oude bankbiljetten nog geldig?

• Rudi

Ik ben juist wat cashgeld gaan wisselen bij een wisselkantoor voor onze aanstaande reis naar Canadad. Nu heb ik een combinatie gekregen van oude en nieuwe bankbiljetten. Met de verzekering dat beide nog geldig zijn.

Kan iemand mij bevestigen dat dit ook zo is?

Bedankt alvast.

• Monique

mag aannemen dat een wisselkantoor de juiste info heeft en geeft..toch?

• Rudi

Dat mogen we inderdaad aannemen. Al zou het niet de eerste keer zijn dat je van professionals verkeerde info krijgt..

Ik wou het gewoon maar even zeker weten, zodat ik nu nog kan reageren moest er toch een einddatum voorzien zijn voor deze biljetten. En dat ik niet nutteloos op zoek moet gaan naar een Nationale bank of zoiets.

En ik weet dat hier enkele Canadese inwoners op het forum zitten die het sowieso weten.

Sorry als de vraag stom klonk dan..

R.

• Berry

Hoi Rudy,

Als het goed is moet je dan deze hebben .Zo heb je de Cdn 5,Cdn 10,Cdn 20,Cdn 50,en de Cdn 100. de 1 Canadese dollar en de 2 Canadese dollar zijn toen veranderd in munten.En die noemen ze ook wel de Loonie en de Twoonie.Canadese Dollar biljetten zijn ook licht,en verschillend van kleur,de amerikaanse zijn allemaal groen.

Banken:

Openingstijden:maandag tot vrijdag van 9 uur tot 5 uur en soms ook wel later.

Ook zijn sommige zaterdag's morgen open.

Populaire banken:

CIBC(Canadian Imperial Bank of Commerce),The Royal Bank,TDB(The Toronto

Dominion Bank),Bank of Montreal,The Scotia Bank.Die hebben o.a ook betaal automaten(ATM).

Bij de meeste restaurant's,hotels,winkels,outlets,benzinepompen,kun je met geld en creditcards betalen.

Visa,Mastercard,American Express.

De belasting die je betaald over goederen en service ligt tussen de 7% en 15 %.

Tip geld:

In de meeste restaurant's en Hotels betaal je tussen de 25% en 20%.

Ook taxichauffeurs,portiers,etc waarderen dit.

Money,

Succes.

Berry

• Saska

Tjonge dat moet een restaurant eigenaar zijn, zoveel tip gevenwij niet hoor ;-)

Maar om on topic te blijven, soms zie je nog oude biljetten en die zijn gewoon geldig….fijne vakantie

• Berry

Ssssssssssssssssst,en dat heb jij me vorig jaar nog gezegd.

Fijne vakantie!

• ruud

Het blijft inderdaad vrijblijvend (tipgeld) maar de reden is eigenlijk volgens mij omdat de lonen in de restaurants zo laag zijn, dat daarom tipgeld ca. 20% vaak er boven op komt. Leuke discussie om dit ook misschien hier te doen?

btw zoveel fooi hebben we gisteren niet gegeven Berry, maar wel heel lekker gegeten en het was voor herhaling vatbaar! Jammer dat je het zo druk had anders hadden we even met je kunnen praten, maar zo was het ook goed.

groet

ruud

• Berry

Hoi Ruud,

ja,meestal geeft men in Canada tussen de 15% & en 20% en dat is een welkome aanvulling op het loon,want inderdaad de lonen zijn daar nog steeds laag.We hebben het zelf ervaren toen we bij The Old House in Courtenay werkten,en bij liliget in Vancouver.

Hier bij ons hoeft dat ook niet,omdat ik vind dat het bij ons wel beter is,en dat de mensen gewoon zelf moeten bepalen wat ze willen geven.Wij vinden sfeer,gezelligheid,lekker eten,en lang natafelen het meest geweldig,en we willen dat men ook niet op de wip zit.Als je snel wil eten moet je ergens anders heen gaan!

Volgende keer komen jullie gewoon wat vroeger,het liefst voor dat we open gaan,en dan maken we er een hele gezellige babbel van!

Tot de volgende keer,

Berry

• ruud

Berry,

kei-leuk, we geven even van te voren een gil wanneer we weer komen!

ruud