canadareis met tent?

  • Vivianne

    Dag geachte Canada Experts,

    We hebben zo'n beetje vandaag besloten dat we graag in onze vakantie naar Canada zouden willen gaan. Een land waar we (ondanks de nodige reiservaring over deze prachtige aardbol) nog niet eerder geweest zijn.

    Door verplichte bedrijfsvakanties zijn wij dit jaar helaas voor het eerst gebonden aan het hoogseizoen (juli/aug) en we hebben circa 3 tot 3,5 weken ter beschikking. Ons idee is dat we naar het westelijke deel willen, is bijv calgary- vancouver (of juist andersom?) een goed idee? Ivm de kilometers lijkt mij een enkele reis een betere keuze als een reis met hetzelfde begin/eindpunt.

    We reizen altijd zelfstandig, kamperen met evt af en toe een kleinschalige overnachting (b&b, lodge etc) en wandelen graag. Zelfstandig heeft onze voorkeur omdat we dan niet gebonden zijn aan de vaak veel te volle schema's van reisorganisaties langs zoveel mogelijk highlights en om de vrijheid te hebben om zelf de bestemmingen uit te zoeken etc. De highlights van de reisorganisaties zijn m.i. niet altijd de echte highlights van het land. Meestal zijn er zoveel minder bekende en wellicht mooiere plaatsen te vinden. We willen dus niet het land enkel vanuit de auto zien, maar op de mooie plekken circa 2 a 3 nachten naar behoefte kunt blijven. Uiteraard willen we wel een globale planning maken om een reeel beeld van de afstanden te krijgen en wat haalbaar is om te bereizen in onze beschikbare tijd, maar goed zo ver zijn we dus nog niet. Mijn ervaring is dat de prikborden prima infobronnen zijn en dus ga ik het prikbord hier nog helemaal uitpluizen.

    Maar van te voren alvast wat vraagjes.

    * Ik weet dat veel Canadagangers een camper huren, maar wij zouden graag willen kamperen met tentje en een auto. Gaan we dan heel erg uit de toon vallen?

    * Is Canada wel ingericht op tent-kampeerders?

    * Moeten campings in dit seizoen van te voren gereserveerd worden? (hoe ver van te voren?)

    * Zijn er dingen om specifiek rekening mee te houden als je in juli/aug en/of met een tent gaat (bijv door aanwezigheid van wildlife)?

    * Kun je campinguitrustingen makkelijk huren? (Bijv autokoelkastje)

    * Hoe is de mogelijkheid tot bevoorrrading in natuurgebieden / N.P.'s?

    * Wat zijn de beste gidsen/boeken om niet alleen de standaard highlights te vinden.

    * Andere tips?

    Alvast bedankt voor alle informatie!

    (en ja, de zoekfunctie heb ik op “ tent”, “kamperen”, “gidsen” “highlights”, “ koelkast” al gebruikt, helaas zonder noemenswaardig antwoord)

  • Cees A

    Zoek dan maar eens op “chrisje” . Die naam invullen bij “doorzoek auteurs” en dan de 30 dagen zoektijd wijzigen in “alle datums”

    Kom je vele pagina's tegen met kampeertips. Chrisje is namelijk een echte tentkampeerder.

  • John

    Hoi Vivianne,

    Canada = tent-kamperen! Heerlijk om te doen en het voegt veel toe aan de algehele ervaring. Uiteraard zijn vele andere manieren van rondreizen ook fantastische ervaringen maar vooralsnog gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar tent-kamperen.

    Je mag me altijd emailen als je uitgebreide informatie zoekt omtrent het kamperen in Canada, ik slaap gedurende de zomer vele nachten in m'n tentje.

    Voor verdere informatie kun je ook prima terecht bij Rent-a-tent-Canada, zij verhuren matierialen vanuit Vancouver of Calgary (ook voor one-way reizen). Op hun website vind je ook veel info omtrent route-suggesties e.d.

    Kampeer ze!

  • Svenn

    Maar van te voren alvast wat vraagjes.

    * Ik weet dat veel Canadagangers een camper huren, maar wij zouden graag willen kamperen met tentje en een auto. Gaan we dan heel erg uit de toon vallen?

    Nee, je gaat zeker niet uit de toon vallen

    * Is Canada wel ingericht op tent-kampeerders?

