uit eten in oost canada

• Jan

Ik ben een paar keer voor mijn werk en vakantie in Oost Canada geweest.

Wat me opviel is dat je praktisch nergens lekker kunt eten. Zelfs de kreeften worden er op een fantasieloze manier gekookt en gepresenteerd.

Van vrienden hoor ik dat in West Canada je juist wel erg lekker kunt eten.

Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?

• Ada

Hallo Jan,

Nou, toen wij onze reis door het oosten maakten logeerden wij in B&B's en moesten iedere avond buiten de deur eten. Op een enkele keer na hebben wij lekker tot verrukkelijk gegeten.

In het westen hebben we meer zelf gekookt omdat we toen met de camper reisden en wij koken lekker en gezellig vinden. Daar kan ik je dan weer niet zoveel over vertellen en een vergelijking kan ik dan ook niet goed maken.

Groetjes, Ada

• Marjolein

Hallo,

Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook niet echt de ervaring hebben dat het eten niet te eten of niet smakelijk is in de restaurants. En ik ben zelf zo half en half kok dus het zou me wel opgevallen zijn.

Groetjes, Marjolein

• Berry

Eigenlijk is dat heel verschillend,het hangt ervan af waar je bent.Kreeft is hier in Nederland exclusief,dus wordt dat met meer zorg bereid,in Canada eet men dit

soms gewoon tussendoor,en is het al genoeg als het gepocheerd,gestoomd,of gebakken wordt.Als je veel onderweg bent,en dat maakt niet uit of je over het oosten praat of over het westen,is het veelal een snelle hap onderweg,denk maar aan de Subway's.McDonalds.Burger Kings,Pizza huts,etc.

Zowel in het oosten als in het westen kun je goed eten,maar je moet er soms even naar op zoek,of horen van anderen.De grote plaatsen hebben vaak leuke trendy restaurant's,en de kleinere de traditionele familie restaurants.

De White Spot,of Montana's,Earl's,Nautical Nelly's,Kelly O'brians,the Old house,

Lilliget(traditioneel,helaas gesloten),The Boathouse,The Alpine Lodge,Amadeus,

Applebee's.Noodle house,zijn leuke restaurants om te proberen

Natuurlijk is er ook veel thai,italiaans,chinees,en india food.

Toronto.

Een van de beste restaurants van Toronto is “Truflles”gevestigd in het Four Seasons Hotel.

Halifax.

Het GIO in het Prince George hotel.

Nova Scotia.

Mavilette,geweldige fish & Lobster.

Montreal.

Le Montrealais gevestigd in Fairmont 'Queen Elisabeth.

Quebec.

Quebec heeft het Vieux Duluth,en de Panache.

Manitoba.

The red Lobster in Winnipeg.

Yukon.

The Raven gelegen in het Hotel The raven,bij Hanes junction.

Northern territories

“The North”tevens een van de beste vegetarische restaurants van Canada.

Vancouver.

Een van de beste restaurant in het westen,gelegen in Vancouver, de“Chambar”,

en de Go Fish on 1e avenue.

Edmonton.

De Ban Thai in Landmark plaza is uitgeroepen tot de beste Thai in Alberta.

De “Capo” in Calgary.

De meeste restaurant's staan vermeld in de National Food Guide,"Where to eat in Canada.

Eigenlijk kun je door heel Canada wel goed eten,probeer is de traditionele First-Nation keuken,vb,Bannock brood,Pemican,Saskatoonberries,Wilde Zalm,Caribou,

Bizon,Moose,Goose.Cheese cake,Carrot cake,Angel Cake,Sugar Pie. Of probeer

is de “Poutine”,frietjes met demi glace en gehakte cheddar.

Eet smakelijk,en succes.

Berry.

• John

Een Cinnamon Bun bij Nancy's Bakery in Lund of zelfs een heerlijke Hollandsche Lekkernij bij Kees in Chemainus (gister zelf kunnen ervaren) zijn niet te versmaden.

Door de vele nationaliteiten in Canada zijn er vele verschillende restaurants, zoals Berry (de kenner op dit gebied) al wel opmerkt.

Laatst in Tofino nog heerlijke Chowder gegeten en ook bij ons in Powell River zijn de vele vissoorten en tiger prawns heerlijk.

Nabij Lund is de Laughing Oyster een gerenomeerd restaurant, ik moet nu ophouden anders loopt m'n toetsenbord onder ………….. :-)

John.

• John

Sorry (voor mijn beurt), dit is west Canada ;-)

• Edouard

Ik weet niet wat je onder Oost Cananda verstaat maar zelf kom ik 2 tot 3 maal per jaar in Quebec en daar eet je meestal goed. Net als in Nederland zijn er uitzonderingen maar ga er maar vanuit dat daar waar de Quebecois eten het goed is. Een principe wat ik toepas in alle landen waar ik kom. Vraag aan natives waar de beste restaurants en ik heb in 95 procent van de gevallen uitstekend gegegeten.

In Quebec heeft men de keuken met de franse invloed. Veel franse kazen maar ook bereidingswijzen zijn door de geemigreerde fransen van huis uit meegenomen en worden maar mogen daar ook worden toegepast.

De quebecois die ik ken staan open voor goed en nieuw eten.

In Chicoutimi staat zelfs een wereldwinkel Carneau en Cantin http://www.corneaucantin.com/ waar ze vele gerechten uit de wereld verkopen en ik weet dat deze zaak poplulair is om zijn assortiment.

Edouard

• Cor

Berry als je in zoveel restaurants kom zal je wel rond als een tonnetje zijn, heb je soms verstand van eten?

John voor jouw heb ik wel een tweedehands toetsenbord over.

Ik denk dat het ook ligt aan dat het verschil aan de kunde van de koks in Canada groot is. In Nederland heeft iedere kok een gedegen opleiding genoten en in Canada is dit wat minder. Ik ben weleens in een restaurant geweest waar je qua eten in de zevende hemel leek en juist een dag later in hetzelfde restaurant (vol verwachting weer) het niet te vr…. was (andere kok). Berry kan hier wel meer over vertellen.

In Vancouver heb je downtown een “culinair universiteit”, mijn oog viel er op.

Groetjes Cor

• Trudy

Wij zijn deze zomer ook in Oost Canada op vakantie geweest en hebben heerlijk gegeten. Mijn ouders waren mee en het was voor hun de eerste verre reis en ze hebben ook genoten. Ze zijn al op leeftijd en willen alleen een fatsoenlijke maaltijd. Ik heb ze niet horen klagen.

• Berry

Hahaha,ja geweldig hé als je zo van eten kunt genieten,en het voordeel voor jullie is ,je woont er midden in! Ah,ik zie dat Cor inmiddels een toetsenbord voor je heeft maar die is vast nog van zijn Commedor 64……………

Had vorige week een kingcrab op speciale bestelling binnen,je weet wel uit de serie,Deadly's catch,van discovery! Was zo op!

Have fun!

Berry