Rondreis Canada 2010

• Cindy

Hallo,

Wij willen volgend jaar in juli 4 weken gaan rondtoeren in West-Canada.

Dat is spijtig genoeg nog heeel lang wachten maar ik zie er al enorm naar uit en wil alles zo spoedig mogelijk regelen :-)

Ik heb al heel wat nuttige info kunnen vinden op dit forum, maar wil toch nog graag jullie mening over de uitgestippelde route.

1.Brussel - Vancouver

2.Vancouver (Vancouver)

3.Vancouver – Whister (Capilano Suspension en Whistler)

4.Whistler – Cache Creek (Whistler)

5.Cache Creek – Clearwater (Wells Gray)

6.Clearwater (Wells Gray)

7.Clearwater – Jasper (Mount Robson)

8.Jasper (Jasper NP)

9.Jasper (Jasper NP)

10.Jasper – Saskatchewan Crossing (Jasper NP en Banff NP)

11.Saskatchewan Crossing - Banff (Banff NP)

12.Banff (Banff NP)

13.Banff – Golden (Kootenay NP)

14.Golden (Yoho NP)

15.Golden (Raften Kicking Horse River)

16.Golden – Revelstoke (Glacier NP)

17.Revelstoke (Revelstoke NP)

18.Revelstoke – Hope

19.Hope – Vancouver – Nanaimo - Campbell River

20.Campbell River (orka’s + Stratchona)

21.Campbell River – Tofino (Stratchona en Cathedral Grove)

22.Tofino ( Pacific Rim NP)

23.Tofino – Nanaimo (Little Qualicum Falls en Englishman River)

24.Nanaimo (snorkelen zeeleeuwen)

25.Nanaimo (duiken)

26.Nanaimo – Victoria (Victoria)

27.Victoria – Vancouver

28.Vancouver - Brussel

Verder had ik ook nog volgende vragen:

- Is een orka-excursie vanuit Campbell River even goed als vanuit Telegraph Cove?

- Heeft er iemand ervaring met het snorkelen met zeeleeuwen op Vancouver Island?

- Hoeveel tijd, buiten de eigenlijke vaartijd, moet je voorzien om een ferry te nemen van Vancouver naar Vancouver Island?

Alvast enorm bedankt voor jullie nuttige tips!!

Groetjes,

Cindy.

• Kees

Ziet er prima uit Cindy.

Van Hope naar Campbell River lijkt me wat veel(zeker als je met een camper gaat?)

Kijk eens op onze website wat wij gedaan hebben.

Reken 1,5 tot 2 uur extra, zit je altjd goed.

Plezier met voorbereiden!

• John

Hoi Cindy,

de orca excursies vanuit Campbell River gaan op zoek naar dezelfde groep orca's als vanuit Telegraph Cove. In Campbell River doen we regelmatig zaken met Campbell River Whale Watching (zodiac) en in Telegraph Cove met Seasmoke (zeilboot). De zeilboot is wel erg leuk, als is zeilen niet altijd mogelijk (te weinig wind e.d.). Ik zou voor Telegraph Cove kiezen als je iets langer op het noordelijk deel van VI wilt verblijven. Erg mooi en nog niet zo bekend …..

Snorkelen met zeeleeuwen? Ik kom wel eens zeeleeuwen tegen als ik aan het kayaken ben. Dit zijn erg grote, zware (1000 kg) en soms zelfs een beetje agressieve zeezoogdieren (zeker als de mannetjes hun territorium / harem aan het verdedigen zijn). Bedenk goed of je daar wel mee wilt snorkelen :-). In de kayak voel ik me nog redelijk safe :-).

Ik woon zelf in Powell River aan de Sunshine Coast en duik zelf ook wel eens, snorkelen doen we hier regelmatig. Tijdens het snorkelen zien we hier een erg mooi en kleurrijk zeeleven. Jacques Cousteau moemt deze streek zelfs het meest kleurrijk, na de Rode Zee. Je kunt bij ons duiken vanaf de kant of vanaf een boot (wrak, grot, nacht enz.). Er is tevens een erg goede duikshop in Powell River. Misschien kun / wil je wel iets van duiken / snorkelen / kayaken met ons organiseren. Email me gerust als je meer info (duik) zou willen hebben over (Noord) Vancouver Island en de Sunshine Coast.

Kies je voor een CirclePac van BC Ferries, dan maak je nooit 2 maal dezelfde overtocht en krijg je ook 15% korting.

Bijv. Vancouver - Nanaimo, Comox - Powell River en Powell River - Vancouver (2 overtochten).

Ik zou ongeveer 1 uur voor afvaart aanwezig zijn op de veerboot terminal.

