3 weken te lang?

• Ilona

Wij willen graag met kids, 13,16, 20 en 22 naar BC in juli/aug. De reisduur is nog niet bekend. Het zullen ws 3 weken worden, maarre….is 3 weken niet wat lang (ik weet dat het een heeeel groot gebied is) ivm wat er te zien is en te doen?

Ik heb nl een ander gezin horen zeggen door de kids: oh, niet wéér een berg(-wandeling) Gaan we alwéér naar een meer, mooi hoor.

De bedoeling is in Calgory te starten en dan terug vanuit Vancouver.

Wie wil er zijn ervaringen qua reisduur met ons delen?

Thanks!

Ilona

• Moi

Het hangt er volledig vanaf wat je wilt, en wat je kids willen. Als ze een strandvakantie verwachten, hebben ze een probleem.

BC is in principe 1 groot natuurgebied. Als je kinderen willen feesten en aan het strand willen hangen, moet je niet naar Canada gaan, maar naar de Costa's.

(on a side note… Weet je zeker dat je nog tickets kunt krijgen voor juli?)

• Ilona

De kids willen helemaal niet naar de Costa's, ze willen heel graag het Canada-avontuur gaan beleven.

Juist ook omdat je zegt: Canada is een groot natuurgebied, vroeg ik me dus af of 3 weken niet te lang is. Onze kids zijn wel in voor een wandeling, maar niet iedere dag. Precies zoals dat andere gezin zei: niet weer een meer….dat zou ik willen voorkomen. Als je 3x gaat wandelen, 1 dag raften, 1 dag mountainbiken, nog 2 dagen niets doet dan heb ik 1 week “vol” . Daarom lijken mij 3 weken te lang.

Wie kan commentaar vanuit eigen gezin vertellen?

• Kendra

zoals je zelf al aan geeft, BC is erg groot, dus een hoop tijd zal er ook door gebracht worden met het rijden van de ene bestemming naar de andere.

De afstand van Calgary naar Vancouver is zo'n 1200 km en er zijn mensen die het in een dag doen, maar dan stop je ook alleen om gauw even wat te eten en that's it. Ik neem aan dat dat niet jullie bedoeling is. En trouwens, er zijn natuurlijk ook talloze dorpen/steden om te bezoeken op de route, om een beetje rond te slenteren, te winkelen etc. Ik weet niet of jullie geinteresseerd zijn in museums, maar daar zijn er ook genoeg van te vinden.

Andere suggesties zijn bv een kabelbaan naar een bergtop (Banff, Whistler om maar wat te noemen), abseilen (Golden), watervallen, hot springs etc.

Persoonlijk denk ik dat 3 weken niet te lang is, er is genoeg variatie. Wat zijn jullie overnachtingsplannen? Gaan jullie kamperen, hotellen of B&B' en?

• v. Lunteren

Te lang is het zeker niet. Eerder tekort, maar dat ligt er ook aan wat je van zo'n reis verwacht, welke route je ongeveer wilt rijden en welke activiteiten je onderweg plant. Er zijn locaties genoeg te bedenken, waar je op prachtige campgrounds (als je met een camper reist) een paar dagen kunt blijven en een soort “strandweekend” kunt beleven. Reis je met de auto kun je ook eens wat langer een guesthouse(of B&B) boeken Je kunt onderweg één of twee grotere steden inplannen. Je kunt raften, mountainbiken, hiken, luieren, picknicken, musea bezoeken, een orca of grizzly-tour boeken, terrasje pakken, boek lezen, rondvluchten maken, etc., etc. Mogelijkheden genoeg om mááánden weg te blijven.

• Marcel

Hallo,

Behalve de natuur, kan je in de steden natuurlijk ook verschillende dingen doen.

In Calgary heb je verschillende attracties zoals

Calgary Tower, Heritage Park, Calgary Zoo, Fort Calgary, Canada Olympic PArk en net buiten Calgary is er Calaway Park, een pretpark maar meer voor jongere kinderen.

Daarnaast is het misschien leuk om naar een van de overdekte winkelcentra te gaan.

Ook een uitje naar Drumheller is leuk, met een bezoek aan het Dinosaurus museum.

Vancouver heeft natuurlijk ook zijn attracties waar je verschillende dagen door kunt brengen. En zelfs een uitstapje naar Seattle vanuit Vancouver is leuk.

Natuurlijk is er tussen Calgary en Vancouver een hoop natuur, maar er zijn zoveel verschillende dingen te doen, naast wandelingen, kan je inderdaad verschillende bergen op met een kabelbaan, zijn verschillende Hot Springs waar je lekker kunt zwemmen, zijn verschillende kleine dorpjes waar je je kunt vermaken.

En er zijn voldoende meren in BC waar je lekker kunt zwemmen, en ook andere water activiteiten kunt doen.

Kortom, genoeg te doen

Succes met de voorbereidingen

Marcel

Calgary

• Ann B.

Hoi Ilona,

Eerst en vooral zou ik zeker niet alleen naar de mening van 1 gezin luisteren. Iedereen ervaart een vakantie op een andere manier. En tenslotte maak je er zelf van wat je wil.

