Emigratie gepensioneerde naar Canada

  • GertB

    beste Canada liefhebbers,

    Ik hoop over een klein jaar hier te kunnen stoppen met werken. Het is mijn bedoeling om dan naar Canada te gaan emigreren. Uiteraard krijg ik maandelijks mijn pensioen uitgekeerd en ik ben benieuwd hoe de procedure zal gaan lopen. Zijn er mensen op dit prikbord die ervaring hebben hiermee?

    Ik ga niet werken in Canada maar een klein huisje kopen of huren en ik wil daar verder gaan leven van mijn pensioen.

    Ik denk dat het niet moeilijk zal zijn om toestemming tot emigratie te krijgen omdat ik een gegarandeerd inkomen heb, maar dat is dus mijn idee, klopt dit ook met de werkelijkheid??

    Ik zou graag wat ervaringen of tips vernemen….

    Gr.Gerrit.

  • John

    Hoi Gerrit,

    neem eens (vrijblijvend) kontakt op met een emigratie buro en leg hen de vraag voor.

    In ‘mijn’ tijd waren Buysse en Hilterman bekende namen in het circuit.

    Ook op het Canada Bullitin Board (C.B.B.) kun je mogelijk je vraag deponeren.

    Ik hoop echt dat ik het gruwelijk mis heb maar ik denk dat het iets ingewikkelder ligt.

    Groetjes uit Powell River,

  • Gerard

    Een ander buro dat U vraag wellicht kan beantwoorden is www.visa4you.nl.

    Leuk idee trouwens, maar wat veel Canadese gepensioneerden doen is dat ze in de wintermaanden met een Mobile Home richting Florida trekken omdat het dan in Canada te koud is. Misschien is dat ook een optie voor U zomers in Canada en dan in de wintermaanden terug naar Nederland ipv Florida

  • Brenda

    Het is niet mogelijk om the emigreren als gepensioneerde, omdat je niks aan de economie toevoegt (je bent niet van plan te werken of Canadezen aan het werk te helpen). Je kunt wel in Canada wonen, en iedere 6 maanden een stempel in je paspoort laten zetten. Je verblijft dan op een toeristenvisum. Voor more info:

    www.cic.gc.ca

  • Brenda

    Het is niet mogelijk om the emigreren als gepensioneerde, omdat je niks aan de economie toevoegt (je bent niet van plan te werken of Canadezen aan het werk te helpen). Je kunt wel in Canada wonen, en iedere 6 maanden een stempel in je paspoort laten zetten. Je verblijft dan op een toeristenvisum. Voor more info:

    www.cic.gc.ca

  • Sophia

    Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij is het niet mogelijk als gepensioneerde naar Canada te emigreren. Reden is (nogmaals, weet ik niet ZEKER) dat Nederland geen uitkering uitkeert aan iemand die definitief uit de EU is uitgeschreven, en Canada geen personen accepteert die niet in een “nuttige” (lees: voor hun economie bruikbare) leeftijd/beroepsgroep/ziekterisico zitten. Zo op het eerste gezicht zou ik dus zelf denken dat het niet zomaar mogelijk is, maar toch heel veel succes en ik hoop dat het lukt, Canada is een prachtland! En voor iemand die vastbesloten is, zijn er misschien wel mogelijkheden (flag poling bijvoorbeeld, heb ik zelf ook een paar keer gedaan tot mijn emigratie rond was). In dat geval kan je hier iedere keer maximaal een half jaar wonen zonder verblijfsvergunning of lokale ziektekostenverzekering, en dat dan eventueel direct verlengen door “rechtsomkeert” te maken bij een willekeurige grens of gezellig te combineren met een vakantie naar Nederland. Of misschien is “family class” emigeren een mogelijkheid, maar ook dan weet ik niet hoe dat werkt met Nederlandse uitkering ed.

