een zwarte beer wil ook wel eens fast food....

• Marlies

source: http://www.cbc.ca/canada/british-columbia/story/2008/10/01/bc-081001-black-bear-fast-food-kitimat.html (foto Subway)

B.C. black bear pops in for fast food

It can be hard to resist popping into a fast food restaurant for a quick bite to eat, including it seems, for at least one black bear in B.C.

Last Thursday morning, Rebecca Branton had just opened up a Subway restaurant in the north coast town of Kitimat, when her first visitor began sniffing around the front door.

“I was just back there making soup … but I saw the door open and it was a bear,” she told CBC News.

The young bear's every move was captured by nine video cameras in the shop, including how it managed to grab the handle of the front door and pull it open.

Subway restaurant worker Rebecca Branton first spotted the bear on the overhead security screen.

“I thought he'd used the handicap button, but instead he opened it just like a human,” said Branton.

As the bear sniffed around, checking out the menu choices, Branton fled for the safest room in the store.

“I grabbed my cellphone and ran to the back and locked myself in the bathroom and called my parents,” she said.

Meanwhile the furry visitor popped over the counter to have a closer look at the selection of cold cuts, coming within a few metres of the bathroom Branton had locked herself in.

“I could tell that the bear heard me in the bathroom and then jumped back,” she said.

Since the staff seemed indisposed, and there was no service to be had, the bear eventually decide to leave, without having a bite to eat.

It let itself out, using the automatic door opener to swing open the front door.

Unfortunately for the bear, a short time later police tracked it down and decided it had to be shot, since it would likely return and could endanger human lives.

As for Branton, she finished her shift, but not without paying a lot more attention to what kind of customers were walking in the front door.

• Ann B.

Jaja, die beer heeft waarschijnlijk teveel naar de reclame gekeken van “Subway…Eat Fresh” :D:D:D

Wat een verhaal, he…leuk!

Groetjes,

Ann :)

• Cor

En dan die reacties van de mensen op dit bericht het lijkt dit prikbord wel.

Cor

• Berry

Zeg Cor,zo kan die wel weer.

Er wordt trouwens geklopt bij je aan de deur!

En ze staan ook nog bij je in de tuin!

En ze zitten in je zwembad,ze zijn in iedergeval niet van het prikbord!

Deze haalt zijn eten bij ome Jan en Tante Betsy uit de groencontainer!

Waarom? Omdat het netjes voor hem ingepakt is!

En inderdaad voor je het weet zitten ze in de keuken!

Mzzl,

Berry

• Cor

Ja het wordt ze wel makkelijk gemaakt

Soms moeten ze het voedsel wel erg ver zoeken

En probeer ze dan maar weer te redden

Maar als ze naast het net vallen is er altijd nog Berry

Superman Berry

Groetjes Cor

• noortje

Hoi Cor .

Mooie foto"s ,vooral die laatste. Als Berry er zo uitziet moeten wij er is

gauw gaan eten !!!!Zie ik superman in levende lijven .Ivonne mag wel blij zijn

met zo"n Play boy!!!!! Alleen ik hou het maar bij dat stuk vanmij !!!!!!!!!!

Groetjes Noortje

• Berry

Hahahaha,maak je maar niet druk hoor,ik moet het berepak nog terug brengen,ik had het zo warm in dat ding dat ik besloot er in te gaan zwemmen,maar de badmeester vond het nu wel welletjes!

Groetjes,

Berry

Trouwens eigenlijk is Cor,de superman,en canadees,kijk maar!

Have fun!

Berry

• Ada

Nog even een vraagje over beren. Als ik dit allemaal zo lees krijg ik toch wel een heel klein beetje de zenuwen. Ik heb de laatste weken mensen gevolgd op hun reis door Amerika, zij reden per auto. Op een bepaalde plek moesten zij de hele auto leeghalen, er mocht absoluut niets in de auto achterblijven want beren maakten daar gewoon de auto open als ze dachten dat er iets te halen was.

Toen dacht ik: jeetje, hoe zit dat dan met campers. Wij hebben natuurlijk eten in de camper, er wordt gekookt, dus er hangen etensluchtjes. En dan staan wij geheel ontspannen met de deur open, hordeur dicht, lekker te koken. Als een beer een auto kan openmaken kan hij toch zeker ook wel een camper openmaken? Ik heb mij altijd veilig gevoeld in een camper, maar nu slaat de twijfel toch best een beetje toe. Busje pepperspray meenemen maar?

Groetjes, Ada

• Berry

Nee hoor,daar hoef je je niet druk om te maken!

In principe kan een Beer alles slopen,of het nou een camper is of een huis,of een pick-up,ze laten er geen spaan van heel.Maar het komt eigenlijk nooit voor.

Het meeste waar je ze vind,is altijd op vuilnisbelten en rond grote afvalcontainers.

Als ze er lang blijven hangen worden ze weer afgevoerd,en ergens ver weg weer uitgezet,als ze vervelend of agressief worden,moeten ze ze helaas soms afschieten.Op RV-sites is het veelste druk ,en veelste veel kabaal voor ze.

M'n neef krijgt dagelijks meldingen van beren die van alles slopen,maar eigenlijk nooit meldingen van beren die mensen aanvallen.Hij zegt:we leven nou eenmaal in een land,waar we de eer hebben met ze te mogen samenleven.We krijgen meer meldingen van echtelijke ruzie's waarin veel meer wordt gesloopt.

Men schat dat er zón 70.000 duizend grizzlies en 900.000 duizend zwarte beren in canada rondhuppelen.In 2008 kwamen maar 13 aanvallen voor door zwarte beren en 11 door grizzlies.Er kwamen meer mensen om door drugs,alcohol,en verkeersongelukken.

Sommige mensen realiseren zich eigenlijk niet dat je in een grote openbare dierentuin terecht komt,waar eigenlijk nog veel meer roofdieren voorkomen,zoals de lynx,Cougar,Wolf,Baldeagle,zelfs een Moose kan nog gevaarlijk zijn als die een slecht humeur heeft.

Er zijn altijd veel discussies geweest wat te doen bij een aanval,schreeuwen,een beerbel,groot maken,klein maken,stil blijven liggen,zeg het maar,elke beer reageerd anders.Maar zoals Stephen Herrero(Beer expert van de universiteit van Calgary) al zegt:Gezien het aantal beren die leven in Canada,zijn aanvallen maar zelden!

Als je je veiliger voelt met een bus pepperspray Ada dan moet je dat doen!

Grtn,

Berry

• Sophia

Klopt helemaal Berry, en vergeet niet dat zelfs herten eens per jaar gemiddeld iemand doden, meestal tijdens de bronstijd. We leven inderdaad in een nog ongetemd land, daar kom ik meer en meer achter (soms door scha en schande maar das een ander verhaal ;) )… en onze ervaring met de beren is dat ze echt het mensengevaar niet opzoeken!