kamperen in West Canada

• Bertus

Ik ga van t weekend naar West Canada en met de auto naar de Rockys. We gaan kamperen maar na het zien van diverse fotos ben i ktoch gaan twijfelen. Ik zie foto's met campers die staan gewoon middenin het bos, zonder hekje of enige vorm van veiligheid tegen dieven/dieren. Zijn er wel campings te vinden die bewaakt zijn of enige voorzieningen als een wc/douche?

Wij willen graag kamperen maar wel zeker zijn dat we niet opgewacht worden de volgende dag door een beer of ander wild dier?

• margret

Nou bertus, dan heb je pech. Er zijn niet of nauwelijks campgrounds die omheind zijn in de rockies. En i.d.d. je staat midden in de natuur. Toilet en douche's zijn er meestal wel. Soms ook toiletten midden in de natuur, d.w.z. een houten ombouw met een diep gat.

Wil je zeker weten dat je s'ochtends niet opgewacht wordt door b.v. een moose bij je deur/tent (is ons overkomen, konden niet meer de motorhome uit) is een motel/hotel je enige keus. (en maar hopen dat ze niet voor je deur staan b.v. moose, berggeit, wolf, hyena, zwarte beer enz.)

Met de dieven valt het wel mee, wij zijn in elk geval nog nooit bestolen. Maar ja, we hebben ons voedsel ook altijd goed opgeborgen.

Misschien is een hotel midden in de stad iets voor je.

groet margret

• Brenda

Gotta love the sarcasm, Margret! Hehehe…

Maar, Bertus, ze heeft wel gelijk. Het is hier geen Europa, en zeker geen Frankrijk. Hekken bestaan hier (in mijn kleine dorpje in de bergen…) nauwlijks, je hebt alleen een hek om je tuin als je een zwembad hebt ;-)

Beren, Moose of andere beesten laten zich ECHT NIET tegen houden door een hekje…

Dieven? Het is CANADA… Ik heb mijn huis nooit op slot, en mijn auto op de parkeerplaats van de mall in de stad staat altijd open. Ramen ook.

Wat je zou kunnen doen is in motels overnachten…

• margret

Ja, sorry hoor Brenda, normaal reageer ik niet zo, maar neem elke vraag serieus.

Maar hier kan ik niets van bakken, naar canada met de tent en niet weten dat er daar natuurparken zijn met wilde dieren?

Als de vraag serieus bedoelt is blijkt hieruit dat men denkt zoals in NL naar een camping en dierentuin te gaan.

En sorry hoor, dan heb je echt absoluut niet aan enige voorbereiding gedaan, en op het laatste moment in paniek raken, met zoiets van, o jeetje we gaan naar de ruige wilderniss, zouden we nog indianen tegenkomen? (by the way, dat is ook mogelijk, zelfs met pijl en boog als je naar een openlucht museum gaat, wel met omheining, dikwijls van hout, als de indiaan hard schiet gaat de pijl er zo doorheen)

Het is met dit soort mensen dat er volgende week weer een berichtje in de kranten staat dat ze aangevallen zijn door een beer.(omdat ze al het eten in de tent opslaan, omdat men bang is bestolen te worden.) En voor ik commentaar krijg op de indianen in het museum, ja, ze lopen zeker ook nog er buiten en in de wildernis. Echte levende Bertus!!!!!!!

Groetjes Margret

• John

Hoi Bertus,

ik zou bijna zeggen: Maak je geen zorgen, mens en dier zijn erg vriendelijk in Canada (ondanks alle ‘wilde’ verhalen).

Kamperen (zoals jij op de foto's hebt gezien) hoort gewoon bij Canada. Achter de schermen wordt er zeker veel aan veiligheid gedacht EN gedaan. Parkwachters weten heel goed wat er gaande is op de (Nationale en Provinciale) kampings en treden zeer zeker handelend op als er iets gaande is (tegen dier en mens indien noodzakelijk). Bewaar kostbaarheden en waardevolle papieren 's nachts in je auto / camper en neem de belangrijkste (waarde)papieren mee in een dagrugzakje of money-belt.

Evenals bij vele andere huizen in Canada (zie o.a. Brenda) worden ook wij steeds makkelijker in het niet afsluiten van huis en / of auto. Ik wil hier overigens absoluut niet mee beweren dat er geen (kleine) criminaliteit voorkomt in Canada.

Als je een Nationale Parkenpas koopt krijg je ook de Mountain Guide uitgereikt en deze gids staat vol met goede (kampeer)tips. En kom je in de buurt van Powell River dan leer ik je graag de ‘kneepjes’ van het (wildernis) kamperen (omdat het zooooo leuk is om te doen …….).

En mocht de twijfel omslaan in angst :-(. In Afferden (Limburg) en Beekbergen (Gelderland) zijn er twee campings genaamd: Klein Canada, met mogelijkheden tot kamperen ZONDER beren :-).

Heel veel kampeerplezier in Canada.

Groetjes,

John.

• Bertus

ik ben een beetje verbaasd over enkele reacties hier, ik bedoel het heel serieus en vraag gewoon om wat informatie. Ik begrijp dat als je dus de Nationale parken inrijdt het gebeurd is met luxe etc. Dat geeft helemaal niet, ik vind dat niet erg maar mijn vriendin heeft liever een wat veiligere camping met voorzieningen alleen moeten ze wel tenten accepteren.

Kan ik gewoon op de bonnevooi gaan en daar diverse campings afgaan om hier nadere info over aan te vragen? of hebben jullie enkele adresjes voor mij :)

• Canadarc

Gewoon een groot jachtgeweer kopen, spuitbussie pepperspray en ik denk dat je van de Sask. RCMP wel voor weinig een Taser kan overnemen. Goed mikken en KLABBAM………… probleem opgelost!

• John

Hoi Bertus,

op de websites van o.a Parks Canada en BC Parks vind je informatie over alle campings. Voorzieningen, prijzen, lokaties, speciale aktiviteiten enz.

Op verschillende kampings worden er m.n. 's avonds leuke en informatieve (openlucht) lezingen gehouden, erg leerzaam en vaak interaktief.

Nogmaals, ik zou me over veiligheid niet al te grote zorgen maken (al begrijp ik de twijfel als je Canada nog niet eerder ervaren hebt).

Op de ‘bonnefooi’ gaan kan zeker en is het meest ‘avontuurlijk’ maar in het hoogseizoen (juli en augustus) zullen enkele gewilde campings snel vol zijn (bijv. in Pacific Rim, Yoho en Jasper).

Een groet uit Powell River,

John.

• Canadarc

• alex

Bertus je bent echt niet de enige die met tent in canada kampeert.

Wij hebben het ook gedaan en het overleeft.

Volgende keer doen we het weer net zo en zullen we het vast weer overleven.

Echt geniet ervan je wordt echt niet met je tent in een berenkuil gegooid.