Mijn broer is in de zomer van 2005 in Canada geweest voor 3 weken met zijn vrouw en 2 tieners (13 en 16 op dat moment) om ons huwelijk bij te wonen, maar natuurlijk wilden ze ook wat van de omgeving genieten. Zo hebben wij bijvoorbeeld te tijd opgedeeld in 1 week Vancouver, 1 week Okanagan en 1 week Rockies. De kinderen spreken nu nog van die vakantie en hoe leuk het was.

Dus mijn suggestie is om misschien een paar verschillende plaatsen uit te kiezen om een 4-5 dagen na mekaar te verblijven want lang in de auto zitten vinden kinderen toch niet zo leuk (ook de tieners niet). Het belangrijkste is dat je goed voorbereidt bent en dat de kinderen ook kunnen aangeven wat ze graag willen doen en zien.

De eerste week gingen we richting de Okanagan/North Shuswap (Mara Lake) waar mijn broer en familie alsook wij een huisje hadden gehuurd dichtbij het strand zaten. Ze gingen nu en dan eens op verkenning naar het dorp, deden een bbq en gingen nu en dan wat luieren op het strand en zwemmen in het meer. Dat was de week dat wij gingen trouwen, dus dat was een rustige week. Moest je een 5 dagen tot een week in deze omgeving verblijven dan heb je tijd genoeg om vanalles te doen en te zien. Er is een waterglijbanen park, rafting is niet zo ver af en er is mogelijkheid tot andere watersporten en wandelingen zijn altijd mogelijk. In deze streek is het in de zomer altijd vrij warm en het is een vrij droge streek.

Verder zijn we dan een week naar de Canadese Rockies geweest. Een paar dagen in de buurt van Yoho National Park en dan nog een paar dagen in de buurt van Jasper. Er is een grote variatie aan wandelingen met meren, watervallen, canyons en gletsjers. Op een week kan je gerust je tijd vullen zonder altijd hetzelfde te moeten zien.

De laatste week brachten ze bij ons door in Vancouver en die week ging prima. Een dagje naar het stad door de bekende straten wandelen, een namiddagje Stanley Park, een dagje naar het strand, een dagje naar de bergen (Grouse Mountain is erg leuk voor een namiddag). Een dagje Noord Vancouver met Lynn Valley (gratis hangbrug en een mooi park). Een namiddagje whale watching enzovoort. Er is genoeg aanbod aan verschillende activiteiten voor zowel jong en oud.

Veel succes de planning!

Groetjes uit Vancouver,

Ann :)

• Toon

Hoi Ilona,

Het zou goed kunnen zijn dat je dat in een reisverslag van ons hebt gelezen. Wij zijn 5 weken geweest en na een week of 4 hadden ze er idd wel genoeg van.

Ik moet er echter wel een paar dingen bij vertellen.

Ten eerst waren onze kids toen(2007) 8 en 11. Toch wel een verschil lijkt me met de leeftijd van jou kids. Verder hadden wij achteraf wel het idee dat we er wat meer afwisseling in hadden moeten brengen en wellicht ook een paar dagen langer op een campground zodat ze wat meer konden relaxen.

Een en ander wil echter niet zeggen dat ze het in het geheel niet naar hun zin hebben gehad. We praten er nog regelmatig over en vooral het eerste jaar erna vroegen ze steeds of we nog eens terug gaan.

Inmiddels is het bijna twee jaar geleden en mijn jongste gaat er een spreekbeurt over houden op school. Zegt genoeg dus.

Advies: Zorg voor afwisseling, probeer niet alles te zien, dat lukt toch niet en vooral geniet ervan. Ik ben er zeker van dat je kids het ook geweldig zullen vinden.

Mocht je nog eens willen lezen hoe wij en de kids het ervaren hebben, kijk dan eens op onze website.

Heel veel plezier!!

Greetzz

Toon

Rondje West Canada

websiteadres: http://communities.zeelandnet.nl/data/canada_travelers/index.php?page=1

• Kiraon

Hoi Ilona,

Wij willen in 2010 met onze (grote) pubers 3 weken naar Canada. Ervaring heb ik dus nog niet.Maar ik had ook wel een beetje twijfels over hoe ik het aantrekkelijk kon houden voor deze grote kinderen. Wij reizen ook van Calgary naar Vancouver en via deze (en nog een andere Canada)-site heb ik veel tips gekregen.

Onze reis ziet er nu ongeveer zo uit. Calgary-Banff-Field-Jasper-Clearwater-Whistler-Powell River-Tofino-Victoria-Vancouver. Voor de duidelijkheid: het eerste gedeelte is dus voornamelijk wandelen in de Rockies, het tweede gedeelte zee met onder meer zeekajakken, whalewatchen en strand, en het laatste gedeelte stad. Wij hopen dat het zo voor niemand eentonig wordt.

Veel succes met plannen.

• Ilona

Ha Kiraon en alle andere die een reactie hebben gegeven.

Wij gaan ook in 2010 en volgens mij (ongeveer) dezelfde route als jullie. Grappig!

Ik denk dat we met afwisseling een ieder tegemoet kunnen komen. Als wij op vakantie gaan (Frankrijk, Turkije, Griekenland) vinden we vaak een week wel genoeg, soms 10 dagen, daarom vond ik 21 dagen best lang. Maar zo te lezen wordt 3 weken echt niet te lang bevonden. ( De meesten krijgen sowieso geen genoeg van Canada, toch? : )

Groeten, Ilona