In juni gaan we naar West-Canada. We reizen met de camper en met een kind van 2 jaar.
Momenteel denken we erover om Waterton in onze route mee te nemen. Uiteraard grenst Waterton aan Glacier. Ook dit lijkt ons een mooie park! De volgende vragen heb ik:
1. Kan ik in Glacier en Waterton met een 7m lange camper rijden?
2. Hoe is de grensovergang Canada-Amerika? Moeten we lang wachten? Kan ik via highway 6 en 11 naar Glacier? Kortom wat zijn jullie ervaringen hierin.
3. Ik weet niet hoeveel dagen je voor elk park nodig hebt. Graag zou ik een indicatie willen hebben.
4. Wat moet je absoluut gezien hebben in deze parken.
Het zijn een hoop vragen.. hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten, Marleen
chrisje
Volgens mij mag je de going to the sun road in Glacier niet op met een camper.
Wij hebben 2 jaar geleden een half uurtje gewacht bij de grens overgang, dat was in de ochtend, dus niet echt in een piektijd denk ik.
Voor de rest kan ik je niet echt helpen; wij reizen altijd met een tentje… Maar de zoekfunctie levert vast veel resultaten op!
eric
Marleen ,
zie hieronder de info mbt de voertuiglengtes/breedtes. (21 feet = 6,40 meter ).
Glacier NP is ( samen met Yellowstone een van de mooiste parken van noord Amerika ( althans , dat vind ik ! ) , en dus een bezoek zeker waard. Ook al zou je RV te groot zijn om over de Logan Pass/going to the sun road te mogen , je kan altijd met de Red Busses of de andere bussen mee….
Are there vehicle size restrictions on the Going-to-the-Sun Road?
Yes. To help reduce congestion, vehicle size restrictions are in effect. Vehicles, and vehicle combinations, longer than 21 feet(including bumpers) or wider than 8 feet (including mirrors), are prohibited between Avalanche Campground and the Rising Sun picnic area parking. Vehicle and vehicle combinations over 10 feet in height may have difficulty driving west from Logan Pass to the Loop, due to rock overhangs. Stock trucks and trailers are able to access Packers Roost on the west, and Siyeh Bend on the east.
Svenn
1 In beide parken kun je met een 7m camper rijden, uitgezonderd een klein stukje weg, zie verhaal van Eric. Er gaan ook busje die je kunnen vervoeren en dan krijg je meteen tekst en uitleg over het park en de natuur. Deze vertrekken vanaf de Visitor Centers. Verder kun je overal komen met de camper, mede omdat er meerdere ingangen zijn.
2 Ik heb er nog nooit lang hoeven wachten, meestal meteen aan de beurt. Chief Mountain Customs is een kleine grensovergang. Open van 7AM tot 10PM. Inderdaad de Hwy6. Ik weet helaas niet waar de Hwy 11 ligt.
3 Om gewoon alle wegen even te rijden met wat korte stops is 1 dag in Waterton en 2 dagen in Glacier net genoeg, maar wel krap. Maar 3 weken hier vertoeven zou ook geen straf zijn!
4 Waterton: Red Rock Canyon en misschien een boottocht op Waterton Lake. Verder is er buiten de officiele ingang een stukje park waar je een rondje kunt rijden tussen de Bizons op het prairie gedeelte. Glacier: Going-To-The-Sun-Road, alles is verder de moeite waard hier. Met kinderwagen misschien de Cedar Trail. Picknick en mooie stenen zoeken op een willekeurige plek langs het 16km lange Lake McDonald, pootje baden in McDonald Creek. Bij de Logan Pass de kliffen afspeuren naar sneeuwgeiten, zoeken naar kolibris in de bloemenpracht. Voor het gemak neem ik aan dat jullie geen moeilijke wandelingen gaan doen met een kind van 2. Ook de andere park wegen/ ingangen (die niet aan de going-to-the-sun-road liggen) zijn meer dan de moeite waard, maar die moet je van buitenaf aandoen (“Two Medicine” en “Many Glaciers”).
Hier nog een leuke link van National Geographic over het gedeelte van NA waar ook Waterton en Glacier (Peace Park) ligt: Crowne of the Continent
Een van de talrijke mooie vergezichten op de Going-to-the-Sun-Road:
MacDonald Creek, hier kun je op veel plaatsen eventueel ook even een duik nemen als het mooi weer is. Water is helaas niet al te warm.
Lake McDonald. Op het moment van de foto was er veel rook vanwege de blaze in September 2001.
Behalve uit water bestaat het meer ook uit een onmeetbare hoeveelheid van deze mooi gekleurde kiezel:
Marleen
Hoi,
Allereerst bedankt voor de reacties.
