Beren spotten.

• MarcelD

Wat een geweldige foto van die bull-moose !

We hebben er zelf ook 1 gezien, en wat een enorm groot beest is dat toch.

• Berry

Hoi Marcel,

Ja ze zijn enorm,De Noord-Amerikaanse zijn ook stukken groter als die in Scandinavié.

Maar het zijn inderdaad geweldige beesten ,een paard is er maar een lachtertje bij.

En weet je, om ze te zien blijft een bijzondere ervaring hier in BC.

Of deze in het alqonquin park,ze blijven uniek.

Net zoals deze:

Gr,

Berry

• Antoinet

Wat bof jij toch Berry, zulke geweldige momenten die je hebt gehad en er dan ook nog geweldige foto's van.

• Berry

Hoi Maria,

Ik bof dat ik met een Canadese ben getrouwd,en dan begint het Canadaverhaal al vanaf 1951 tot nu.We hebben al zoveel foto's en reisverslagen,dat ik er een sporthal mee kan behangen.Elke dag met Canada bezig zijn,mooier kan het niet! En wie had ooit verwacht door de jaren heen dat er nog een forum kwam,waar je dit met elkaar kunt delen.

Gr,

Berry

• Antoinet

Ja Berry, dat is mooi. Mag ik vragen waarom jullie ervoor hebben gekozen om in Nederland te wonen?

• Berry

Hoi Maria,

Yvonne zat in opleiding voor stewardes,en ik in de horeca.Toen hadden we de mogelijkheid om hier een restaurant te beginnen, en dat wilden we een aantal jaren doen om dan voorgoed naar Canada te gaan.Het leek ons leuk om Canada hier uit te dragen,en dat werd zo succesvol dat we inmiddels al 20 jaar verder zijn,en er dus(nog) niets van kwam om te gaan,en hadden we ook al uitgevonden dat je hier 60% vermogens belasting moet achterlaten.

Doordat de kinderen ook met studie bezig zijn vinden we het dus moeilijk om daar dus op dit moment voor te kiezen.Als er een andere mogelijkheid is om de vermogensbelasting te veranderen,zijn we zo weg.

We gingen elk jaar naar Canada,en nu om de twee jaar,en als we tussendoor kunnen gaan we ook! Vorig jaar zijn we een maand geweest van Oost naar West.We bezoeken dan ook onze leveranciers,vrienden,familie en kennissen.

Iemand zei op het forum,dat Amerika eigenlijk een mooier land is,en meer verscheidenheid heeft te bieden,en toen heb ik gezegt dat mag u wel zo vinden maar er kan niemand op tegen de vriendelijkheid van de mensen in Canada.

En wat is jullie verhaal met Canada!

Groetjes,

Berry

• MarcelD

Ik heb in Amerika vriendelijke mensen meegemaakt, en dit jaar ook gemaakt vriendelijke mensen in Canada. Dus denk niet dat het helemaal aan het land ligt.

De Amerikaanse toeristen die je hier in Europa af en toe hoort blazen, kom je in hun eigen land nauwelijks tegen.

Ergerde me in Canada veel meer aan die hele bussen Aziatische toeristen…

• Artur

Hoi Brie,

Mijn verhaal ken je, maar je helpt nog niet echt om ze over te halen ;-)

Groetjes

• Antoinet

Ja zo gaat dat he, mooie plannen en dromen en ondertussen vliegen de jaren voorbij. De kinderen hebben hier een leven opgebouwd en willen wellicht niet meer weg. En dan staat meneer “pluk je kaal” ook nog eens met z'n hand op bij de douane. Maar joh als je geregeld even terug kan om een flinke dosis Canada te halen dan kun je er weer even tegen he. Zo doen wij dat ook. Wij hebben Canada pas in 2005 ‘ontdekt’, maar toen had ik de Canadakoorts dan ook flink te pakken. In 2007 zijn we ruim 4 weken geweest , dit jaar in juli en augustus waren we er ook weer 4 weken, vanuit Calgary in de Rockies, maar we zijn nu ook naar de VS geweest, want Yellowstone stond al zo lang op m'n lijstje. Wij kunnen niet elk jaar, helaas pindakaas. We praten veel over Canada en denken er veel aan. Amerika kan veelzijdiger van landschap zijn, er heb ondertussen al een aantal staten gezien en ik ben er ook beslist nog niet uitgekeken, maar geef mij maar Canada, dat is werkelijk zo'n onbeschrijfelijk mooi land! In 2005 maakten we een georganiseerde busrondreis en de reisleidster zei en dan moet ik erbij zeggen dat ik niet religieus ben, maar ze zei: “Canada is het land van God” Dat vond ik zo mooi, ik kreeg er kippenvel van en het is me altijd bijgebleven.