    Oh en Gerard, het is niet overal in Canada koud hoor, het is een groot land. Wij wonen op een lagere breedtegraad dan Nederland met beter weer het hele jaar door… en de winter is wel iets besneeuwder dat geef ik toe, maar ook korter en minder guur. De huizen zijn beter berekend op kou (veel hout) en aircondioning voor de zomer is hier geen luxe, maar eerste levensbehoefte voor de meesten. B)

  • GertB

    Ja, ik ben nu zelf ook wat aan het zoeken geweest en instanties aangeschreven welke door jullie benoemd zijn. En emigratie zal eigenlijk een moeilijk geval worden. Wat dus wel kan is inderdaad gewoon voor maximaal een half jaar naar CDN en dan even het land uit om dan weer een half jaar er naar toe te gaan.

    Ik ben alleen benieuwd of ik er zonder problemen een huis kan kopen of huren, kortom: kan ik in Canada leven zoals de Canadezen zelf of zijn er allerlei restricties aan mijn wonen daar als toerist, want dat ben ik dan uiteindelijk…..

    Kan ik mij gewoon inschrijven bij bijvoorbeeld een bibliotheek, huisarts, apotheek enz…..

    Het voordeel is nu wel dat ik niet door de hele emigratiemolen hoef te gaan en feitelijk kan gaan wanneer ik wil en dat is ook wel een goed gevoel…..

    Bedankt in ieder geval voor al jullie info en nog een goede vakantie gewenst.

  • Gerard

    Ik weet het Sophia, en het zou ook wat worden als alle Canadezen naar Florida zouden trekken, maar goed mijn broer woont in Alberta en ik ben toen met hem naar een bedrijf geweest waar ze Mobile Homes verkopen. Vandaar mijn informatie.

    Wij hebben toen zelf een tiental van die Mobile Homes vanbinnen mogen bekijken en ik moet je zeggen er zaten prachtige exemparen bij hoor.

  • Brenda

    Voor zover ik weet kun je gewoon een huis kopen/huren. Hypotheek zou wat duur kunnen worden, omdat je 35% moet aanbetalen. Je kunt je ziektenkostenverzekering in NL aanhouden (zorg voor een postadres in NL, want je blijft een NL's ingezetene), en extra particulier verzekeren tegen ziektekosten hier. Je pensioen en AOW wordt gewoon doorbetaald.

    Voor de bibliotheek heb je alleen een canadees adres nodig, huisarts een healthinsurance nummer (ik zal eens vragen hoe dat zit hier met een buitenlandse ziektekosten verzekering, als je wilt. Je zou ook een willekeurige huisarts in een stad waar je zou willen gaan wonen kunnen bellen en vragen hoe dat werkt), medicijnen moet je toch zelf betalen tenzij je daar een extra verzekering voor hebt, dus geen inschrijving nodig. Apotheken zitten hier bij de drogist in.

    Je mag, als toerist, in Canada niet werken, en je mag niet stemmen. Je blijft toerist, geen Permanent Resident (daar heb je een visum voor nodig) of citizen (daar heb je een citizenship test voor nodig). Maar je mag best je geld komen uitgeven ;-)

    Veel succes!!

  • Franziska Ott

    Een huis kopen of huren moet inderdaad geen probleem zijn. Mijn oom en tante uit Zwitserland hebben een huis gekocht in BC en verblijven daar elke zomer een paar maanden op een toeristenvisum. De winter brengen ze dan weer in Zwitserland door. Ik weet niet of zij ook een huisarts hebben in Canada, maar verzekerd voor de ziektekosten zijn ze volgens mij gewoon in Zwitserland. Ze hebben ook een eigen auto en camper in Canada en die zijn volgens mij wel via een Canadese maatschappij verzekerd.

    Zelf ben ik 20 jaar geleden een jaar als uitwisselingsstudente in Canada geweest. Ook ik was toen gewoon thuis voor mijn ziektekosten verzekerd. Tijdens mijn verblijf moest ik ook een keer naar de dokter en kon hiervoor gewoon bij de huisarts van mijn gastgezin terecht. Maar ja, dat is 20 jaar geleden en ik had toen een studentenvisum. Ik weet niet hoe dat vandaag de dag werkt en of je met een toeristenvisum zomaar bij een huisarts terecht kunt.

    In elk geval heel veel succes met jouw plannen!

    Groetjes,

    Franziska