Hallo Amber,
Van Clearwater naar Jasper is ongeveer 3,5 uur rijden. Met wat tussenstops doe je daar natuurlijk wel iets langer over. Van Clearwater naar Mount Robson is iets meer dan 2,5 uur rijden en van Mount Robson naar Jasper is dan nog een klein uurtje. De wegen daar zijn goed en vrij recht. Je mag daar 80km/hr rijden, de afstanden leg je makkelijk en vrij vlot af. Onderweg zie je veel natuur, maar valt er verder vrij weinig te doen. Je kan gaan raften op de rivier, maar dat is niet iets voor met kleine kinderen. Ik zal de afstand in 1 keer afleggen (als je bij Mount Robson bent ben je er al bijna in Jasper). Maar je weet zelf het beste hoe je kinderen daar mee omgaan. Aan de andere zal je wel vaker een paar uur moeten rijden, anders kan je het rondje niet in een maand afleggen.
Wat betreft de route naar Nelson. De eerste optie is via Yoho NP, Glacier NP en Revelstoke NP naar Nelson. Dit is een route door hooggebergte. Je kan eventueel ook via Kootenay NP naar Glacier en revelstoke NP rijden. Deze route is langer, maar je neemt als extra Kootenay NP mee. Yoho NP is wel het mooiste park om te bezoeken, dus je zou in dat laatste geval Yoho NP een dag vanuit Lake Louise bezoeken.
De tweede optie is door Kootenay NP naar de Kootenays (dit is niet hetzelfde), waarin Cranbrook en Creston ligt. Dit is heel mooi, meer een heuvelachtig gebied met vele grote meren. Hier liggen leuke dorpen en je kan Fort Steele heritage site bezoeken. Je moet dan zeker langs de Kootenay Lake rijden en de gratis ferry nemen naar de overkant. Ook bij deze tweede optie zal ik Yoho Np zeker niet overslaan en vanuit Lake Louise doen.
In de eerste optie kom je ook in het merengebied van de Kootenays. Vanaf Revelstoke rij naar het zuiden naar Nakusp. Ook nu moet je met de ferry 1 van de meren oversteken.
Wat het mooiste is is dus puur persoonlijk. Ik heb hierboven alleen beschreven wat je een beetje kan verwachten. Aan jullie de keuze.
groet,
Kaka