grens met amerika

• alex

Tja ik weet het,

Het is nog ver weg maar in 2010 willen we terug naar canada.

Dit keer een combi reis met amerika.

Wij hebben daar een paar vragen over.

Hoe makkelijk is het oversteken met de grens naar Amerika.

Zoals we nu het plan hebben zullen we 4 keer de grens passeren met Canada- Amerika. Dus roept het vaak oversteken in een korte periode van de grens vervelende vragen e.d. op. Niet dat we dan wat te verbergen hebben maar ik heb gewoon geen zin in gezeur als ik op vakantie ben. Ha klinkt weer lekker negatief maar dat bedoel ik niet zo onaardig

We willen graag terug naar Writing on a stone park daar ergens naar Amerika gaan en dan daar een stuk route van de Nez perce oppakken.

Verder willen we graag naar het amerikaanse waterton zeg maar en terug naar waterton in canada.

Toch willen we dan weer terug amerika in en dan aan de kant van vancouver zeg maar weer naar canada oversteken. Naar Vancouver Island, Sunshine coast, terugvliegen vanaf Vancouver. (ongeveer willen we hier minmaal 4 weken over doen maar als het met werk enzo allemaal te regelen is willen we 6 weken rondtrekken)

Uiteraard wordt de route naar tijd ingekort of uitgebreid. Dat is nog allemaal ver weg

Verder vragen we ons af of het goedkoper is te vliegen van Amsterdam naar Calgary.

Of van Amsterdam naar Amerika. Seattle bijvoorbeeld.

• Canadarc

Waarom zou dat gezeur opleveren? Die Amerikanen zijn wel wat gewend hoor, de eerste keer Canada Amerika een visa waiver kopen a 6 US dollar. Deze is 3 maanden geldig en lever je weer in als je de laatste keer over de grens gaat, NIET vergeten anders heb je als je ooit nog eens naar de States wil een probleem.

Hou wel rekening met alle import en export beperkingen en de te betalen duties. Als je groceries terugneemt uit de States moet je even opletten dat je de juiste hoeveelheden hebt enzo. Bier invoeren, 24 blikkies pp, mag bv pas na 48 uur afwezigheid uit Canada.

Dus vragen??? Vuur maar af, ik ga regelmatig de grens met de States over om te tanken dus ben ervaringsdeskundige…….. Geintje!!!

• alex

Een ervaringsdeskundige is nu net wat ik zoek.

Nooit gehoord van een visa weaver dus dat is een tip waar ik wat aan heb.

Hartelijk dank voor je reactie

• markro

Op deze website van het consulaat van de USA kan je lezen over het Visa Waiver Program.

http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_waiver_program2.html

Aan de rechterzijde zie in het grijze vlak een mogelijkheid om naar voorbeelden van de I-94-waiver te gaan, dan kan je al vast zien wat jij moet invullen aan de grens. De groene versie zal voor jou vermoedelijk de juiste zijn.

Beide kanten volledig invullen en ondertekenen. Let even op de vragen aan de achterzijde. Moet je daar een vraag met “Ja” beantwoorden, dan kan het betekenen, dat je op voorhand beter tijdig een ander visum in Amsterdam kan aanvragen.

Het Visa Waiver Program maakt het mogelijk, dat reizigers uit bepaalde landen naar de VS kunnen gaan voor zaken of voor vakantie.

Op een I-94W visum kan je maximaal 90 dagen in de VS verblijven.

Marco.

• alex

hoi bedankt voor de reactie.

Ik heb nog een vraag over dat groene formulier.

Er staat dat je een verblijfadres in de US moet opgeven.

Tja dat is lastig als ik gewoon ga rondtrekken.

Hoe wordt daar mee omgegaan.

Weten jullie dat?

• markro

Adres van eerste overnachting opgeven.

Van hotel, camping, kennissen.

• Brenda

Ze schrijven zelf wel iets op. “Touring” ofzo…

Over het algemeen zijn het vriendelijke mensen, die mensen met een camper iedere dag zien. ;-)

Ik denk dat ze blij zijn eens iets anders te horen dan “Getting gas” op hun vraag wat je in de US gaat doen ;-)

• Van der Sypt

Hoi,

Geen probleem, soms gewoon wat tijdverlies;

Zeker geen vleeswaren meenemen van Canada naar Amerika (andersom weet ik het niet)

Wij waren 3 jaar geleden aan de grensovergang tegen Waterton, richting V.S.. Eerst een paar vraagjes : waar ga je naar toe, wanneer kom je terug, heb je eten bij ? Wij hadden inderdaad een brood en wat vlees bij. We moesten binnenkomen om formulieren in te vullen, inderdaad een groen formulier. We kregen zelfs de versie in het Nederlands, als voorbeeld. Heel vriendelijke mensen. Nederlandstalig papier ingevuld, blijkbaar moesten we toch het Engelstalige invullen, de bediende moest dus alles overschrijven. Ik wou het zelf doen, maar hij zou het wel doen, heel vriendelijk. Het heeft wel heeeeel lang geduurd. Toch bijna anderhalf uur.

Het brood en het blikje vis dat we bj hadden, mochten we houden, een vacuum verpakt pakje worstjes moesten we ofwel per plekke opeten, of afgeven. We hadden geen van beide honger, dus hebben we dat daar moeten afgeven. Vacuum verpakt en toch.

Let dus zeker op : neem geen vlees mee over de grens, de kans op controle is reeel.

Een paar dagen later aan een grenspost ten zuiden van Kalispel, richting Canada, was het net andersom, enkel een paar vragen, nog geen 5 minuten. Maar het was ook op een zondag, wie weet had dat er iets mee te maken.

Groetjes.

Lutgarde

• Canadarc

Vlees vanuit de States naar Canada geen probleen zolang het maar geproduceerd is in Noord America. Dit allemaal in het kader van Nafta, dat is het handelsverdrag.

Beef or beef products: 5 kg pp.

Eggs: 2 dozen pp. Margarine: 3 kg pp.

Dairy products: max 20 dollar pp.

Turkey: 1, maakt niet uit hoe groot OF poultry: 10 kg pp.

Fruit en veggies naar Canada mag ook behalve: Fresh apples, apricots, nectarines, peaches, pears, plums, hawthorn, corn on the cob and potatoes.

Bier en sigaretten zijn pas na 48 uur verblijf in de States duty free in te voeren met max van 24 blikkies pp en 200 sigaretten.

Dit is dus allemaal van de States terug Canada in. Hoe het andersom zit zou ik niet weten, is ook niet belangrijk want over het algemeen is levensonderhoud in de States aanmerkelijk goedkoper! Dus alles in Canada opvreten en in de States weer aanvullen!

• Brenda

Nog even ter aanvulling: Wat Canadarc net opschrijft komt van het papiertje dat je aan de grens krijgen op het moment dat je je visa waiver koopt/invult