vragen reis West-Canada

• Koen Ket

Hallo allemaal,

Ik ben onze vakantie naar Vancouver aan het voorbereiden eind augustus/begin september vor mijn vriendin en mezelf. Wij huren een auto en willen overnachten in B&B’s, motels etc. Ik heb al veel gelezen en verhalen gehoord. Wij willen geen standaard rondje doen, maar bekende met minder bekende plekken afwisselen. Wildlife is ook een doel van onze reis. Net als activiteiten als wandelen, zeekajakken e.d. Wij zijn actieve personen, lange dagen met op tijd opstaan is voor ons geen probleem. Toch wil ik graag wat feedback op de hier onderstaande reisschema. Is dit te doen? Ook heb ik nog wat vraagjes. Wie kan hier antwoord op geven.

Alvast bedankt.

Koen Ket

1) aankomst Vancouver

2) Vancouver – Gulf Islands (Galiano Island)

3) Zee kajak. Vraag 1: We willen graag zeekajakken (quided tour). Op internet iets gezien op Galiano Island. Heeft iemand hier ervaring mee? Of ervaring vanuit een ander eiland? Iemand een tip voor een goede organisatie.

4) Naar Victoria (bezoek Butchard gardens wn binnenstad)

5) Via west coast road richting Port Renfrew. Vraag 2: Ik heb gehoord dat aan deze kust mogelijkheden zijn voor spotten van walvissen vanaf de wal. Er is een beroemde plek met grote kans om ze te zien. Weet iemand waar dat is?

6) Dag voor wandelingen aan de kust. Vraag 3: Kan iemand ons wandelingen aanraden?

7) Naar Parksville/Qualicum Beach (bezoek Duncan, Chemanaius, Englishman River Falls)

8) Naar Telegraph Cove (bezoek Little Qualicum Falls, Cathedral Grove)

9) Grizzly tour Knight Inlet

10) Orca whale watching

11) Inside Passage cruise

12) Naar Stewart/Hyder

13) Dag Stewart/Hyder

14) Dag Stewart/Hyder

15) Naar Smithers. Vraag 4: Onderweg komen we langs enkele indianen dorpen. Wat is leuk om te bezoeken? Ik heb gehoord dat de Hazeltons de moeite waard zijn. Zijn er nog meer het bezoeken waard?

16) Naar Prince George.

17) Prince George – Barkerville – Quesnel

18) Naar Clearwater

19) Wells Gray

20) Naar Cache Creek

21) Naar Whistler

22) Whistler

23) Naar Vancouver

24) Vancouver

25) terugvlucht

• John

Hoi Koen,

het Vancouver Island deel ziet er in mijn ogen een beetje ‘rommelig’ uit, redelijk wat heen en weer rijden en omdat jullie toch de Inside Passage willen doen en ook iets minder bekende hoogtepunten in jullie reis willen opnemen zou je mogelijk iets meer tijd op het centrale en noordelijke deel van Vancouver Island kunnen besteden.

(2) (3) Walvissen vanaf de kant; mogelijk de Juan de Fuca Trail, daar heb ik ze meerdere malen gezien (vanuit m'n tentje, maar dan zijn we wel meerdere dagen op deze trail aanwezig). Maar je kunt het geluk hebben, de JdF trail is ook prima voor een dagwandeling. Mocht je meer tijd op het noordelijke deel willen spenderen dan is Cape Scott een aanrader. Verder biedt Strathcona PP, centraal op VI, legio wandelmogelijkheden vanuit het Forbidden Plateau of de Buttle Lake Area.

(1) Zeekajakken is inderdaad erg leuk om te doen. Ik ken het bedrijf op Galiano niet persoonlijk maar heb tijdens diverse kayak / first aid cursussen e.d. wel eens kayak-gidsen ontmoet welke vanaf Galiano werk(t)en. Zelf verzorg ik tochten vanaf de Sunshine Coast, maar dat ligt niet op de door jullie voorgestelde route (zou wel makkelijk kunnen overigens ;)).

Stuur me gerust eens een email als je meer gedetaileerde info zoekt omtrent Vancouver Island (wandelen / kayaken e.d.), er is teveel info om hier beknopt op te sommen ……

Groetjes uit Powell River,

• Jet

Hallo,

Hier wat suggesties voor jullie planning:

5) Via west coast road richting Port Renfrew. Vraag 2: Ik heb gehoord dat aan deze kust mogelijkheden zijn voor spotten van walvissen vanaf de wal. Er is een beroemde plek met grote kans om ze te zien. Weet iemand waar dat is? Heb dat geluk niet mogen meemaken tijdens de 2x dat ik daar meerdere dagen was, wel een otter bezig gezien, erg leuk

6) Dag voor wandelingen aan de kust. Vraag 3: Kan iemand ons wandelingen aanraden? vanaf de diverse provincial campings langs deze kust lopen trails naar het strand, sommige wat verder dan de ander en sommige wat steiler dan de ander, weet niet uit m'n hoofd meer wat waar precies was