Momenteel hebben we de volgende route in gedachten:
5 juni Vliegen naar Vancouver
6 Vancouver
7 Camper ophalen en daarna door naar Victoria
8 Victoria (whale watch)
9 Victoria en middag richting Qualicum beach
10 Naar Tofino
11 Tofino
12 Tofino (whale watch)
13 Naar Nainamo en overtocht naar Horseshoe Bay
14 door naar Pemberton
15 Richting Clinton
16 Naar Clearwater (middag Wells Gray)
17 Wells Gray
18 Naar Jasper
19 Jasper
20 Jasper
21 Icefieldsparkway
22 Lake Louise
23 Lake Louise - Yoho
24 Lake Louise - Kootenay NP - Canmore
25 Canmore
26 Canmore
27 Canmore via Highway 40 naar Waterton
28 Waterton
29 Waterton
30 Naar Glacier
1 juli Glacier
2 Glacier
3 Naar Drumheller
4 Omgeving Drumheller en richting Calgary
5 reserve
6 reserve
7 Camper inleveren in Calgary; vliegen naar Amsterdam
8 Weer in Amsterdam
Ik zou het fijn vinden reacties te krijgen over deze route. Misschien hebben jullie andere ideeën?
@Svenn, mooie foto's! We nemen ook onze rugzak mee, waar onze zoon in kan. Hierdoor zijn we flexibeler.
Groeten, Marleen
Jet
13 Naar Nainamo en overtocht naar Horseshoe Bay
14 door naar Pemberton
15 Richting Clinton
In Horseshoe Bay is geen campground, de dichtsbijzijnde campground is Porteau Cove maar deze is zeer populair en vaak de hele zomer door vol, het is aan te raden deze te reserveren. Mocht je niet op voorhand alles vast willen leggen dan is in het verderop gelegen Squamish wel een aantal campgrounds, waaronder Alice Lake PP campground.
Verder voel je hem waarschijnlijk al aankomen: ik zou zeker een hele dag doorbrengen in Whistler. Ook al zou je niet met de gondel/stoeltjesliften omhoog willen gaan (wat in mijn optiek overigens zeker de moeite waard is, zeker als je wilt wandelen), maar je kunt hier ook heel mooi fietsen. Voor de kleine kan je zo'n aanhanger erbij huren en dan fiets je lekker van het ene meer naar het andere (koud maar wel begaanbaar), onderweg kom je diverse speeltuintjes, strandjes en een waterspeeltuin tegen. Neem een picknick mee en je hebt een lekkere rustige dag. Niet alleen voor de kleine maar ook voor jezelf weleens lekker.
Pemberton heeft geen campground, wel ligt tussen Whistler en Pemberton de Nairns Falls PP campground, erg mooi gelegen en de wandeling naar de falls is makkelijk en ook met een mountain stroller goed te doen (of met draagzak).
annath
Is de wandeling naar de waterval ook met rolstoel te doen ?
Groeten Anna.
Jet
Dat betwijfel ik ten zeerste, wat ik mij zo herinner is dat we de buggy met regelmaat een beetje op z'n zij moesten houden om over boomwortels heen te komen, ik denk dat het pad voor een rolstoel te smal is en te hobbelig, maar het is alweer 7 jaar geleden ofzo dat we die trail liepen. Misschien is er iemand die de trail recenter gelopen heeft en het beter op zijn netvlies heeft staan.
Vin.
Het is mij sowieso tegengevallen hoe buggy(/rolstoel) vriendelijk de meeste paden zijn. Aan de andere kant logisch: de paden zijn zo natuurlijk mogelijk aangelegd.
John
Hoi Anna en alle anderen,
toegang tot de back country voor minder valide bezoekers is en zal waarschijnlijk altijd wel de nodige uitdagingen met zich mee blijven brengen. Maar ik moet zeggen dat ik ondertussen gekayaked (twee-persoons kayak en we hoorden bruinvissen uit- en inademen) en gewandeld ('moderate hike') heb met enkele blinde avonturiers, geweldige ervaringen en een grote bewondering van mijn zijde.
Nabij Powell River vind je Inland Lake Provincial Park en er ligt een 13 km lange, vlakke trail rondom dit mooie meer. De gehele trail is verhard en hiermee roelstoel toegangkelijk. Eigenlijk voor iedereen al meer dan de moeite waard, ook om bijv. te fietsen met kids enz. (maar dit even terzijde).
En onder mom van als ‘de berg niet naar Jantje komt ………’
Er zijn verschillende goede initiatieven, waaronder de z.g. mobility TrailRider.