Toch nog een keer international rijbewijs

• Janneke

Wij zijn vandaag terug gekomen van een fantastische reis naar Canada. We hebben het genoegen gehad op de weg naar Waterton Nat. Park, met onze neus in de boter te vallen voor een algehele politiecontrole. We waren met een camper op reis. Ze vroegen als allereerste naar een internationaal rijbewijs!!! Misschien hadden we een voorgevoel, ik weet het niet, maar mijn man zei thuis nog, laten we er toch maar een nemen. We hebben al vaker zonder gereisd moet ik zeggen. Ons rijbewijs is inmiddels een pas. De agent stond er wat vreemd naar te kijken. Ik heb het hem nog gevraagd, ook mede doordat het vaak terug komt op dit prikbord. Hij zei vol overtuiging dat het toch echt nodig is. De twijfel slaat nu toch echt wel weer toe. Vooral omdat we bij een vorige reis ook al eens een controle hadden gehad en die agent niet naar een internationaal rijbewijs vroeg, maar toen hadden we het roze ‘boekje’ nog. Ik meld dit toch maar even, een ieder moet er dan maar mee doen wat hij denkt dat goed is.

• Gerard-W

Zo zie je maar weer, ook al is het niet verplicht voor nog € 15,00 kun je een hoop ellende of een dikke boete voorkomen, het hangt er dus maar net vanaf welke politieman je treft. Voor de rest hoop ik dat jullie een fanstastische reis hebben gehad.

• Janneke

We hebben een ongelooflijk goede vakantie gehad. Het was voor de 6e keer Canada en toch weer nieuwe mooie dingen gezien. We hebben een one-way camperreis gedaan met een camper van Fraserway, super geregeld, van Calgary naar Vancouver. In Calgary begonnen we met slecht weer, sneeuw enzo, bijna niet meer te geloven. Daarna via Banff en Kananankis afgezakt via de 93 naar Waterton. Schitterend, maar ook daar nog dingen dicht vanwege de sneeuw. Dat blijf je tegenkomen als je in deze tijd gaat. Toen via familie aan de 3 door naar Vancouver. Daar bv. het Olympic Oval bezocht (ieder uur een kleine rondleiding), was toch ook wel bijzonder om dat nu al te zien. Ach, ik zou uren kunnen vertellen, maar dat herkennen jullie denk ik wel ;)

• jack

De reden waarom de RMCP vraagt om een internationaal rijbewijs, is dat hij geen Nederlands kan lezen. Zodra een nationaal rijbewijs in het Engels aangeeft welke klasse toegestaan is (en een omschrijving van die klasse heeft) en duidelijk aangeeft wat naam, voornaam etc zijn, dan is het toegestaan.

Hetgeen mij echter nog het meest bevreemd is een algehele politiecontrole. Een algehele politiecontrole zoals in Nederland is illegaal in Canada. Ze dienen gelijk aan het begin aan te geven waarom je staande wordt gehouden en ze moeten redelijk specifiek zijn. De meest uitgebreide vorm is een controle op nuchterheid (gebruik van alcohol, verdovende middelen, medicijnen), eigendomspapieren, verzekeringspapieren, rijbewijs etc. Het is controle op onderdelen op het gebied van de Highway Traffic Act. Ze mogen niet vragen naar de inhoud van tassen of vragen om je paspoort, althans niet alvorens ze je op je rechten hebben gewezen.

• Janneke

Het betrof inderdaad Highway Traffic Act. Naar de inhoud van de tassen hebben ze niet gevraagd.

• jack

Misschien wel leuk om te weten: zodra een politieagent je staande houdt voor een HTA violation, zal je een boete krijgen (klompjes maken dan niet uit). Probeer nooit de wijsneus uit hangen, want zelfs als ze je niet kunnen pakken voor de oorspronkelijke overtreding, dan zullen ze wel iets anders (en duurders) vinden. Als ze je staande houden, dan moet daar namelijk een goede reden voor zijn anders worden je charter-rechten geschonden. De veiligste manier voor een politieagent om te voorkomen dat hij aangeklaagd wordt, is het geven van een bekeuring.