag Revelstoke omzetten naar Banff ( voor bezoek Kootenay ) en je bent er!

    Zal ook op Canada Plaza antwoorden.

    Jos