    Yep, Canada is een echt kampeerland, tenten zie je overal, maar RV's net iets vaker

    * Moeten campings in dit seizoen van te voren gereserveerd worden? (hoe ver van te voren?)

    Hooguit nabij Tofino. Reserveren is duur en annuleren betekent dat je geld kwijt bent.

    Jasper en Banff hebben een grote capaciteit (met overflow). Ben je op tijd dan heb je de plekken voor het uitkiezen, dus je zou je reisplan er op kunnen aanpassen. Verder is er voor een tentje meestal nog wel een plekje te vinden.

    * Zijn er dingen om specifiek rekening mee te houden als je in juli/aug en/of met een tent gaat (bijv door aanwezigheid van wildlife)?

    Niet echt, gewoon gaan, beren zijn geen mensen-eters. Maar wel je eten etc goed opbergen in de auto. Neem wel een goede slaapzak mee voor de kou in Banff en Jasper of koop bij de walmart een extra fleece dekentje.

    * Kun je campinguitrustingen makkelijk huren? (Bijv autokoelkastje)

    Bij rent-a-tent misschien, maar misschien is kopen handiger. Als alternatief kun je een polystyreen koelbox en zakken ijs gebruiken, maar als je 3 weken gaat dan kom je hiermee net zo duur uit.

    * Hoe is de mogelijkheid tot bevoorrrading in natuurgebieden / N.P.'s?

    Logische vraag voor als je nog nooit in Canada geweest bent! Nee geen enkel probleem, overal is genoeg te shoppen. Ontbijt is ook onderweg overal te koop, in USA en Canada is het vrij gebruikelijk dat je ontbijt in een bar, restaurant of wat dan ook.

    * Wat zijn de beste gidsen/boeken om niet alleen de standaard highlights te vinden.

    Lees beter reisverslagen van andere tent kampeerders, die vindt je volop.

    * Andere tips?

    De meeste reseve's/ national forests/provincial parks beschikken over eenvoudige campings. Meestal nabij de weg of op een loopafstand vanaf de weg. Dit zijn doorgaans de mooiste campings. Aan een riviertje of aan een meertje.

    Bijna alle plaatsen hebben een bbq/vuurplaats. Hout is vaak op de camping aanwezig/ te koop. Soms komt de parkwachter het brengen. 10 dollar bijltje is onmisbaar voor het klieven.

    Voor zuidwest Alberta is hier een link naar een site met de campings. Zo zullen er wel meerdere sites zijn. Parcs Canada heeft een site met reserveer tel nummer. In B.C. de site van de provincie. Niet alle campings zijn reserveerbaar, meestal alleen de grotere.

  • Kendra

    harstikke goed idee om te gaan ‘tenten’, zoals hierboven al aangegeven is, de mooiste plekken op een campground zijn vaak de tent-plekken.

    Ik weet niet of je van plan bent je spullen mee te nemen, maar bij Walmart en Canadian Tire heb je vaak complete kampeerpakketten te koop, Die bestaan dan uit een tent, twee slaapzakken, twee luchtbedden en soms een extra screentent (om over de picknicktafel te zetten) of twee klapstoelen of iets dergelijks. Ik zag van de week zo'n pakket bij Walmart voor $68, maar dat is waarschijnlijk omdat het geen kampeerseizoen is op het moment.

    Ik weet niet of je kampeerartikelen kunt huren, wellicht dat je een koeler kunt kopen die je in kunt pluggen in je auto. Een groter probleem misschien is een camping stove, en potten en pannen en dergelijke. Je zou kunnen overwegen om een SUV of een minivan te huren en daar in te slapen (ik heb het een aantal mensen zien doen!)

    Wij zijn vorige zomer 10 dagen naar de (US) westkust geweest en hebben de halve trip in een tent geslapen en de andere helft in motels. Normaalgesproken hebben we een caravan, maar in die periode waren we net even caravan-loos! :)-D

    Ik was een beetje nerveus over het tenten, omdat ik er geen ervaring mee had, maar het is me 100% mee gevallen!

  • Vivianne

    Super, alvast bedankt voor alle (snelle en vriendelijke!) reacties, dat is helaas niet altijd meer vanzelfsprekend.

    Het gaat dus kamperen worden. ;-)

    Ik ga er mee aan de slag en ga me ongetwijfeld hier nog een aantal keren melden.

