Beren

• Karin

Wie zou mij wat informatie kunnen geven over de veiligheid voor wat betreft beren in Vancouver en Toronto? Ik heb al veel gelezen op internet over beren en ik begrijp dat ontmoetingen tussen mens en dier in de wildernis onvermijdelijk zijn. Ook heb ik begrepen dat er mensen door beren zijn aangevallen in hun eigen achtertuin in de OMGEVING van Vancouver.

Maar hoe zit het met beide steden zelf? Ik heb drie jonge kinderen en zou graag een realistisch beeld hebben ten aanzien van de gevaren die zij (en onze katten) eventueel zouden lopen.

Bij voorbaat dank!

Karin

• Ankie

Kans dat ze aangereden worden in het verkeer is duizenden malen groeter dan dat ze aangevallen worden door een beer. Helemaal als je IN de stad zelf verblijft.

• Double Dutch

Hai Karin,

ik begrijp je vraag niet zo……

Vancouver/Toronto? Dat is ten eerste nogal een afstand…..hoezo juist deze twee steden?

Buiten dat: die steden zijn zó groot…..daar kan je niet één twee drie van zeggen of er beren komen en waar dan precies….misschien kan je iets preciezer zijn?

Ik zie je dat emailadres canadees is?

Mag ik daaruit afleiden dat je er al zit of woont….mischien een heel verkeerde conclusie, hoor, maar als dát het geval is, kan je dan niet beter aan de plaatselijke bevolking vragen hoe het zit met de beren?

Die weten vast veel beter of ze regelmatig rondhangen in de buurt of niet.

Ik ben het eens met Ankie die zegt dat de kans dat je aangereden wordt veel groter is, dan een bear-attack, en daarbij zijn er ook nog andere beesten die niet zo fijn zijn omdat ze zouden kunnen aanvallen….het zijn vaak volwassenen die aangevallen worden door een beer…..

ik zou zegen: maak je niet al te grote zorgen en geniet!

Vooral als je er al woont :(

Double Dutch

• Brenda

Er zijn geen mensen aangevallen in de de stad. Er zijn beren verdoofd en teruggebracht naar de bergen/bossen, omdat ze rondzwierven en vuilnisbakken overhoop haalden in Richmond (geloof ik..).Kan ook Burnaby zijn geweest. Ik zou erop kunnen googlen, maar ik ben te lui ;-)

Er zijn hier een aantal cubs die hoogstwaarschijnlijk “ verorphaned” zijn, en die komen eten zoeken. Ik heb er 1 bij mijn vuilnisbak gehad, en ik woon in small-town BC.

Ontmoetingen tussen mens en beer zijn prima te vermijden, daar ze banger zijn voor jou dan jij voor hun.

Katten buiten laten lopen 's avonds is nooit een goed plan hier. Niet zozeer door de beren, als wel door andere beesten die katten leuk speelgoed vinden.

Toronto is een veel verstedelijkter gebied dan het lower mainland waar Vancouver ligt. Ik denk niet dat je daar bang hoeft te zijn voor beren.

• Canadarc

Katten zijn coyotevoer…….. Beren zijn Winchestervoer. Als een beer wordt uitgezet en terug blijft komen wordt ie afgeknald en eindigt voor de fireplace. Wij leven hier tussen de beren maar zover ik weet is er hier nog nooit een bear attack geweest. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat beren een hekel aan mensen met belletjes hebben……….

• karin99

Allereerst wil ik iedereen die gereageerd heeft, bedanken voor de reakties.

Even wat uitleg van mijn kant. Op dit moment woon ik al heel wat jaren met (Engelse) man en kinderen in Engeland. Op zich bevalt het hier, maar we maken ons al heel lang zorgen om het geweld dat hier enorm aan het toenemen is. Ik heb Engeland de laatste 14 jaar enorm zien veranderen en niet ten goede.

We zijn al vanuit de grote stad naar een dorp verhuisd vanwege het aantal gewelddadige incidenten waar we in Londen getuige van waren. We zijn op zoek naar een grote stad waar de criminaliteit niet teveel overheerst.

Ondanks dat we er graag op uit gaan in de natuur zijn we in principe stadsmensen. Mijn kinderen spelen hier buiten en mijn katten gaan en staan waar ze willen. Het zijn geen zachte pluizige bolletjes maar katten die gewend zijn het gevecht aan te gaan met flink uit de kluiten gewassen vossen, honden en ratten, maar ik geloof graag dat een coyote teveel van het goede is.

Ik heb ook al het een en ander gelezen over andere ‘onvriendelijke’ dieren maar ik heb zelf de meeste angst voor beren. En dan niet zozeer in de vrije natuur waar ik er van uitga dat ik ze tegen kan komen, maar binnen de stadsgrenzen. Ik vind het prachtige dieren maar heb ze liever niet in de achtertuin.

Omdat we spelen met het idee om in de toekomst naar Canada te gaan, ben ik alles aan het lezen wat ik kan vinden. We willen Canada zo ie zo eerst aandoen voor een vakantie om zelf een indruk op te doen. Het is natuurlijk heel moeilijk om een realistisch beeld van een land te krijgen via internet.

Vancouver trekt ons vanwege de schoonheid van de natuur. Toronto trekt ons vanwege de ligging en de mogelijkheid om de oostkust van Amerika te verkennen.

Naar wat ik heb gelezen is de mogelijkheid op een confrontatie met een beer groter in bijvoorbeeld Noord Vancouver. Eerlijk gezegd heb ik nog geen flauw idee in welk deel van de stad we ons eventueel zouden vestigen, vandaar mijn algemene vraag.

Misschien moet ik hem nog eens stellen als we meer concrete plannen hebben of gewoon kiezen voor een condo met dakterras:-)

Nogmaals bedankt voor jullie reakties! En Double Dutch, ik heb me aangemeld met mijn hotmail adres, dus ik snap niet hoe dat naar voren kan komen als Canadees?

Karin99

• karin

Trouwens ik heb mijn naam net per abuis ingevuld als Karin99 (ik dacht dat ik me onder die naam had aangemeld) en mijn bericht ook nog verkeerd ingestoken in plaats van onderaan te plaatsen. Ben nog niet helemaal wakker blijkbaar :-)

Karin

• ruud

enkele links in britisch colombia : http://www.bearaware.bc.ca/links.htm of http://www.pc.gc.ca/pn-np/ab/banff/visit/visit12_e.asp

hier is wel een beetje info uit te halen…

groet .

ruud

• karin

Dank je wel Ruud. Ik heb al heel wat informatie daar zitten lezen.

Karin

• ruud

graag gedaan karin, en ik zou inderdaad eerst even een vakantie plannen naar de provincie waar je eventueel heen zou willen gaan. Ik zelf zou kiezen voor het district bij de Okanagen Valley (paar 100 km. van Vancouver) http://okanagan.com/maps/ daar is het bijna altijd lekker weer , het is dan ook het fruit en toekomstig wijn gebied van Canada. En ik heb er nog nooit beren gezien (maar dat zegt natuurlijk niets)

succes met het uitzoeken.