En inderdaad, de mensen zijn zo aardig, daar kunnen we zeker wat van leren. We hebben een paar meegemaakt dat we onderweg langs de weg in the middle of knowhere stopten om een foto te maken, dat er eindelijk na lange tijd een auto tegemoet kwam die ook stopte om te vragen of ze ergens mee konden helpen. Ook in een stad als Vancouver tref je mensen die je zoekende blik op de stadskaart zien en spontaan naar je toe komen om je wegwijs te maken.

Als je het leuk vind om ons reisverslag te lezen en foto's te kijken, kijk op www.MariaenHenk.reismee.nl

groetjes. Wie weet als we in de buurt zijn van jullie restaurant, komen we Canadees sfeertje proeven. Bedankt voor je verhaal.

• Berry

Hoi Marcel,

Amerikanen mogen net zoals wij altijd graag over hun zelf praten,en bij hun is het altijd “Bigger”,Better"and the Best! Dat moeten ze ook zelf weten,maar ik vind dat nog wel is overdreven.Maar uiteraard,ook daar heb je vriendelijke mensen!

Tja,zeg het maar.De Aziaten hebben Canada ook al heel wat jaren geleden ontdekt,Het grote Chinatown in Vancouver,wat mijn inziens niets te maken heeft met Canada,wordt veelal in de gidsen aangeprezen als een bijzondere bezienswaardigheid,terwijl ik nergens,of haast zelden zie dat de oorspronkelijke bewoners,en dan bedoel ik de First-nations en de Inuits aangeprezen worden,en dat is erg jammer,want dat is het ECHTE Canada.

Chinatown, Vancouver is ook de twee na grootste Chinese buurt van Noor-Amerika,en werd gesticht in 1885.

Er is zelfs een heus aziatisch televisie station,en er zijn zelfs 4 chinese kranten in Vancouver

De laatste jaren is Vancouver zo vol gestroomd met Chinezen,dat het zelfs Hongcouver wordt genoemd.

Voor de aziaten is Canada het beloofde land,de laatste jaren komen ze niet alleen met horden bussen naar de west-kant,Ze racen van het ene park naar het andere park,stuiteren die bus uit,nemen alleen foto's,de bus weer in,en op naar het volgende park,ook denken ze vaak dat ze echt met een beer naast zich op de foto kunnen,de parkwachters hebben hun handen vol aan deze mensen.dan weer gauw terug naar hun land,om aan hun kennissen te vertellen aan de hand van hun foto's,dat ze Canada dan ook maar alleen op de foto hebben gezien.

Sinds een aantal jaren,hebben ze precies gevonden wat ze willen,emigreren ze massaal naar West-Canada en nemen ze

in de bekende plaatsen,zoals Whistler,Banff,Jasper,Vancouver,Victoria, veelal de (souvenier) winkels over.

Laten we niet vergeten dat Canada bekend staat als een van de meest gastvrije landen ter wereld,en dat er zoveel nationaliteiten wonen,dat er alleen al meer dan 200 talen worden gesproken in Toronto.Toronto is ook de meest cosmopolitiese en multiculturele stad ter wereld.

Dus Marcel,je zult er een beetje mee om moeten gaan,Wilders zou hier helemaal gek worden denk ik,hahaha.En het toerisme neemt natuurlijk de laatste jaren ook hier enorm toe.

Maar hoe je het ook went of keert,het blijft een fantasties land.

gr,

Berry