is dit te doen

• Eugene

is de volgende route te doen in 18 dagen.

Calgary

Waterton Glacier Int. Peace Park (in de VS)

Naar het noorden via Cranbrook naar Kootenay NP

Banff

Icefield Parkway

Jasper

Clearwater

Kamploops

Whistler

Vancouver (niet naar vancouver island)

Via Highway 3 richting Nelson

Via Nakusp naar Revelstoke NP

Glacier NP

Yoho NP

terug naar Calgary

Bedankt voor jullie reacties. Alle info welkom.

• v. Lunteren

Alles kan, maar het lijkt mij een tikkeltje te ambitieus. Behalve Vancouver Island heb je zo'n beetje alle hoogtepunten in je route willen opnemen. In “kale”kilometers kom je dan uit op ongeveer 3500km. En dat is dan echt alleen maar de route volgen van A naar B. Wil je b.v. vanuit Jasper naar Maligne Lake komt er 2 x 60 km. bij. Vanuit Clearwater naar Well's Gray idem en ga zo maar door. Reken voor uitstapjes, om-terug en verkeerd rijden, boodschappen doen, etc., er nog maar eens 750 à 1000km. bij, dan zit je totaal aan zo'n 4500 kilometer. Op die manier zie je wel heel veel, maar het meeste eigenlijk alleen in een flits vanuit de auto.

Hoe dan wel? B.v. vanuit Calgary niet zuidwaarts, maar direct richting Banff, Yoho National Park en Jasper en vandaar richting Clearwater en Well's Gray. In Clearwater dan eens kijken hoeveel tiid je nog hebt en daar je route op aanpassen.

Kortom, behalve start en finish, niet tè veel plannen. Je kunt onderweg van alles tegenkomen, wat je tijdschema in de war kan sturen. Slecht weer, mooi weer, een excursie die je per sé wilt doen, maar die je pas voor de volgende dag kunt boeken, etc..

In achtien dagen is het echt onmogelijk om alles te zien. Zorg er dan in ieder geval voor dat je ten volle geniet van datgene wat je wèl in achtien dagen kunt zien.

• A B

Hoi Eugene,

Een mooie route die je wil gaan doen.

Ga je met de auto of met een camper?

Wij gaan een identieke route rijden.

Alleen laten wij Waterton en Vancouver zitten.

Wij houden het op een rondje van 1500 km. in 3 weken.

Calgary - Banff - Jasper - Clearwater - Revelstoke - Banff - Calgary.

In 2006 reden we een route van 4500 km. in 3 weken.

Een prachtige reis en we hebben heel veel gezien.

Het is nu een bewuste keuze om minder km.'s te rijden.

We fotograferen graag en willen op de diverse plaatsen wat langer blijven om rustig dingen te kijken en te doen.

Geeft ons iets meer rust.

Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Maar even terug komend op jouw vraag.

De route die je wil doen, is zeker te doen, alleen kan je dan wat minder lang ergens blijven en moet je gauw weer verder.

In ieder geval heel erg veel succes in de voorbereiding van je reis.

Geniet van de voorpret.

Succes en een fijne reis.

Groetjes van Agnes :-)

• Eugene

Hoi Agnes,

ik ga samen met mijn vader 3 weken met een camper. Aangezien hij niet echt lange wandelingen kan maken lijkt mijzelf de route op zich wel goed te doen.

Ik zit er wel aan te denken om Waterton te laten liggen en via Crowsnest Pass ten zuiden van Calgary naar boven te rijden.

Groetjes Eugene

• hans en amanda

Hallo,

Wij zijn reeds meerdere keren naar Canada geweest en hebben in drie weken wel meer kilometers gemaakt dan de anderen. Ik heb een paar vraagjes die misschien eerst bekeken moeten worden. Bv wat is jullie doel om te zien. zoals je al aangaf ga je met je vader en ga je zeker niet veel wandelen of in steden slenteren. Wil je bv beren en ander wild zien? Welke tijd ga je? dat zijn in eerste instantie belangrijke vragen. Bv als je wild wilt zien is het hoogseizoen daar niet de beste tijd voor. Waterton NP is een heel mooi park met veel mogelijkheden wild te zien en zou ik zo maar niet laten liggen. Glacier NP is eigenlijk alleen maar de Goiinng to the Sun route door de Amerikanen aangemerkt als de mooiste route van de wereld, doch dat valt best mee. Is ook maar beperkt open alleen in het hoogseizoen. Zo zijn er vele opties en als jullie willen magen jullie ons gerust mailen (js.zuidw@zonnet.nl ) Wij willen jullie best uitvoerig informeren en mogelijk ook wat foto's laten zien van ons vakantie van dit jaar waarvan een groot stuk ongeveer dezelfde route was. Wij zien het wel In ieder geval veel plezier.

Hans en Amanda

• ruud

Mijn tip is gewoon beginnen en vind je dat je ergens wil blijven blijf, en ter plekke je reis aanpassen (doen wij iedere keer). Hoor je onderweg tips gebruiks ze ook. Nergens boeken dan zit je ook nergens aan vast. En blijkt dat het allemaal zo mooi is, dan kom je vast terug (zoals wij ook hebben gedaan en zie je de rest ook wel een andere keer! GENIET ERVAN!!!