7) Naar Parksville/Qualicum Beach (bezoek Duncan, Chemanaius, Englishman River Falls) als je "off-beaten track wil dan kan je van Port Renfrew via een loggersroad )die volgens zeggen op Tripadvisor, in de loop der jaren steeds verder geasfalteerd is) naar Lake Cowichan rijden en daar via route 18 naar Duncan en dan de kustroute richting Qualicum beach aanhouden

8) Naar Telegraph Cove (bezoek Little Qualicum Falls, Cathedral Grove) deze beide plaatsen liggen niet aan de route naar Telegraph Cove, maar aan de route naar Tofino. Het staat je natuurlijk vrij om op en neer te rijden vanaf Qalicum Beach/b]

• John

Hoi Jet (en Koen),

ik ken de weg van Port Renfrew naar Lake Cowichan en heb hem zelf al enkele malen gereden, dit is gewoon een logging (gravel) road, ondanks dat Tripadvisor hier steeds meer asfalt aan schijnt toe te wijzen?

Ik vond hem steeds prima te rijden, verder niet al te spectaculair overigens. Ga er binnenkort waarschijnlijk weer heen, en kan dan de laatste stand van zaken melden :).

Groetjes,

• Koen Ket

Hallo Jet en John,

Wat betreft de walvissen. Ik weet dat je een grote dosis geluk moet hebben. Maar de kans om ze te kunnen zien maakt het spannend. Nu nog op zoek naar mooie dagwandelingen.

Het is de bedoeling om de loggersroad naar Lake Cowichan te nemen.

Ik weet dat Little Qualicum Falls en Cathedral Grove niet direct aan de route liggen. Maar het is geen hele lange trip vanaf Qualicum Beach. Op en neer dus.

• Jet

Hoi John,

Ja, dat topic was zelfs al van geruime tijd geleden en volgens de schrijver reed hij de weg regelmatig……nou ja misschien heb ik “verhard” gelezen als “geasfalteerd”. Gebruik jij die weg als “sluiproute” vanaf Nainamo naar die hoek van VI ? Ik vind het overigens wel prima als die weg zo blijft….;)

Ga je de Juan de Fuca trail weer lopen ?

Nog 2 maandjes, en dan zijn we er weer, doen deze zomer 2 weken camping-trip naar de Rockies en 2 weken relaxen in Whistler. Heb er al zin in !

Groet, Jet

• John

Hoi Jet,

kan me voorstellen dat je er al weer zin ik hebt.

Ik denk een dagje op de Juan de Fuca (Botanical Beach o.i.d.) en wat tijd in Sooke (enkele parken aldaar). Er zijn enkele ‘sluip-trailtjes’ naar de diverse prachtige stranden van de Juan de Fuca Trail, welke omschreven staan in het trailboekje (dat volgens mij helaas niet meer te verkrijgen is), maar ik heb er nog eentje en uiteraard ook GPS coordinaten ;). Hierdoor kom je op plekjes waar ‘normaal gesproken’ alleen maar meerdaagse trekkers komen.

De weg tussen Port Renfrew en Lake Cowichan is redelijk ‘binnendoor’ en doordat het een gravel road is zal het er nooit heel erg druk worden. Er wordt behoorlijk ‘gekapt’, maar dit geeft ook wel weer een kansje om zwarte beren te zien (overigens hebben we de eerste al weer in onze tuin gehad ….).

Have Fun!

• Jet

Ja, mijn man is nu in Whistler en daar waren de beren alweer in het dorp gesignaleerd, normaal komen ze pas in de zomer naar beneden, maar ja, de bergen liggen nog vol sneeuw (vandaag zelfs 15 cm nieuw, ben maar een beetje jaloers :o) dus ze zoeken het dan maar lager op.

• Kendra

de route vanaf Port Renfrew naar Lake Cowichan is inmiddels geasfalteerd, wij hebben ‘em afgelopen september gereden.Er was destijds een kleine omleiding (15 km of zo) dat nog gravel was, maar wellicht dat dat inmiddels ook gefixed is. Lange weg, wel mooi maar na een tijdje begonnen we ’em een beetje saai te vinden! (wij reden 'em andersom trouwens).

Koen, jammer dat je de westkust van Vancouver Island over slaat. Ik weet dat je de meest toeristische plekken probeert te vermijden, maar ik vind de kust (over de rotsen klauteren bij Ucluelet) behoorlijk spectaculair!

Ik geloof dat ik ooit eens iets heb gelezen om met boot vanaf Port Alberni naar Bamfield te gaan, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

• Jet

Hmm, dus toch……da's wel jammer, weer een stukje “remote” verdwenen.

Er vaart inderdaad een boot van Port Alberni naar Bamfield (ook naar Ucluelett (aan de andere kant van de inlet) trouwens).

Hier is de link: http://www.ladyrosemarine.com/rates.html