is dit te doen in 2 weken

• chris

hallo allemaal onze reis voor 2008 staat weer bijna gepland

we vliegen nu aan op calgary en vertrekken weer vanuit vancouver

nu willen wij in 2 weken van calgary naar banff en dan naar jasper

dan naar prince george dan afzakken naar Quesnel en wiliamslake naar whisler

en dan de sunshine coast rijden en dan de laatste week

zit niet bij die 2 weken in maar is de 3e week over vancouver island reizen

is dit te doen in 2 weken van calgary-banff-jasper-prince george-wiliams lake-

whisler naar powel river

en dan de laatste week dus de 3e naar VI

is dit goed te doen en is prince george een mooie omg ?????

heeft er iemand een website met ong deze route ???????

wij houden van rust en stilte……….. en reizen met de tent

en liefst zo veel mogelijk beren en ander wild in de buurt

groetjes chris

• karin

Mogelijke reden voor het feit dat niet veel mensen reageren, is dat het heel erg persoonlijk is. Als je er voor kiest om elke dag van punt naar punt te rijden; dan kan er veel. Als je onderweg vaak wilt uitstappen en ook dagwandelingen wilt maken, dan kan er veel minder.

Ik persoonlijk raak gestressd van een strak schema en veel kilometers.

Maar misschien is het voor jou goed te doen.

Als je niet op de highway rijdt, moet je volgens mij erop rekenen dat je echt MAX 500 km kan rijden per dag. Want het schiet niet op, stoplichten, door dorpjes, heuvel op en heuvel af….

Er zijn mensen die rustig in 1 dag van Calgary naar Banff rijden; 500 km. Maar dat betekent wel dat je maar gelimiteerd uit de auto kan. En als je wild life wilt zien, wil je misschien ook wel eens van de grotere wegen af??

Sorry dat ik niet meer kan helpen

• jaap

De afstand Calgery naar Banff is geen 500 km , maar ongeveer 130 km.

• karin

sorry ik bedoelde calgary-jasper

• Ada

Weet je Chris, ik heb ook nog niet gereageerd omdat ik niet helemaal hetzelfde rondje heb gemaakt. Ik heb dan ook gewacht tot er anderen wel zouden reageren. Maar ik vind het voor jou niet leuk om niets of zo weinig te horen, dus wil ik in elk geval toch even reageren.

Wij zijn de laatste keer ook begonnen in Calgary en terug vanaf Vancouver. Alleen zijn wij toen naar het zuiden, naar Waterton gegaan en vandaar langs de Amerikaanse grens naar Vancouver. Daar hebben we ongeveer twee weken over gedaan en daarna nog 1 week Vancouver Island. Die ene week heb je zeker nodig voor Vancouver Island, je komt er eigenlijk nog aan te kort. Maar het is wel voldoende om een goeie indruk te krijgen.

Die twee weken van Calgary naar Vancouver zijn goed te doen, wij hebben ooit het rondje Calgary - Banff - Jasper - Wells Grey - Whistler - Vancouver - Hope - Osoyoos - Golden - Banff - Calgary gedaan en daar hadden we echt drie weken voor nodig. Wij zijn nooit naar Prince George geweest en kan daar dus niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat we steeds in drie weken tijd niet meer dan zo'n 3500 km hebben gereden en daardoor best tijd over hielden om buiten het rijden nog leuke dingen te doen zoals wandelen, boottocht, walvistocht etc.

Je schrijft niet of je met een auto of met een camper gaat rijden, dat scheelt ook wel wat. Met een auto kun je wat meer opschieten, maar mij lijkt het evengoed dat je erg veel hebt gepland in drie weken. Zoals Karin ook al schreef, je kunt niet overal flink doorrijden en dat lijkt mij de bedoeling ook niet. Wij hebben nooit 500 km per dag gereden, dat is erg veel. Als wij 300 km reden vonden wij dat al meer dan genoeg. Je gaat er onderweg vaak uit, er is zoveel te zien. Wij plannen het liefst niet meer dan 200 km per dag. Het hangt er ook vanaf of we ergens een nacht langer willen blijven, dan moet je soms een andere dag iets meer rijden. Het hangt er dus maar helemaal van af wat je allemaal wilt zien. Ik heb wel verslagen van twee reizen op het net staan, als je het adres wilt dan hoor ik het wel.

Veel succes met het plannen van je trip en oh ja, je hebt het over 2008? Moet dat niet 2009 zijn?