    Bedankt ook voor de linkjes/verwijzingen. Voorlopig kan ik vooruit.

  • John

    Leuk om te lezen :).

    Succes met het plannen,

  • Ken

    Zoals Kendra al schreef kan je vaak een kampeer pakket by Walmart of Canadian tire kopen voor onder de $100. dollar, ga dan even naar Dollarama, of een andere dollar store en daar kan je wel goedkope potjes en pannetjes halen en een zaklantaarn, of iets dergelijks. Het kamperen met een tent hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en vaak op de campgrounds hebben de tentjes de mooiste plekjes, meteen aan de rivier of aan het meer, maar deze zijn vaak wel “walk in sites”.

    veel plezier.

  • chrisje

    En voila, daar is Chrisje dan !!!

    Als ik ergens een combi tentkamperen en Canada zie staan, ben ik er als de kippen bij!!!

    Even serieus, wij boeken altijd alleen een hotel voor de 1e nacht, en een huurauto.

    De tent nemen we zelf mee, hebben alles 4 jaar geleden lichtgewicht gekocht, en we reizen op de bonnefooi.

    Nog nooit meegemaakt dat we ergens geen plek hadden, en echt, er is geen mooier land dan Canada ( ok Amerika is ook mooi!!) om te kamperen.

    Om te luisteren naar de ademhaling van orca's op lime kiln, het huilen van coyotes, eekhoorns rond de tent, en het is absoluut spannend als er gewaarschuwd wordt voor beren!

    Eigenlijk is het gewoon de mooiste manier om dit land te beleven. s Avonds lekker je eten op de bbq klaarmaken, het kookstel hebben we ongebruikt mee terug genomen, en omdat er op iedere campsite een picknick tafel staat, hoef je dat ook niet mee te slepen.

    Wat wel?

    Nou je kunt een kampeeruitrusting huren, maar wij nemen eigenlijk alleen de tent, self inflatables, eetsetje, en slaapzakken mee, kussens kopen we daar, en een slakom.

    Pfff mijn heimwee wordt nog groter nu ik dit zo zit te typen..maar dit jaar …we twijfelen nog zeg maar.

    Ik vind de campings redelijk qua prijs, in vergelijking met Nederland niet duur, tenzij je de grote KOA's afloopt, die wij consequent vermijden, erg schoon en vriendelijk, en de ruimte…wow! Je hebt gewoon een bosperceel voor jezelf!

    Anyway, als je vragen hebt…en niet twijfelen, gewoon lekker met de tent!!

    Grtzz. Chris

  • chrisje

    In mijn enthousiasme vergeet ik bijna antwoord te geven op je vragen hahaha:

    - Koop een wegwerp koelbox, en dagelijks een zak ijsblokjes, die verkopen ze overal. Kijk wel uit met de tempex boxen op de achterbank, deze gaan makkelijk kapot …

    - wij kochten dagelijks onze verse produkten, kwamen altijd wel door een dorpje ofzo, behalve in Yellowstone, daar was vrijwel niks! Maar dat is dan ook geen Canada.

    - zoals gezegd, reden wij altijd op de bonnefooi, alleen 1 speciale camping op Lime Kiln hadden we gereserveerd, vanwege de orca's.

    - tip: koop een zeil voor onder de tent, en liefst ook 1 om erover te spannen, tussen de bomen. Als je ter plaatse bent zie je wel wat ik bedoel.

    - Hout mag je niet altijd mee slepen van het ene gebied naar het andere, dus steeds nieuw hout kopen.

    - Koop ter plaatse muggenspray

    - klinkt eigenlijk logisch, maar nodig geen wild uit op de kampeerplaats, houdt geurende dingen en eten weg bij de tent, zoek het “gevaar” niet op, maar geniet gewoon van de natuur. Ga in de schemer op pad en je komt geheid vanalles tegen langs de weg.

    Ook leuk, gewoon eens stoppen langs de weg overdag, en kijken hoelang het duurt eer er een bear-jam onstaat hahahaha! Overigens loont het altijd wel om de camp host te vragen of er wild ( beren enz) in de buurt zijn, gewoonlijk zijn ze erg goed op de hoogte. De eerste nachten slapen wij altijd erg slecht, omdat we van ieder geluidje bang worden( nare ervaring in Amerika gehad) maar daarna gaat het allemaal vanzelf!