Hoi Frits,
Ik had het ook niet beter kunnen uitleggen dan v. Lunteren.
Hier echter nog een paar aanvullingen:
De parkspas of de dagkaarten geven alleen toegang tot een national park. Voor de campings ben nog weer een extra bedrag verschuldigd.
De Provincial Parks zijn inderdaad vaak gratis, maar heffen vaak wel een bedrag voor het parkeren en bijna altijd voor het kamperen. Betalen doe je daar vaak middels een envelop, waarin je het gepaste bedrag moet stoppen en die je vervolgens in een soort brievenbus gooit. Af en toe is er ook een ranger aanwezig, die 's avonds een rondje op de camping draait om het verschuldigde kampeergeld op te komen halen. Bij de ingang van de campings staat meestal op een prikbord aangegeven, hoe het systeem op de desbetreffende camping werkt.
De jaarpas voor de nationale parken loont vanaf ongeveer 7 dagen in nationale parken. Ben je van plan minder tijd in nationale parken door te brengen, dan ben je goedkoper uit met dagkaarten. Toch ga ik meestal niet zo precies rekenen, want de jaarpas is ook gewoon erg gemakkelijk. Je hoeft dan namelijk niet elke keer opnieuw voor een dagkaart te zorgen, als je een nieuwe park binnenrijdt. Dat hoeft trouwens ook met een dagkaart niet altijd, want deze is meestal ook geldig voor de andere parken in de omgeving. Als je op één dag bij voorbeeld Banff, Yoho, Kootenay en Jasper bezoekt, hoef je dus niet telkens een nieuwe dagkaart te kopen. Deze is de hele dag in alle vier de parken geldig en zoveel ik weet zelfs tot de volgende dag 16 uur.
Dagkaarten en jaarpassen zijn er bovendien in verschillende uitvoeringen. Je hebt een pas voor volwassenen, één voor kinderen, één voor senioren en één voor een groep of gezin. Kijk maar op de door v. Lunteren aangegeven site voor meer informatie en prijzen. Vaak willen ze je bij het visitors center van een park ook wel helpen, de voor jullie voordeligste pas te vinden. Je moet ze dan natuurlijk wel inlichten, wat jullie precies van plan zijn.
Naast de gewone national parks pass, die een jaar lang toegang tot alle nationale parken in Canada geeft, is er ook nog het dicovery package. Dit ‘pakket’ bevat naast de national parks pass ook nog een jaarkaart voor alle national historic sites in Canada. Wil je naast de nationale parken ook een paar van deze historisch interessante plekken bezoeken, dan loont een discovery package al heel snel. Hij is namelijk voor een gezin maar ongeveer 30 $ duurder dan de national parks pass.
Ik hoop, dat het nu allemaal een beetje duidelijker is geworden. Groetjes,
Franziska