orka's/walvissen/beren kijken op Vancouver island: de beste trip

• Sandra

Beste mensen,

Bedankt voor jullie adviezen over Telegraph cove. We gaan deze bestemming in onze reis opnemen, waardoor we dus zowel tijd zullen doorbrengen aan die kant van Vancouver island als in Uecelet/Tofino.

Nu mijn vraag, die een beetje voortkomt uit het feit dat we geen onbeperkt budget hebben: als we zouden moeten kiezen tussen de orka-trip in Telegraph cove of de walvistour aan de westkant van vancouver island, welke is dan volgens jullie de mooiste om te doen medio september? Waar de meeste kans/het dichtste bij/het beste zicht op…? Dezelfde vraag wil ik stellen over de berentrips die kunnen worden ondernomen vanuit beide plaatsen (die in Telegraph cove lijken in elk geval al erg leuk, bedankt voor de tips die ik daarover heb gekregen).

Alvast bedankt voor jullie reacties

Sandra

• John

Beste Sandra,

vraag even bij de orca-excursie bedrijven na of medio september nog wel een goed periode is. Ik kan het zelf helemaal verkeerd hebben (ben soms net een mens ;-), maar meen me te herinneren dat dit een beetje aan de late kant kan zijn.

Waar het dichtste bij? Een goede wildlife watcher houdt altijd minmaal 100 meter afstand en laat het (zee)zoogdier bepalen of dat hij / zij zelf dichterbij wilt komen.

Het grote verschil tussen beren excursies vanuit Tofino / Ucluelet en Telegraph Cove is het ‘merk’ beer. Vanuit T/U: zwarte beren en vanuit TC: zwarte- en m.n. grizzly beren. Vanaf ons deck kun je nu nagenoeg dagelijks zwarte beren in onze tuin zien ………..

Campbell River (niet zo ver noordelijk) is ook een erg goede plaats voor grizzly beren excursies (Bute Inlet) en voor orca excursies (Johnstone Strait).

Groetjes en succes,

John.

• v. Lunteren

Ik zou kiezen voor Telegraph Cove/Alert Bay. In het verleden hebben we daar twee orca-trips gemaakt in september en dat was beide keren een groot succes. Bijkomend voordeel is, dat je het aldaar kunt combineren met een grizzly-tour.

Mochten jullie toch kiezen voor “de andere walvissen”, dan zit er in Ucluelet een prima operator:

www.archipelagocruises.com

www.jamies.com

in Tofino is ook een goed adres hiervoor.

• Sandra

Beste John,

Bij het ‘van dicht bij’ bedoel ik m.n. waar we de walvissen / orka's ‘goed’ zouden kunnen zien (beweging, contouren).

Je hebt helemaal gelijk met wat je schrijft over het te dicht bij komen bij de dieren, i'm sorry.

Even de achtergrond van mijn vraag toelichten (buiten de niet onuitputtelijke geldbuidel). Vorig jaar heb ik een walvistour in Nieuw-Zeeland gedaan en die viel me wat tegen.

Dit klinkt wel erg verwend, realiseer ik me (want ik realiseer me best dat ik al bevoorrecht ben dat ik dit uberhaupt heb mogen zien). Een toelichting: van de 4 walvissen die we daar tijdens de tour zagen zag je enkel een paar meter bovenkant ‘rug’ en dan net voor het onderduiken de staart. Natuurlijk was die staart erg indrukwekkend (gaf een idee van de grootte van het dier), maar we waren op een dermate grote afstand van de dieren verwijderd, dat ík dit alleen goed kon zien, door mijn camera erop in te zoomen. Buiten de 4 walvissen hebben we toen ook geen andere zeedieren gezien.

Nu snap ik best, dat dieren in de vrije natuur zich niet laten dwingen om even mooi voor me te poseren, maar stiekem hoop ik natuurlijk wel iets moois te mogen aanschouwen. Dus vandaar mijn vraag welke dieren het ‘best’ te zien zijn en wat daarom voor mij ‘de beste investering’ is.

Als orka's inderdaad medio september (tussen de 7e en de 13e zijn we waarschijnlijk op deze plekken, volgorde ligt nog open).

Groetjes Sandra

• chris

Hallo Sandra,

Wij hebben het afgelopen jaar 3 walvissafari's gedaan.

De 1e vanaf Campbell river, met hurrican Jack.

Deze was erg gaaf met een “kleinere” speedboot, maar daardoor ook erg duur, gewoon luxe zeg maar.

Daarna vanuit TC met Stubbs, deze was veeeeeel goedkoper en de excursie vond ik net zo gaaf!

Tja, hurricane Jack voert bald eagles met bevroren vis, is natuurlijk wel leuk voor mooie plaatjes, en hij ging in de “zwem geul” of hoe heet dat van de orca's liggen, ook erg gaaf, want dan komen ze wel erg dichtbij!

Maar ook bij Stubbs konden we de dieren goed zien hoor!

Een paar posten hoger EN lager zijn wat van onze foto's te zien.

De laatste safari was vanuit Ucluelet, we hebben daar 1 grijze walvis gezien, erg ver weg, maar wel weer zeeleeuwen, die je aan de oostkant niet ziet., evenals zeeotters.

De prijs was vergelijkbaar met TC.

Als ik moest kiezen, zou het weer TC worden!!

Volgende keer zou ik ook graag Alert Bay bezoeken.

Overigens, dit ter zijde, John: we kwamen nog oude “buren” van je tegen in Vancouver op Burnaby's, Randy en Linda, erg leuke mensen!! Dus als je ze ziet, doe ze de groeten??

• John

Hoi Sandra,

mijn opmerking over afstand tussen mens en dier is absoluut geen vingerwijzing hoor. Er is voor whale watchers (en eigenlijk alle bootjesvaarders) een soort van ‘etiquette’ om deze minimale afstand in ogenschouw te houden.

De groep welke zich waarschijnlijk het beste laat waarnemen zijn denk ik de orca's omdat ze zich veelal in grotere groepen (pods) begeven. Vele andere (grote) walvissen zijn toch meer solisten. Zeker zo indrukwekkend en zo groot als een ‘gele schoolbus’. Geweldige ervaring, helemaal mee eens!

Groetjes,

John.

• John

It's a small world :-).

John

• chris

Sandra

als ik jouw was en je wilt een beren/walvissafari doen

zou ik dat in telegraphcove doen echt waanzinnig daar wij hebben ze op alle 3 de bestemmingen gedaan dit jaar maar in telegraph cove was echt schitterend

ook erg mooie omgeving

wij gaaan waarschijnlijk ook terug in de zomer van 2009 maar langs stubbs gaan we zeker

groetjes chris

• froukje dermois

Toevalig, onze zoons heten ook John en Chris, omdat Chris een stamceltransplantatie moet ondergaan in Utrecht zijn we nu in het Ronals mac Donald huis. We wonen in Groningen. Chris gaat voor doe een wens deze zomer met ons naar Van Couver voor walvis spotten met ons. Duimen dat het goed gaat allemaal. Het is hier nog wat onwennig, Chris zijn web-log is www.chrisdermoisweb-log.nl Het heet chris s honk als je via google gaat doeii Froukje Dermois