overstap in New York....HEEEELP

• Chris

Wij gaan over een paar weekjes ook weer het vliegmachien in…en we hebben een overstap in New york.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een flink groot vliegveld is, en gelukkig hebben we een paar uur de tijd.

Maar, moeten we onze koffers ophalen en opnieuw inchecken, of gaat dit net als op Heathrow rechtstreeks?

Ook zou ik graag willen weten of we het Esta formulier ook mee moeten nemen, omdat destijds ( ingevuld in januari) op de site stond dat dit niet nodig was.

Verder zullen we de komende tijd weer geregeld onze vragen op jullie loslaten, en voor iedereen die nog gaat: veel plezier!!

• Mirjam

Hallo Chris,

de laatste keer (en enige trouwens) dat wij een tussenlanding hadden hebben we ons zelf niet met de koffers hoeven bemoeien, dit ging allemaal automatisch.

We zijn net terug uit New York, hadden het Esta-formulier wel meegenomen, maar was nergens voor nodig. Er is niet om gevraagd. Overigens moet je in het vliegtuig nog wel gewoon het groene formulier invullen, zorgde voor veel verwarring omdat mensen dachten dat dit niet meer nodig is door het Esta-formulier.

Veel plezier met de voorbereidingen !

• jet

Hallo Chis,

Allereerst de vraag welk vliegveld van New York ? JFK of Newark ? En met welke maatschappij ? Dit vanwege je vraag over grootte van vliegveld.

Ongeacht maatschappij of vliegveld:

Je moet op de eerste luchthaven waar je Amerikaanse bodem bereikt altijd door Immigrations (waar ze je paspoort checken, vingerprints nemen, irisscan maken en het groene formulier innemen en deel in je paspoort nieten) en tevens moet je je bagage zelf van de band halen en door Customs brengen (apart wit formuliertje voor in te vullen en af te geven als je langs loopt).

Hoogst waarschijnlijk wordt je bagage doorgelabeld naar je eindbestemming en nadat je het door Customs hebt genomen, kun je direct daarna je bagage weer droppen en hoef je niet in de rij om je bagage opnieuw in te checken.

Het Esta-formulier moet je online invullen (mocht je de vluchtgegevens toen nog niet weten, moet je die nu alsnog updaten), het formulier hoef je niet uit te printen. Het schijnt wel zo te zijn dat de luchtvaartmaatschappijen voor boarden checken of doorkrijgen of passagiers wel/niet Esta hebben ingevuld en ik meen dat ze je kunnen of zelfs moeten weigeren mee aan boord te nemen.

Hoop e.e.a zo duidelijk gemaakt te hebben.

Veel plezier !

• Chris

Hoi hoi,

Allereerst alvast bedankt voor de reakties.

We stappen over op JFK.

Dus, zoals ik nu begrijp, moeten we eerst onze bagage verzamelen, dan door de douane, en daarna de bagage weer afgeven,pffff ben blij dat we een paar uur de tijd hebben hahahaha.

Het Esta formulier hebben we in januari al ingevuld, maar omdat we rondtrekken, heb ik alleen de naam van onze eerste hotelovernachting ingevuld.

Ik ben een beetje huiverig voor de Amerikaanse mentaliteit, zeker nu ik weet hoe vriendelijk de Canadezen zijn!

• swissdutchie

Hoi Chris,

Er is eigenlijk geen reden om huiverig te zijn voor de Amerikanen. Over het algemeen zijn ook zij uiterst beleefd en vriendelijk. Helaas zijn de meeste douane-medewerkers hier wel de uitzondering op deze regel. Vriendelijkheid of zelfs humor horen helaas niet bij hun functieomschrijving. De meeste zijn dan ook behoorlijk kortaf en onverschillig. Maar als je zelf vriendelijk blijft, hun aanwijzingen opvolgt en alleen antwoord geeft op hun vragen en zelf geen grappige opmerkingen probeert te maken, dan heb je weinig te vrezen. Je zult zien, als je een keer door de paspoortcontrole en de douane heen bent, zijn de mensen ook in Amerika ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

Succes!

Franziska

• KimSchut

Ik heb een overstaptijd van 35 minuten, is dat nou wel genoeg??

Ik ga namelijk in Munich overstappen, heb gehoord dat de airport van Munich behoorlijk wat groot is en ingewikkeld.

Red ik het wel??

Pleaseeeee:(

• edouard

35 minuten is wat kort.

Munchen is nog een bus luchthaven.

Zou je reisburo maar even contacteren.

Het vliegved zelf is niet zo groot maar kent de balkan als achterland. Vandaar vele vluchten richting Balkan.

Edouard