Kamperen is veel voordeliger dan het huren van een camper. Zelfs met een beetje auto… ik haat het als ik tijdens het kamperen steeds iets moet oppakken en iets ergens onderuit vissen, dus de laatste keer hadden we een minivan. Geen sexy auto, maar wel heel praktisch. Met een huurauto ben je veel flexibeler dan met een camper en geen gedoe met betaalde miles … denk ook even aan het benzineverbruik van een camper: dat is niet misselijk en hoewel voor ons de benzineprijzen nog steeds een lachertje zijn “daar” als we dat vergelijken met “hier”; campers lusten wel een slokje. Het kamperen in Canada is heel anders dan in bv. Frankrijk. Meestal sta je 1 of 2 nachten op een plek en je leeft vanuit de auto. Ook wel handig ivm de beren en ander wild. Je hebt dan minder spullen nodig. Een tentje, luchtbed, slaapzakken , een koelbox, een brander en wat kookgerei en eetgerei. Ik neem aan dat je al een kampeerder bent, dus dat je al wat spullen hebt: gewoon meenemen. Je mag 2x23kilo aanspullen meesjouwen. Vraag je af wat je werkelijk nodig hebt en neem dit mee. In Frankrijk gebruiken we veel meer bestek dan in Canada/V.S. In principe heb je geen stoeltjes nodig, want op elke plek heb je -naast een firepit- ook een picknicktafel. Wij kopen alleen een koelbox in Canada of in de V.S. en twee stoeltjes en verder nemen we de andere spullen mee. We hebben ooit een klein tentje gekocht en dachten 'm weg te gooien na de eerste vakantie, maar het heeft 3½ vakantie overleeft en nu hebben we wel een nieuwe. Ons favoriete adres voor kampeerspullen is de Walmart en in Canada ook Canedian Tire.
Nog een paar voordelen van een tent t.o.v. een camper:
-meestal lagere kosten voor een overnachtig op een camping
-als een campground vol is, is er meestal nog wel een plekje voor een tent. Dit hebben we nu al vaak meegemaakt.
Neem wel de eerste en de laatste nacht een motel; de eerste om even te acclimatiseren en de laatste om op je gemak je rotzooi weer te hergroeperen in je tassen. Een heel fijne vakantie toegewenst!
Tuurlijk zijn er ook nadelen, maar die gaan de mensen die met een camper reizen wel vertellen ;-)