Walvissen kijken eind april,begin mei

• Annemiek

Nog een vraagje;

Is de kans aanwezig om walvissen te zien eind april,begin mei rond Vancouver Island. In 2006 hebben we in juni orca,s gezien vanaf Victoria.

Ik dacht dat ik begrepen had dat er het gehele jaar door 3 groepen orca,s rond Vancouver Island zwemmen. Hoe zit dat met walvissen rond Tofino,en Cambell River?

Alvast bedankt

Annemiek

• John

Hoi Annemiek,

de drie groepen (en mogelijk zelfs een vierde) zijn de Noordelijke- en de Zuidelijke Residente groepen. Waarvan de Zuidelijke Groep (Victoria, Juan de Fuca Strait) momenteel duidelijk bedreigt zijn door m.n. vervuiling van steden als Vancouver, Victoria en Seattle. De Zuidelijke groep is dan ook kleiner dan de Noordelijke Residente groep welke zich voornamelijk in de Johnstone Strait ophouden.

Dit wil overigens niet zeggen dat beide groepen hele duidelijke grenzen heeft (logisch). Ze leven voornamelijk van de zalm en zullen hun bewegingspatroon hier dus vanaf laten hangen. Een paar weken geleden heb ik nog een ‘pod’ orca's gezien tijdens een zeekajak excursie, een erg bijzondere ervaring. Maar ook ‘gewoon’ vanaf de kust heb ik, hier in Powell River, al enkele malen orca's voorbij mogen zien zwemmen. Tijdens een dag (of meer) kajakken zien we vaak vele zeehondjes, regelmatig Dall's Porpoises, in het voor- en najaar zeeleeuwen en sinds kort een enkele bultrug en orca's :-).

Vanuit Campbel River ga je dus op zoek naar de Noordelijke Residente groep in de Johnstone Strait. Andere, meer noordelijk, gelegen locaties kunnen zijn Telegraph Cove of Port McNeill. Hier is er ook wel kans om bultrugwalvissen te zien (evenals andere zeezoogdieren).

De derde groep orca's zijn de Tranciente Orca's (reizende) en jagen voornamelijk op andere zeezoogdieren zoals zeehonden, zeeleeuwen, porpoises enz. Zo'n jachtpartij is erg spectaculair en er worden snelheden gehaald van 50 km/hr. Ook hebben deze orca's de grijze walvis op het menu staan, en dan m.n. de jonge kalveren welke voor de eerste keer mee0migreren vanuit de Golf van Mexico naar Alaska. Deze groep(en) worden veel minder gezien, maar waarnemingen kunnen voor (bloederig) spektakel zorgen.

Men vermoed dat er nog een vierde groep orca's zou kunnen zijn, de z.g. off shore orca's. Hier is nagenoeg nog erg weinig over bekend maar men vermoed dat deze groep zelfs haaien aanvalt en opeet. Dit vermoeden is gebaseerd op littekens welke zijn waargenomen bij deze orca's en duiden op haaienbeten.

Tofino / Ucluelet: de grijze walvis migreert in het voorjaar (mei) van de Golf van Mexico naar Alaska en komt daar dus letterlijk langszwemmen. In die periode is er daar ook een festival aan gewijdt. Het is duidelijk geen vaste datum maar een periode en je moet dus het nodige geluk hebben. De hoofdprijs zou zijn als er dan ook nog een groep Tranciente Orca's op jacht gaat :-).

Succes,

John

• Annemiek

Hoi John,

Bedankt voor de uitgebreide informatie.

Het zal voor ons waarschijnlijk orca,s kijken bij Campbell River worden.

De route van Whisler naar Powell river lijkt ons ook erg mooi.

We gaan het allemaal opnemen in onze voorlopige route.

Dank en groetjes

Annemiek

• chris

Hoi Annemiek,

Als je naar Powell River gaat, is de safari van Hurricane Jack absoluut een aanrader!!

Okee hij is wel vrij prijzig, maar dan ga je wel 6 uur mee op een gave speedboot, met heerlijke lunch en versnaperingen onderweg.

Hij voert de bald eagles, en gaat precies op de zwemroute van de orca's liggen, zodat ze bijna onder de boot doorzwemmen.

Ook maken ze onderweg foto's en kun je uiteraard vanalles en nog vragen.

Ook zoekt ie naar meer als alleen orca's, zo hebben wij afgelopen zomer ook een dwergvinvis en dall's bruinvissen gezien, die hij dan probeert mee te lokken in de boeggolf!

Veel plezier met de voorbereidingen!!

• Annemiek

Hoi Chris,

Ik kan op google zo even niks vinden van Hurricane Jack.

Heb je een adres of webside van hem voor me?

Alvast bedankt

Annemiek

• chris

http://www.hurricanejackadventures.com/

Veel plezier!

• Berry

Stubbs is ook een goeie whalewatch hoor!

Berry

• chris

Jaaa Stubbs was zeker ook fantastisch, en niet te vergeten vele malen goekoper.

Met hun hebben we ook een bultrug en white sided dolphins gezien.

Maar dan moet je wel helemaal naar Telegraph Cove rijden….

(Wat wij overigens zo weer zouden doen:-))

• Annemiek

Hallo,

Ik zie dat veel Whale Watch bedrijven pas open gaan vanaf juli.

Is er kans dat je begin ook walvissen ziet?

Groetjes Annemiek

• John

Hoi Annemiek,

in juli start het hoogseizoen voor Noord Amerika.

Informeer gewoon eens bij desbetreffende bedrijven naar de mogelijkheden voor de periode waarin jullie reizen.

Groetjes,

John.