Hoi Eugene,
Ik sluit me bij de rest hierboven aan. Ook ik denk, dat jouw route iets te ambitieus is. Wij hebben vorig jaar 4 weken met mijn ouders met een camper door West Canada gereisd. Daarbij moest ik vaststellen, dat het allemaal toch wat meer tijd kost dan met gewoon twee jonge mensen op stap. Mijn ouders hadden soms wat moeite alle indrukken zo snel te verwerken en vonden het soms ook prettig om gewoon een dagje met een boekje op de camping te blijven. Bovendien hebben zij zo hun vaste rituelen. Voor vertrek hoor je te je ontbijten bij voorbeeld. Hierdoor was het niet mogelijk om vroeg in de ochtend naar bij voorbeeld Lake Louise te rijden, daar een korte wandeling te doen en pas daarna als het bij het meer drukker begint te worden te gaan ontbijten. Allemaal kleine dingen, maar je moet er wel rekening mee houden. Ik had expres voor een redelijk relaxte route met vaak twee nachten op een camping gepland, maar achteraf gezien had ik de route beter nog verder kunnen inkorten. Ik begrijp je dilemma best. Waarschijnlijk is het voor jouw vader de eerste en vermoedelijk laatste keer, dat hij naar Canada komt en je wilt hem natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Maar denk erom, dat hij al die nieuwe indrukken en belevenissen ook moet kunnen verwerken. Minder is daarom vaak meer.
Vergeet ook niet, dat ook tanken, boodschappen doen, zoeken naar een geschikte camping etc. tijd en kilometers kost. Bovendien is zelf koken in de camper best handig omdat het overal kan, maar voor je weer kunt vertrekken moet hij wel weer opgeruimd zijn, want anders vliegt alles dwars door de camper. Dus ook dat kost tijd.
Ik zal daarom voor een kortere route kiezen of zoals eerder voorgesteld helemaal geen vaste routeplanning maken maar gewoon kijken waar het schip strandt. Toch vind ik jouw route wat hebben, omdat ze een beetje van de gebaande toeristenwegen afgaat. Ik zal dan ook niet perse de minder bekende gebieden zoals Waterton Lakes NP of de Kootenays uit mijn route schrappen, want juist daar vind je nog het wilde en rustige Canada. Misschien kun je het bij een rondje Canadese Rockies en Kootenays laten. Zoiets bij voorbeeld:
1) Calgary - Waterton Lakes NP
2) Waterton Lakes NP
3) Waterton Lakes NP - Nelson
4) Nelson - Kaslo
5) Kaslo - Nakusp
6) Nakusp - Revelstoke
7) Revelstoke - Clearwater
8) Clearwater
9) Clearwater - Jasper
10) Jasper
11) Jasper
12) Jasper - Lake Louise
13) Lake Louise - Yoho
14) Yoho
15) Yoho - Banff (evt. via Golden, Radium Hot Springs en Kootenay NP)
16) Banff
17) Banff
18) Banff - Calgary
Veel succes bij de verdere planning! Groetjes,
Franziska