Beste allemaal,
Ik ben een groot Canada liefhebber. Ik houd van de overweldigende natuur, maar ook van de mensen die daar wonen. De mensen zijn heel vriendelijk, zeer behulpzaam, gastvrij, relaxt en geïnteresseerd in elkaar. Dit vaak in contrast met de gehaaste en aan zichzelf denkende Nederlanders, al is gelukkig hier lang niet iedereen zo. Bij mijn eerste reis naar West-Canada was ik al verkocht. Daarna ben ik meerdere reizen naar Canada terug gekeerd, waarvan de reis in 2006 de laatste keer is. Door privé omstandigheden kan ik helaas niet meer naar Canada afreizen, ik heb namelijk een ernstig zieke zoontje.
Wat mij vaak in voor mij moeilijke tijden op het been houdt is mijn aanwezigheid op het forum. Ik vind het heel leuk om reisverhalen van anderen te lezen. De prachtige foto’s die hier op het forum worden geplaatst kan ik heel erg waarderen en doet mij vaak terug denken aan mijn eigen reizen. Bedankt hiervoor Ann, Berry, Pieter, Cor en vele anderen die hier foto’s plaatsen. Maar bovenal geeft het mij veel voldoening om andere mensen te voorzien van allerlei reistips, en te helpen met hun reisroute en met andere vragen. Ik vind het leuk om mijn eigen reiservaringen te delen met andere mensen hier op het forum.
Iedereen ervaart Canada op zijn eigen manier. Ik denk dat iedereen de Rockies een overweldigend mooi berggebied vindt. Ook Vancouver Island vinden de meeste mensen fantastisch mooi, al heb ik van een enkeling gelezen dat zij het Pacific Rim park niet echt super vonden. Persoonlijk kan ik de Okanagan niet heel erg waarderen. Ik houd niet van het droge en dorre landschap en voor wijn- en boomgaarden weet ik wel veel mooiere adresjes in bijv. Frankrijk, al begrijp ik best dat voor Canadezen een leuk zomer vakantie doel is. Vele anderen zijn het hiermee niet met mij eens en vinden de Okanagan ook heel mooi. Sommige mensen vinden Banff een heel gezellig en sfeervol dorp waar ze gezellig kunnen eten en winkelen. Anderen vinden Banff afschuwelijk toeristisch en veel te druk. Twee voorbeelden die laten zien dat smaken erg kunnen verschillen.
Het forum is een goed medium waar iedereen zijn mening kan uiten. Dit is natuurlijk allemaal prima zolang het maar netjes blijft en met respect voor elkaars mening gebeurd. Het is mijn inziens niet de plaats waar iedereen elkaar uitmaakt voor rotte vis en met modder gaat gooien. Dat is nergens voor nodig en strook volgens mij al helemaal niet met de Canadese mentaliteit. Bovendien wil ik me in een dergelijk omgeving me helemaal niet bevinden.
In de recente vraag voor reistips gesteld door Anika hebben een paar mensen een antwoord gegeven. Ook ik heb hierop gereageerd. Ik was het volledig eens met het reisadvies van v. Lunteren en ik vond een ander reisadvies Canadarc minder geschikt voor Anika, omdat het niet aan Anika’s gestelde eisen voldoet (reisafstand). Bovendien vind ik een aantal plaatsen opgenomen in de route van v. Lunteren een bezoek waard vanwege de historische gebouwen. De reactie van Canadarc daarop vond ik weinig respectvol en ik heb dat in een reactie op een vriendelijke wijze laten weten. Gelukkig namen een aantal mensen voor mij op. De reacties van Franziska, Noortje, Ada, Elsbeth Weert en anderen geven mij steun. Maar de harde reactie van Canadarc hierop is even te veel voor mij. Ik voel me niet in mijn waarde gelaten. Ik ben van mening dat het niet aan de huisregels voldoet en dat hierop opgetreden had moeten worden.
Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb nooit beweerd dat de Kootenays geen mooi gebied is en dat je dit gebied geen bezoek waard, in tegendeel zelfs. Ik ben er enkele keren door heen gereisd en heb ervan genoten. Ik zal zeker niet verkondigen dat ik alles beter weet, ik beschrijf alleen mijn eigen bevindingen als reiziger. En bovendien heb ik toch evenveel recht op spreken als reiziger naar Canada als een vaste bewoner van dat gebied.
Ik had nog leuke plannen. Zo was ik bezig met een Ann-achtige website voor de route Toronto/Montreal naar Halifax en dat wilde ik met jullie te delen, omdat hier vaak vragen over komen. Maar ik heb besloten om afscheid van jullie te nemen. Het gedrag van sommige mensen getuigd van weinig respect. Op deze manier beleef ik er geen plezier meer aan. Gezien mijn huidige privé situatie kan ik het nu even niet gebruiken. Ik heb mijn energie hard voor andere dingen nodig. Ik bedank iedereen voor de vele mooie postings. Ik heb vaak erg genoten. Ik zal jullie waarschijnlijk af en toe wel missen. Het gaat jullie goed. En wie weet kom ik op een later moment weer hier terug.
Vele groeten,
Kaka