Groetjes uit Powell River en succes met voorbereiden,

• Jet

Hallo Cindy,

Ik heb de volgende kanttekeningen gemaakt bij je planning. Voor het gemak in vette letters achter jouw indeling gezet. Hoop dat je er iets aan hebt.

1.Brussel - Vancouver

2.Vancouver (Vancouver) 1 dag Vancouver is er weinig, overweeg of je er 2 volle dagen van kunt maken

3.Vancouver – Whister (Capilano Suspension en Whistler) overweeg Capilano te laten vervallen waardoor je direkt in de ochtend naar Whistler kan vertrekken, stop onderweg in ieder geval bij de Shannon Falls en Brandywine Falls. De rit naar Whistler is ongeveer 1,5 uur, met stops uiteraard wat langer. Het Mining Museum in Britannia Beach waar je langs komt is trouwens verrassend interessant en voor kinderen echt heel leuk, je moet er dan wel 2 uur voor uittrekken.

Door in de ochtend direkt naar Whistler te vertrekken heb je tijd om in Whistler met de stoeltjesliften en kabelbaan omhoog de bergen op te gaan en daar eventueel nog een mooie wandeling te maken. Ga je eerst naar Capilano, dan zul je pas ergens in de middag in Whistler zijn, op zich prima, je kan dan misschien nog een bezoek brengen aan de Olympische Skischans of de Bobsleebaan, door het dorp wandelen, wat winkelen, terrasje pakken op het plein waar alle mountainbikers van de berg komen of naar Lost Lake wandelen en een frisse duik nemen. Helemaal niets mis mee, maar je mist wel een mooie rit omhoog de bergen op. Mocht je trouwens op vrijdag, zaterdag of zondag in Whistler arriveren dan zou je eventueel nog wel Capilano en Whistler op 1 dag kunnen doen, want dan zijn de liften tot 20.00 uur geopend (anders 17.00 uur). Op die dagen wordt er boven ook BBQ gehouden. Bij het kopen van je liftticket bestel je direkt de kaarten voor de BBQ (later alsnog bestellen kan helaas niet), BBQ is van uitstekende kwaliteit, lekker muziekje erbij en prachtig uitzicht. "

4.Whistler – Cache Creek (Whistler) deze afstand is goed te doen en geeft je ruimte om in de ochtend nog wat dingen in Whistler te doen, of kiezen voor stops onderweg, zoals Nairns Falls, ongeveer 20 minuten ten noorden van Whistler, wandeling naar de Falls totaal ongeveer 1 uurtje, of Joffre Lakes, ligt voorbij dorpje Pemberton, wandeling naar eerste Lake ongeveer 15 minuten, voor de hele wandeling (3 Lakes) moet je 5 uur uittrekken.

16.Golden – Revelstoke (Glacier NP) Van Golden naar Revelstoke is maar een klein stukje, ik denk dat je Mnt Revelstoke in de middag kunt doen. Wij hebben vrij uitgebreid Mt Revelstoke gedaan (in de ochtend) en hadden in de middag voldoende tijd om de Dam te bekijken (ook voor kinderen interessant, komt qua omvang natuurlijk niet in de buurt van de Hoover Dam in de US, maar vlgs mij een van de weinige dammen in de regio BC/Alberta die je kan bekijken en waar je kan zien hoe dat nou allemaal werkt). Weet niet wat je nog meer in Revelstoke van plan was te doen, maar dan zou je dag 17 kunnen inleveren en elders (zie boven) invoegen

17.Revelstoke (Revelstoke NP) zie boven

18.Revelstoke – Hope Als je wijn liefhebber bent, moet je minstens 1 winery aandoen in het gebied Vernon - Kelowna

19.Hope – Vancouver – Nanaimo - Campbell River lange dag, maar wel te doen

20.Campbell River (orka’s + Stratchona) Orca watching is vanuit Campbell River meestal een hele dag, dus geen tijd om dan ook nog naar Stratchona te gaan

21.Campbell River – Tofino (Stratchona en Cathedral Grove) En Stratchona en Cathedral Cove en naar Tofino rijden gaat op 1 dag niet lukken

22.Tofino ( Pacific Rim NP) 1 dag Pacific Rim is aan de korte kant, tenzij je uit auto komt, strand oploopt, klik, klak, foto en weer weg gaat. Ervaring leert dat je de tijd snel vergeet als je langs Long Beach loopt, zeker met kinderen. Vergeet ook Lighthouse trail bij Ucluelet niet

23.Tofino – Nanaimo (Little Qualicum Falls en Englishman River)

