Montreal met auto

• Christel

Hoi Allemaal,

Even een vraagje over de bereikbaar- en bereidbaarheid van Montreal. Wij willen ook graag Montreal bezoeken tijdens onze vakantie, maar is het een beetje te doen om deze stad ‘zomaar’ in te rijden en op zoek te gaan naar een motelletje/hotelletje/B&B? Of is het beter net aan de rand te verblijven en met de bus naar Montreal te gaan? En zo ja, weet iemand dan een plaatsje waar we zouden kunnen slapen.

Hoor het graag, bedankt!!

Groet

Christel

• Ada

Hallo Christel,

Ja hoor, hebben wij ook gedaan met de auto. We hadden een B&B adres middenin Montreal. Je kunt eens kijken op www.BBCanada.com

Als je dan kiest voor de regio Quebec en vervolgens voor nr. 12 krijg je allerlei adressen in Montreal. Dat van ons zag ik er niet zo gauw bij, maar dat is ook al een aantal jaren geleden.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen.

Groetjes, Ada

• Edouard

Montreal met de auto is goed te doen maar vergt wel enige voorbereiding.

De stad wordt doorkruist door een aantal Autoroutes. Alles gaat in het frans dus prepareer je daarop.

De routes zijn afgeleid van een aantal hoofdnummers.

De hoofdnummers 2 cijferig zijn de hoofdroutes de drie cijferige zijn parallopende

alternatieve neven routes zo heb je de 640 en de 740 die parallel lopen aan de 40.

Voordat je de stad in rijdt zoek uit welke rue of boulevard je moet hebben als afslag.

Daarna is het een appeltje eitje om er te komen.

Het verkeer rijdt gediciplineerd en vrachtwagen rijden net zo snel als personenauto's en zorgen dus niet voor opstoppingen.

In Montreal kennen ze als enige stad in Quebec een spitsuur het Heure du pointe. Als er onderhoud is en dat is vaak in de zomermaanden kan het druk zijn maar de ervaring leert dat het blijft rijden.

Succes.

• Christel

Hoi Ada en Edouard,

Bedankt voor jullie reacties. We hebben nog niets gereserveerd, dus we kunnen in principe “zomaar ergens heen rijden” maar hebben jullie nog een tip voor in welk gedeelte we het beste een slaapplek kunnen zoeken, dus waar zit je centraal maar is ook goed te bereiken?

Tnx weer!

Groet

Christel

• fraenziott

Als je liever niet met de auto het centrum in wilt, probeer dan een hotel / motel of b&b in de buurt van een metrostation te vinden. Die brengt je dan snel en zeker naar het centrum. Ik kan je helaas geen concreet adres van een accommodatie geven, want ik heb Montreal als deelnemer aan een uitwisselingsprogramma voor middelbare scholieren en niet als toerist leren kennen. Ik woonde toen in een gastgezin en de keren die ik terug geweest ben, heb ik altijd bij vrienden kunnen overnachten.

In principe is ook een accommodatie midden in Montreal geen probleem, als ze maar een parkeergelegenheid biedt. Net als Edouard al zegt is het rijden buiten het spitsuur niet zo een probleem in Montreal. Maar tijdens het spits kun je met name bij de bruggen naar het eiland waarop Montreal ligt wel files verwachten. Rijd daarom mogelijkst buiten het spitsuur de stad binnen, zoek je accommodatie op en laat de auto vervolgens daar staan. Met de metro, de bus en te voet kunnen je je namelijk prima bewegen in deze stad.

Als je liever buiten de stad blijft met je auto, zou je kunnen overwegen om ergens op de Rive Sud (zuidoever van de rivier St-Laurent) te overnachten. Van daar kun je dan met de auto naar het eindstation van de metro in Longueuil rijden. Er is daar een groot parkeerterrein, waar je de auto kunt achterlaten (niet gratis!). In de zomermaanden vaart vanuit Longueuil trouwens ook een klein veerboot naar Montreal, een leuke manier om de rivier over te steken, want je ziet vanuit de boot de hele skyline van Montreal voor je liggen.

Succes en groetjes,

Franziska

• Edouard

Dit is het hotel wat ik altijd boek als ik met mijn vrouw en ville ben.

Hartje stad met de parkeergagrage “vriendelijk tarief”om de hoek.

http://hotel-montreal-centre-ville.com/index.html

Het ligt 1 of 2 blocks 50-100 meter van hartje centrum en op een paar passen van de drukte.. Naast het hotel zit een pacini italiaans restaurant waar je heerlijk kan eten. Loop je even weg dan vind je een keur van restaurants.

Edouard