Groetjes, Ada

• fraenziott

Hoi Chris,

Ook ik heb tot nu toe niet gereageerd, omdat ik jouw rondje niet echt volledig gereden heb. Ik ben wel eens in Prince George geweest, maar dat is al weer 13 jaar geleden en het was op weg van Vancouver naar de Yukon. Ik kan me dus niet al te veel meer herinneren van het landschap rondom Prince George en het stuk tussen Prince George en Jasper ken ik helemaal niet. Ik kan je daarom niet vertellen, of de ‘omweg’ via Prince George echt de moeite waard is.

Persoonlijk zal ik wel voor een iets kortere route kiezen, bij voorbeeld van Jasper via Wells Gray naar Whistler. Je geeft aan, dat je vooral veel wild wilt zien. Wel hiervoor is natuurlijk altijd een portie geluk nodig, maar vaak ook een beetje tijd en geduld. 's Ochtends vroeg en in de late middag heb je meestal meer kans om wild te zien, maar dan moet je natuurlijk ook op dit tijdstip op de goede plek zijn. Als je een te lange route kiest, heb je hiervoor vaak geen tijd.

Ik ben zelf helaas ook nog nooit aan de Sunshine Coast geweest, alhoewel dat nog zeer hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik heb van John, die aan de Sunshine Coast woont en daar een outdoor-bedrijfje runt, wel begrepen, dat je ook daar tijd nodig bent om de charmes van die streek echt te ontdekken. Dat betekent dus je auto een keer verruilen voor een kajak, een wandeling doen etc.

Het is op zich niet erg om een keer 500 km aan één stuk af te leggen, als je daarna maar weer een rustdag hebt om het landschap echt in je op te kunnen nemen. Maar over het algemeen zorg ik er altijd voor, dat onze etappes niet langer dan maximaal 300 km zijn. Liefst eigenlijk nog minder, zodat we overal zat tijd hebben voor korte wandelingen, een bezoek aan een museum of andere bezienswaardigheid, een boottochtje etc. Bovendien probeer ik in alle natuurparken minstens één volle dag te verblijven. Ik blijf dus naar mogelijkheid altijd twee nachten in één park. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening. Jij denkt er misschien anders over.

Sterkte bij het maken van keuzes en alvast heel veel voorpret toegewenst!

Groetjes,

Franziska

• Berry

De hoek Prince-George,Williams lake staat bekend om zijn bosbouw en pulpmills,

het ruikt er ook heel erg naar gekookte pulp.Er wordt veel verwerkt voor de papier industrie,we zijn er al vaak geweest omdat we er familie hebben zitten,en omdat je er langs komt als je richting Dawson Creek gaat waar de Mile Zero staat,en dat is het begin van de Alaska Highway,de vroegere gravelroad naar Alaska.Het gebied vinden sommigen wat minder.

Maar toch heeft het een mooie omgeving.Als je bv op Mnt. Begbie,(dat is tussen 83 Mile house en 93 Mile house) de brandwacht toren bezoekt heb je een fantasties uitzicht op Highway 97.(deze toren wordt trouwens niet aangegeven).

Ja hoor,er komt ook veel wildlife voor,je moet alleen geluk hebben dat het je pad kruist.Elk bebied in Canada vind ik bijzonder,maar das persoonlijk!

Vanuit Prince George kun je bv de Goldrush trail doen,die begint in Prince George en voert je over de 97 naar Quesnel,en van daaruit over de 26 naar Barkerville,een bekend goustadje uit vervlogen tijden.En dan door naar Williams lake.

Je kunt in Williams lake de 97 nemen naar Clinton,maar in plaats daarvan ook de Frasier River trail nemen,en die gaat via Alkali Lake, Gang Rancal en Jesmond door het Marble Range Provincial Park.

En dan pak je de 99 weer op in Clinton naar Whistler.

Er komen in dit gebied ook beren,elanden,en ander wildlife voor,alleen je moet geluk hebben dat je ze tegenkomt.

Groeten,

Berry

• Rolf Kruger

Hoi Chris,

net een paar dagen terug uit Canada, we hebben daar o.a. het traject Jasper, Clearwater, Quesnel, Prince George, Smithers en Prince Rupert gereden.

Hoewel het uiteraard gewoon een kwestie van persoonlijke smaak is zou ik, zeker als je maar zo weinig tijd hebt, heel snel de noordelijke route overslaan en van Clearwater naar Lillooet gaan en van daaruit de mooie route naar Whistler.

Prince George is een weinig aantrekkelijke industriestad en dan zeg ik het nog netjes maar aan bezienswaardigheden heb je eigenlijk voornamelijk Barkerville, Ksan Village en hier en daar een museum en wat mooie wandelingen. Ik chargeer even maar zeker na het stuk Banff-Jasper-Clearwater (Wells Gray) valt de noordelijke route behoorlijk tegen.

Groetjes,

Rolf