"Spirit Bear"

• Berry

"Nou das ook wat mooi's,bezoek ik het plaatsje Elkford BC (grenst aan Alberta) al de hele week,en nou hebben ze me eruit gezet.Ik dacht met m'n mooie blauwe ogen en mijn zeldzame blond/wit achtige huid,zullen ze dit wel bijzonder vinden.

Gelukkig val ik onder de beschermende diersoorten,en noemen ze me ook wel Kermode Beer,en kom ik veel voor in de Mythologie van de First-Nations.

Zelfs heb ik een plaatsje gekregen in het logo van de aankomende winterspelen.

Hebben jullie het ook gehoord,dat de man die in Mei een bearcup in Whistler doodschoot,3000 CDN moet betalen,een taakstraf van 30 uur heeft,en zijn verontschuldiging moet aanbieden in drie kranten,ook is hij zijn wapens kwijt.

Komt hij er nog genadig van af,want het gebeurde ook nog in de buurt van een school.

Wij beren hebben het ook niet makkelijk hoor!"

De Beer.

• Cor

Ik heb een foto met tekst van het internet gepikt van onze welbekend Ann over de Kermode beer. Hoop dat je het niet erg vind Ann.

Deze foto was genomen tijdens een trip vanuit de Knight Inlet in het noorden van Vancouver Island waar we een excursie deden om grizzly en zwarte beren van dichterbij te gaan bekijken. Zoals je ziet is dit een witte beer, dit is geen ijsbeer maar wel een Kermode Bear (Ursus americanus kermode). Deze werd door de Indianen (First Nations) ook wel “Spirit Bear” genoemd omwille van zijn kleur. Deze beer is een ondersoort van de zwarte beer maar met een genetische afwijking waardoor de vacht wit of creme kleurig uitkomt…de moeder kan dus volledig zwart zijn.

Deze beer is vrij zeldzaam en leeft aan de westkust van de provincie British Columbia in het westen Canada en om precies te zijn vooral in het ‘Great bear rainforest’. In dit woud leven ook grizzly beren en de gewone zwarte beer. Je kan via verschillende tour operators een excursie doen met een begeleide gids en op een boot om deze beren van dichterbij te kunnen bewonderen.

Groetjes Cor

• Double Dutch

The Spirit Bear is ook te zien in het meer noordelijke gedeelte van BC.

Het stadje Terrace had z'n eigen Spirit Bear en daar waren ze heel trots op!

Kijk maar eens op: http://www.kermode-terrace-bc.com/spiritbear.html

een hele leuke site met links!

DD

• noortje

Dank je wel voor al deze mooie plaatjes,en voor de uitleg weer iets bij geleerd.

Groetjes Noortje

• John

Hoi Allen,

laats was er hier een (familie) film over de Spirit Bear op de TV. Het gaat over een jongen die de Spirit Bear wil beschermen en het opneemt tegen o.a. de grote logging corporations.

Spirit Bear: The Simon Jackson Story (uit 2005).

Happy Halloween!

John.

• Berry

Dit is de Spirit Bear van Princess Royal Island,en als je daar heen gaat kun je hem meestal wel zien! Maar niet verder vertellen,anders wil iedereen hem bekijken!

Vanuit de boot.

Imposante verschijning.

Vissen kunnen ze ook!

Happy Halloween.

Berry

• Cor

Weer prachtige foto's Berry.

Bedankt.

Oja welke bus komt daar in de buurt en kan dat ook met een strippenkaart?

Cor

• noortje

Hoi Cor

Je mag wel met ons mee liften in een koffer

We hebben toevallig een hele groote.

Groetjes Noortje

• Berry

Met de busboot! Uh, als er nog plek is naast Cor,hou ik me aanbevolen!

groetjes Berry

• Cor

Mag ik dan even weten wie die koffer draag waar ik inzit?

Cor