Hoi Bert,
Als ik jullie was, zal ik vroeg boeken. Lastminutes zijn er niet zo veel voor Noord-Amerika en als ze er zijn, dan meestal buiten het seizoen of naar zo toeristische gebieden als Florida (uitzonderingen bevestigen ook hier de regel). Met name vluchten zijn meestal het goedkoopst, als je ze boekt, zodra het mogelijk is, dus ongeveer 11 maanden van tevoren. Luchtvaartmaatschappijen hebben namelijk meestal een bepaald aantal stoelen, die ze voor de laagste prijs verkopen. zijn die stoelen vol, betaal je voor dezelfde economy class stoelen plotseling veel meer.
Waarschijnlijk is vliegen op Amerika goedkoper, want op de Amerikaanse vliegvelden is de concurrentie vaak feller dan op Canadese. Maar laat je gewoon door verschillende organisaties een gratis offerte voor de verschillende mogelijkheden opstellen en dan zie je snel, wat voor jullie de beste variant is.
Ook autohuur is in de VS volgens mij iets goedkoper dan in Canada, maar informeer altijd goed van tevoren of je met de auto ook de grens over mag en of je hiervoor eventueel extra verzekeringen nodig bent, die de zaak duurder maken. Voor de autohuur is vroeg boeken trouwens minder van belang dan voor de vlucht. Meestal gelden hier per seizoen vaste prijzen en kun je dus ook iets later meestal nog een auto voor een redelijke prijs krijgen. Dat geldt trouwens niet voor campers, want die werken met flexprijzen. Dat betekent, dat de prijzen per week afhankelijk van de vraag en het aanbod schommelen. De truc is hier meestal zo vroeg mogelijk boeken, want dan is de vraag meestal nog niet zo groot. Bovendien gelden dan meestal ook nog een hoop vroegboek-specials, zoals gratis onbeperkte kilometers of een gratis early bird etc.
Voilà, dat zijn mijn adviezen! Succes bij de verdere planning!
Groetjes,
Franziska
PS: Houd er trouwens rekening mee, dat Los Angeles - Vancouver een behoorlijke afstand is. Neem er dus genoeg tijd voor, want je moet ook weer terug. Auto ophalen in een land en inleveren in de andere is namelijk niet mogelijk.