rubbing beaches

• chris

Volgend jaar gaan wij zeer waarschijnlijk weer naar BC, dit keer wat later waardoor we half augustus op VI zijn, tegelijk met de zalmtrek.

Nu heb ik gehoord van rubbing beaches, waar orca's zich schuren over de rotsen in ondiepe wateren.

Nu zou ik graag willen weten of deze plaatsen te bezoeken zijn met auto of te voet, en waar ze zijn.

Niet dat we afgelopen jaar geen orca's gezien hebben, maar komend jaar willen we er grag nog meer zien ;)

Alvast bedankt weer!

• John

Hoi Chris,

Robson Bight is zo'n ‘rubbing beach’. Gelegen nabij Telegraph Cove maar een beschermd gebied. Er mogen in ieder geval geen vaartuigen in dit gebied komen en is hiermee exclusief toebedeeld aan de orca's.

Ondanks het verbod is er, onder ‘verdachte omstandigheden’, vorig jaar toch een barge (transport platform) gezonken en hiermee de nodige liters aan brandstof ……. :-(.

Een andere mogelijkheid kan zijn: Malcolm Island, een eiland iets ten noorden van Cormorant Island (Alert Bay). Dit erg typische eilands (veel Finse invloeden) staat voor mij op dit moment hoog op het verlanglijstje. Te bereiken met BC Ferries vanuit Pot McNeill. Men zegt dat je daar op verschillende plaatsen (o.a. vuurtoren) orca's vanaf de kant zou kunnen waarnemen.

Afgelopen maandag heb ik een pod orca's gezien vanuit de kayak, een erg bijzondere ervaring mag ik wel zeggen. En dit naast vele Dall's Porpoises, zeehonden en een zeeleeuw. Lokatie: Copeland Islands, nabij Powell River.

Have fun!

John.

• Cor

Hi John, even ter info op Malcolm Island zijn nog maar een paar B&B wegens verminderde belangstelling. Dunroven nog wel maar snel volgeboekt.

Als je de ferry afkomt en meteen links afslaat heb je na ± 1,5 km langs de kust een aardig lokale museum. Gerunt door vrijwilligers, zeer enthousiast en daardoor leuk.

Cor