24.Nanaimo (snorkelen zeeleeuwen)

25.Nanaimo (duiken)

26.Nanaimo – Victoria (Victoria) Als je direkt doorrijdt naar Victoria heb je nog tijd om de stad te bekijken, stop je onderweg in de bekende plaatsjes Chemainus en Duncan, dan ben je pas later in Victoria en blijft daar niet veel tijd over. Het Royal BC Museum is een bezoek absoluut waard (kost je minstens 2 uur)

27.Victoria – Vancouver

Kortom: een behoorlijk volgeladen programma. Je schrijft niet of je vaker dit soort reizen hebt gemaakt, of je met kinderen reist en of je met camper, tent of in hotels overnacht. Als je iedere ochtend om 8 uur vertrekt en tot 's avonds 8 uur doorgaat, eet en naar bed om de volgende dag om 8 uur weer te vertrekken, en dat 4 weken lang, dan zal het best lukken, maar of je dan vakantie hebt gehad en nog weet wat je gezien hebt……….

Wat betreft Campbell of Telegraph Cove:

De tours uit Campbell zijn dagtochten en daardoor duurder, dit komt omdat ze naar het noorden moeten varen, tenzij de orca's heel zuidelijk de straight ingezwommen zijn, maar de dagtour blijft dan een dagtour. Vanuit Telegaph Cove zijn het ochtend of middag tours, dus ook goedkoper, echter je moet eerst helemaal naar Telegraph Cove rijden (en weer terug). Lijkt me alleen voor een Orca tour wat veel. Tenzij je, zoals John aangaf, langer in noorden blijft.

Met de dagtocht zie je de omgeving ook eens vanaf het water, het is een prachtig gebied om doorheen te varen en heerlijk relaxed zo'n dagje op het water en wie weet zie je nog meer wildlife.

Je kunt ook kiezen om vanuit Tofino of Ucluelet Whale watching te doen, daar ga je toch al heen, alleen dat zijn geen orca's.

En hoewel ik sceptisch ben over tours vanuit Victoria (lijkt mij erg druk), hoor ik daar wel goede verhalen over, die gaan wel naar orca's op zoek trouwens.

Veel plezier en succes met de planning !

• Cindy

Bedankt voor jullie nuttige tips!!

We gaan gewoon met de wagen en zonder kinderen…het is inderdaad een goed gevuld programma maar moest het te druk worden kunnen we hier of daar natuurlijk altijd wel iets laten vallen. Ik heb altijd de neiging om zoveel mogelijk in te plannen. Vorig jaar zijn we vier weken naar de westkust van Amerika geweest en hebben we exact 8000km afgelegd en dit was heel goed te doen. En dit is toch een heel stuk minder op dezelfde tijd…dus lijkt me toch doenbaar, niet?

Waarschijnlijk gaan we dag 25, voorzien om te duiken, toch laten vallen. Nu was ik aan het denken deze bvb. nog extra in te plannen in Jasper. Maar misschien dat we al genoeg tijd voorzien hebben in de Rockies en deze dag toch maar behouden voor Vancouver Island?? Bijvoorbeeld een extra nacht in Campbell River…want ik lees dat de orka-excursies een ganse dag in beslag nemen. Die extra dag in Campbell River kunnen we dan benutten voor Strachona.

Wat betreft Glacier/Revelstoke => hier was ikzelf inderdaad ook aan ’t twijfelen of we dit nu in 2 dan wel in 1 dag zouden doen. Denken jullie dat 1 dag voldoende is? Rekening houdende met het feit dat wij ook graag de tijd nemen om wandelingen te doen…

Wat betreft snorkelen met zeeleeuwen…het blijken zeehonden te zijn. Voor meer info, zie http://www.divingbc.com/index.htm . We gaan het er toch maar op wagen :) Lijkt me alleszins een leuke belevenis!

groetjes,

Cindy.

• jet

Hallo Cindy,

Nou dat scheelt een hoop, zonder kinderen en met een gewone auto. Gaan jullie in hotels/lodges ? Dat scheelt 's ochtends ook weer tijd.

Gezien je eerdere ervaring weet je wat je doet, dus dat is dan toch prima zou ik zeggen.

Mij leek het dat je genoeg tijd hebt gepland voor de Rockies (genoeg, genoeg, 't nooit echt genoeg, maar goed…..).

Wij hebben op Mt Revelstoke met de kinderen alle paden gelopen die er waren en waren in een ochtend klaar, in de middag de dam en het dorp gedaan, wij vonden 1 dag voldoende. Ik zou zelf de extra dag voor Vancouver Island reserveren of voor Vancouver stad.

Succes verder !