Oost-Canada --> Halifax-Montreal

• Mariska

Wij gaan over een maand naar Oost Canada. Vertrekpunt is Montreal ivm congres. We vliegen daarna naar Halifax, vanwaar we met de auto terug naar Montreal gaan.

We hebben een paar vraagjes die we zelf moeilijk vinden om te beantwoorden, vandaar vragen we jullie hulp!

1. We willen graag kamperen, maar het is nogal wat om alle kampeerspullen met het vliegtuig mee te nemen (sowieso pp maar 23 kilo). Zijn er goede alternatieven (die ook redelijk betaalbaar zijn)? Of is het juist een goed idee om zelf spullen mee te nemen? We hebben iig al een auto gehuurd, dus een camper valt niet onder de opties (zie mezelf daar ook niet in rijden trouwens :).

2. We kunnen kiezen of we meer tijd besteden in Quebec, of juist meer tijd in Nova Scotia. Welke parken zijn aan te raden? Mij leek de Cabot Trail wel heel mooi, weet alleen niet of het te ver uit de buurt van Halifax is.

3. We hebben nu 2 dagen sightseeing in Montreal voordat we naar Halifax vliegen. Is dat voldoende? Of is het een goed idee daar nog een dag aan vast te plakken aan het einde van de reis?

4. Ik ben de enige met een rijbewijs, en ik vraag me af hoeveel km ik gemakkelijk kan rijden in 2,5 week (18 dagen). Ik denk zelf dat tussen de 1500-2000 wel te doen moet zijn, maar het is de eerste keer dat ik zolang achter elkaar ga autorijden. Graag advies hierover!

5. Waar kun je het beste walvissen spotten rondom Quebec en Nova Scotia?

Alvast heel erg bedankt!

Mariska

• Cees A

1. We willen graag kamperen, maar het is nogal wat om alle kampeerspullen met het vliegtuig mee te nemen (sowieso pp maar 23 kilo). Zijn er goede alternatieven (die ook redelijk betaalbaar zijn)? Of is het juist een goed idee om zelf spullen mee te nemen? We hebben iig al een auto gehuurd, dus een camper valt niet onder de opties (zie mezelf daar ook niet in rijden trouwens .

Ik zie bij bv walmart dikwijls tentjes liggen die maar 50 - 75 $ kosten. Is even duur dan een extra koffer meenemen in het vliegtuig

Koop zo'n ding en gooi 'm eventueel na je vakantie weg. Heb je wat pech met het weer of zo kun je ook af en toe eens een hotelletje nemen

2. We kunnen kiezen of we meer tijd besteden in Quebec, of juist meer tijd in Nova Scotia. Welke parken zijn aan te raden? Mij leek de Cabot Trail wel heel mooi, weet alleen niet of het te ver uit de buurt van Halifax is.

Op Nova Scotia kun je best een paar weekjes vullen. Ten eerste is Halifax een leuke stad. (havenfront, centrum, fort)

Iets ten zuiden van Halifax ligt Peggy's Cove. Beetje toeristisch, maar toch wel aardig. Bezoek ook Lunenburg. Leuk stadje (eigenlijk meer een dorpje)

De Cabottrail (het plaatsje Cheticamp) ligt iets meer dan 400 km van Halifax. Cabottrail is wel mooi en zeker een aanrader. Vanaf de Cabottrail zie je (met wat geluk) walvissen “blazen”.

Langs de Cabottrail wordt op diverse plaatsen walvistours aangeboden. Advies: doe zo'n tour op een plaats waar met zekerheid walvissen zitten.

Mensen die net terugkomen van zo'n tour zijn wat dat betreft een goeie informatiebron.

Bezoek ook Fort Louisbourg (soort openluchtmuseum met acteurs die personen spelen uit vroeger tijden)

In New Brunswick kun je naar bv Hopewell Rocks en Kouchibouquac nat. park (in 1X goed geschreven, zonder te spieken) :D

Frederickton is een mooi plaatsje met een leuk historisch centrum

3. We hebben nu 2 dagen sightseeing in Montreal voordat we naar Halifax vliegen. Is dat voldoende? Of is het een goed idee daar nog een dag aan vast te plakken aan het einde van de reis?

Da's persoonlijk. De ene heeft een stad al gezien na 2 dagen en een ander kan er best een hele week in rond dwalen

4. Ik ben de enige met een rijbewijs, en ik vraag me af hoeveel km ik gemakkelijk kan rijden in 2,5 week (18 dagen). Ik denk zelf dat tussen de 1500-2000 wel te doen moet zijn, maar het is de eerste keer dat ik zolang achter elkaar ga autorijden. Graag advies hierover!

Autorijden in Amerika of Canada is een relaxt feestje en absoluut niet te vergelijken met het gestress in Nederland.

2000 km moet geen enkel probleem zijn

5. Waar kun je het beste walvissen spotten rondom Quebec en Nova Scotia?

Waar ze op dat moment zitten. Klinkt raar, maar het is geen dierentuin waar ze op commando naast je boot verschijnen.

Walvistours worden overal langs de kust aangeboden. Zoals ik hierboven al schreef, informeer bij mensen die net terugkeren van zo'n tour wat ze gezien hebben.

Hebben die mensen niks gezien, rij dan verder want dan zie jij waarschijnlijk ook niks

• Analogkid

Walvissen spotten kun je op jouw route volgens mij het beste doen vanuit Riviere du Loup in de St Lawrence River. Ik zou zeker ook naar Fundy Park of naar Chignecto gaan, en naar Hopewell rocks.

• Mariska

Dank je wel voor de tips!

