Hoi Peke!
1. We halen altijd geld in Canada bij een pinautomaat (ATM). Staan op het vliegveld. Moet je wel een klein bedrag voor betalen, wordt vermeld hoeveel. Vaak C$ 1,50 of meer. Buiten het vliegveld zijn er ook pinautomaten die geen extra geld kosten, met name bij banken. Niet in de supermarkt of bij attracties, daar wordt over het algemeen weer een bijdrage gevraagd. Weet niet of het te maken heeft met de bank die je in NL gebruikt. Wij bankieren bij ING. Bij CIBC, BMO, Bank of Nova Scotia, ING Direct e.d. gratis pinnen. Bij Canadian Trust lukte het helemaal niet.
2. Het vooraf betalen is (per provincie) verschillend. In BC heb ik regelmatig vooraf (gedeelten) moeten betalen. Dit jaar in Ontario of Quebec helemaal nooit. In Alberta soms wel, soms niet.
Met creditcard vooraf betalen in de automaat is meestal max.C$ 100. Onze benzinetank was groter dan 100 liter en daarom vonden we dit niet handig. Ben ook voorstander van contant betalen. Ik ga het vooraf vragen en geef dan contant geld af en na het tanken betaal ik bij of krijg geld terug. Weet niet vooraf niet precies hoeveel liter nodig was om de tank te vullen.
3. Ik ga dus altijd naar binnen voor een bon, of het noodzakelijk is weet ik niet. Vind ik zelf prettig.
4. Met onze ING betaalpas konden we niet betalen in winkels of iets dergelijks. Dat hebben we af en toe geprobeerd, ondanks dat er in NL gezegd wordt dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Heb zelfs niet met mijn creditcard kunnen betalen dit jaar als het om een automaat met verificatie ging. Volgens ING kan de oorzaak liggen in het feit dat ik de creditcard nog niet op deze manier eerst gebruikt had in NL. Dat heb ik nu inmiddels wel, dus volgende keer maar afwachten in het buitenland. Voor de goede orde, creditcard werkt wel met internetbetalingen en ‘ouderwets’ rits-rats machine.
Fijne vakantie!
Groet, Ine