Ruud

• daantje

Wij zijn ook eens van Calgary naar Vancouver Island gereden en weer terug in een beperkt aantal dagen. Maar we zouden dit nu nooit meer doen. We zaten alleen maar in de auto!! Het was eruit voor de koffie, lunch een bezienswaardigheid en dan weer vlug door, motel opzoeken dineren, vroeg naar bed, vroeg ontbijten en vroeg weer op pad. We hebben ons voorgenomen om dat nooit meer zo te doen. We kwamen gestresster terug dan we op vakantie gegaan waren! Nu doen we het kalmpjes aan, maximaal 2 1/2 uur in de auto per dag en dat ook niet elke dag, nemen nu overal de tijd voor: uitslapen, uitgebreid ontbijten, leuke trail etc.

Ook al is je vader niet zo mobiel, het is dan ook geen pretje om zo lang steeds in een auto/camper te moeten zitten. Dan krijg je op den duur ook een “blikken gat” zoals mijn oma zou zeggen ;-)

• A B

Zoals Ruud het zegt, heeft ook wel wat.

Je gaat gewoon rijden en je ziet wel hoeveel je die dag rijdt en je ziet wel waar je uitkomt en waar je slaapt.

Onderweg pas je gewoon je schema aan.

En inderdaad,…………… niets bespreken.

Met een camper is er altijd wel een manier om ergens te slapen.

Je hebt tenslotte je bed bij je. Desnoods maar bij de Walmart. ;-)

En is je tijd dan bijna om, dan rij je weer terug naar Calgary.

Succes met je voorbereiding.

Groetjes

• fraenziott

Hoi Eugene,

Ik sluit me bij de rest hierboven aan. Ook ik denk, dat jouw route iets te ambitieus is. Wij hebben vorig jaar 4 weken met mijn ouders met een camper door West Canada gereisd. Daarbij moest ik vaststellen, dat het allemaal toch wat meer tijd kost dan met gewoon twee jonge mensen op stap. Mijn ouders hadden soms wat moeite alle indrukken zo snel te verwerken en vonden het soms ook prettig om gewoon een dagje met een boekje op de camping te blijven. Bovendien hebben zij zo hun vaste rituelen. Voor vertrek hoor je te je ontbijten bij voorbeeld. Hierdoor was het niet mogelijk om vroeg in de ochtend naar bij voorbeeld Lake Louise te rijden, daar een korte wandeling te doen en pas daarna als het bij het meer drukker begint te worden te gaan ontbijten. Allemaal kleine dingen, maar je moet er wel rekening mee houden. Ik had expres voor een redelijk relaxte route met vaak twee nachten op een camping gepland, maar achteraf gezien had ik de route beter nog verder kunnen inkorten. Ik begrijp je dilemma best. Waarschijnlijk is het voor jouw vader de eerste en vermoedelijk laatste keer, dat hij naar Canada komt en je wilt hem natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Maar denk erom, dat hij al die nieuwe indrukken en belevenissen ook moet kunnen verwerken. Minder is daarom vaak meer.

Vergeet ook niet, dat ook tanken, boodschappen doen, zoeken naar een geschikte camping etc. tijd en kilometers kost. Bovendien is zelf koken in de camper best handig omdat het overal kan, maar voor je weer kunt vertrekken moet hij wel weer opgeruimd zijn, want anders vliegt alles dwars door de camper. Dus ook dat kost tijd.

Ik zal daarom voor een kortere route kiezen of zoals eerder voorgesteld helemaal geen vaste routeplanning maken maar gewoon kijken waar het schip strandt. Toch vind ik jouw route wat hebben, omdat ze een beetje van de gebaande toeristenwegen afgaat. Ik zal dan ook niet perse de minder bekende gebieden zoals Waterton Lakes NP of de Kootenays uit mijn route schrappen, want juist daar vind je nog het wilde en rustige Canada. Misschien kun je het bij een rondje Canadese Rockies en Kootenays laten. Zoiets bij voorbeeld:

1) Calgary - Waterton Lakes NP

2) Waterton Lakes NP

3) Waterton Lakes NP - Nelson

4) Nelson - Kaslo

5) Kaslo - Nakusp

6) Nakusp - Revelstoke

7) Revelstoke - Clearwater

8) Clearwater

9) Clearwater - Jasper

10) Jasper

11) Jasper

12) Jasper - Lake Louise

13) Lake Louise - Yoho

14) Yoho

15) Yoho - Banff (evt. via Golden, Radium Hot Springs en Kootenay NP)

16) Banff

17) Banff

18) Banff - Calgary

Veel succes bij de verdere planning! Groetjes,

Franziska

• Ada

Ik ben het eens met de vorige opmerkingen, daar hoef ik niets meer aan toe te voegen. Het leek mij ook een beetje veel van het goede.

Omdat je voorstelde om Waterton er uit te halen wil ik je toch even een paar foto's van dit park laten zien. Wij vonden dit zeer de moeite waard, vooral ook omdat het niet zo toeristisch is.

en als extra een foto van het strand bij Tofino, waar wij eigenlijk hoge golven verwacht hadden. Zelden een rustiger zee gezien.