Hoi Alsa,
Ik weet niet of jouw droomreis precies zo om te zetten is. Het probleem is de autohuur en de Inside Passage.
Als je in Alaska en dus in de VS een auto huurt, zul je die ook in de VS weer moeten inleveren. Dat is op zich geen probleem, maar je kunt dan niet de Inside Passage vanaf Prince Rupert naar Vancouver Island nemen, want hoe kom je zonder auto in Prince Rupert?
Je kunt vanuit Alaska wel met de Alaskan State Ferry naar het zuiden varen, maar die maakt alleen stops in de VS (dus verschillende havens in Alaska en in Bellingham tussen Vancouver en Seattle in de staat Washington). Je zou dus een omweg moeten maken via de staat Washington. Daar kun je dan vanuit Seattle of Port Angeles weer een veerboot naar Victoria pakken.
Een andere mogelijkheid is wellicht een cruise van Alaska naar Vancouver, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Ik weet onder andere van de Holland America Line dat ze cruises tussen Vancouver en Alaska aanbieden.
Voor de rondreis in Alaska zal ik je aanbevelen, om de accommodaties vooraf te boeken. Het seizoen in Alaska is erg kort en de mogelijkheden tot overnachten schaars. Dus als je niet wilt kamperen, zou ik hotels / lodges vooraf boeken om teleurstellingen en lange zoektochten met grote omwegen te voorkomen.
Heel veel plezier bij de verdere planning! Het lijkt me een fantastische reis!
Franziska