Inside Passage

• Mike

Beste Canada-gangers,

Ik volg dit prikbord al een tijdje en doe zo heel veel nuttige informatie op, waarvoor dank aan iedereen.

Wat ik echter nog niet helder heb is of de Inside Passage vanuit Prince Rupert de kosten en moeite waard is. Het zijn namelijk flink wat kilometers die je moet afleggen en ook de kosten zijn niet mals. Is een whalewatch-tour, of iets dergelijks, vanaf VI een goed alternatief of een slap aftreksel van het echte werk; de Inside Passage. Ik begrijp ook heel goed dat e.e.a. afhankelijk is van je eigen voorkeuren maar toch ben ik wel benieuwd naar jullie reacties.

Voor de goede orde, i.v.m. familie-bezoek willen wij starten en eindigen in Calgary, maar is ons hoofddoel om in de zomer met een camper Vancouver Island te bezoeken.

Alvast bedankt voor jullie nuttige tips en feedback.

Groeten Mike

• v. Lunteren

De Inside Passage kan een prachtige belevenis zijn. Kan, want het weer moet wel meewerken. In de zomer is dat gelukkig vaak het geval, in voor-en najaar loop je nog wel eens de kans op een overtocht door regen en/of mist. In dat laatste geval is het inderdaad wel een heleboel geld en het eigenlijk niet waard. De route van, zeg maar, Jasper naar Prince Rupert is overigens wel zeer de moeite waard en te mooi om in een paar dagen doorheen te sjezen om op tijd de boot te halen.

Als ik het goed lees vergelijk je de Inside Passage met een whalewatch-tour vanuit Vancouver Island. Dat zijn m.i. onvergelijkbare zaken. Het klopt, dat je tijdens de Inside Passage walvissen en dolfijnen kunt waarnemen, maar dat is lang niet altijd het geval. Met een orca-tour vanuit b.v. Telegraph Cove of Campbell River ga je gericht op zoek( en vind ze zo goed als altijd) naar de orca's.

Om naar Vancouver Island te komen zou je b.v. ook de route langs de Sunshine Coast kunnen volgen. Horseshoe Bay - Langdale - Earl's Cove - Saltery Bay - Powell River - Comox(V.I.). Je kunt vanuit Horseshoe Bay ook direct de oversteek maken naar Nanaimo. De overtochten op deze route worden ook verzorgd door BC-Ferries. Kijk voor meer info hierover op: www.bcferries.com

• Mike

Jij spreekt hier denk ik over de Circle Pac? Net wat over gehoord bij WRC. Lijkt mij een goed alternatief. Ik zal me hier nog verder in verdiepen. Dank voor de reactie

• v. Lunteren

Klopt. Die bestaat uit de eerder omschreven overtochten èn de oversteek terug naar het vasteland Nanaimo - Horseshoe Bay of Swartz Bay - Tsawwassen.

• John

Hoi Mike,

een CirclePac van BC Ferries geeft je 15% korting op vier fraaie (niet al te lange) veerbootovertochten. Twee door het fjord-achtige landschap van het vaste land en naar de Sunshine Coast (Lower en Upper) en twee zijn oversteken naar en van Vancouver Island. Ook op deze routes worden soms nog wel eens orca's, bultruggen of dolfijnen gezien. Meestal roept de kapitein dit wel om.

Een plaats gelegen aan deze Coastal Circle Route is Powell River. Ik woon hier nu alweer ruim drie jaar, dus als je informatie over Powell River de Sunshine Coast en / of Vancouver Island zoekt, stuur dan gerust een email.

Groetjes en succes met voorbereiden,

John.