Ik heb nu de volgende route uitgestippeld (nummer = dag):

0. aankomst vriend in Montreal (ik ben al in Montreal ivm congres)

1. Montreal

2. Montreal

3. vliegen Montreal-Halifax - auto ophalen, camping zoeken en boodschappen doen

4. Peggys cove - Lewis lake provincial parc - camping (totaal 2 uur rijden, om er in te komen :)

5. Halifax

6. rijden Halifax - cheticamp (416 km, 5 uur)

7. Cape breton parc

8. Cape breton parc

9. Cape breton parc - Amherst (435 km, 5,5 uur)

10. Amherst - Hopewell Rock/Cape, daar ergens camping zoeken (100 km, 1,5 uur)

11. Fundy Nat. Parc (1 uur vanaf Hopewell)

12. rijden Hopewell Cape - Edmuntson met stop in Fredericton (475 km, 5 uur)

13. Edmuntson - Quebec, daar ergens camping zoeken (318 km, 4 uur)

14. Quebec

15. Quebec

16. rijden Quebec - Trois Rivieres (126 km, 1,5 uur)

17. Trois Rivieres

18. rijden Trois Rivieres - Montreal Trudeau airport , daar auto inleveren (150 km, 2 uur) (vertrek 19.00 vanaf vliegveld)

Is dit haalbaar? En een leuke route?

Ik zag dat als ik naar de luchthaven ga vanaf Trois-Rivieres, ik dwars door Montreal moet rijden met de auto. Is dat te doen? Of is het beter een omtrekkende beweging te maken? Zo ja, wat zou een goede route zijn?

Alvast bedankt weer!

• Cees A

Is zeker goed haalbaar.

Paar opmerkingen:

Dag 4: Is het de bedoeling dat je gaat kamperen in Lewis Lake prov.park ?

Dit park ligt op een half uur rijden van Halifax. Als je dit als uitvalsbasis voor bezoek aan Halifax gaat gebruiken iets om rekening mee te houden.

dag 6: Ik zou die dag niet naar Cheticamp rijden, maar naar Baddeck (leuk plaatsje overigens) .

Baddeck ligt aan de zuid-oostkant van de Cabottrail.

Je kunt dan de volgende dag vanuit Baddeck de Cabottrail beginnen, helemaal om Cape Breton nat. park heen rijden en dan eindigen in Cheticamp.

Dag 10: Ga in Moncton naar Magnetic Hill. Dit is een optische illusie. (er is ook een pretparkje in die buurt dat Magnetic Hill heet, maar dat bedoel ik niet)

Je denkt dat je bergaf rijdt, maar als je dan stopt en de auto “vrij” zet rolt de auto achteruit. Voor jouw gevoel bergop dus………. Rare ervaring.

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Magnetic_Hill_(Canada)

Youtube fimpje: http://www.youtube.com/watch?v=JLgdZGbOclk

Nog eens dag 10: Om het enorme getijdeverschil te zien in de Bay of Fundy moet je eigenlijk de Hopewell Rocks zien bij zowel laag tij als bij hoog tij.

Pas dan zie je hoe hoog het water komt.

Dag 18: Dat stuk tussen Trois Riv. en Montreal Airport, Hwy 40, is allemaal grote weg. Geen probleem dus met rijden.

Als je om gaat rijden maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

• Mariska

Hoi Cees,

Dank weer!

Dag 4: Nee, ik denk dat we een camping zoeken in de buurt van halifax, en dan op 1 dag naar Peggy's cove en Lewis Lake gaan. Scheelt toch weer een half uur, ook als we daarna naar het noorden vertrekken.

Dag 6: Waarom zou je Baddeck aanraden? Minder touristisch? Of betere/leukere camping?

Dag 10: grappig :) en tijdeverschil: volgens mij moet dat wel lukken. Er zit toch toch ongeveer 6 uur verschil tussen hoog en laag?

Dag 18: bedankt! Ik ben weer gerustgesteld!

Weet jij trouwens of Trois Rivieres de moeite waard is? Ik heb het nu uitgekozen omdat het op de route ligt naar Montreal, maar in principe kunnen we overal heen de laatste 2 dagen in een straal van 2 uur rijden vanaf Montreal. Dus mocht er iets in de buurt zijn dat meer de moeite waard is om te bezoeken…

Dan heb ik nog een paar vraagjes over kampeergerei etc maar die stel ik wel even in een nieuwe post, om het overzichtelijk te houden.

Dank!

• Cees A

Dag 4: Nee, ik denk dat we een camping zoeken in de buurt van halifax, en dan op 1 dag naar Peggy's cove en Lewis Lake gaan. Scheelt toch weer een half uur, ook als we daarna naar het noorden vertrekken.

Oké, lijkt mij ook beter

Dag 6: Waarom zou je Baddeck aanraden? Minder touristisch? Of betere/leukere camping?

Als je de kaart erbij pakt zie je dat de Cabottrail om Cape Breton nat. park heen loopt.

Baddeck ligt aan de ene kant van de Cabottrail en Cheticamp aan de andere.

Ik kreeg het idee dat jullie alleen Cheticamp wilden gebruiken als uitvalsbasis voor de Cabottrail. Met onnodig op-en-neer gerij als gevolg

Als je nu begint in Baddeck kun je de eerste dag de gehele Cabottrail afrijden en eindigen in Cheticamp.

Omdat het gedeelte rond Cheticamp het mooiste is kun je je 2e dag dan helemaal in die omgeving doorbrengen.

Leek mij logischer (ik heb dat zelf ook ooit zo gedaan) en het bespaart je op-en neer gerij

PS: Andersom, beginnen in Cheticamp en eindigen in Baddeck, kan natuurlijk ook

Dag 10: grappig en tijdeverschil: volgens mij moet dat wel lukken. Er zit toch toch ongeveer 6 uur verschil tussen hoog en laag?

Ja. Schema's van hoog en laag tij vind je op hun site: http://www.thehopewellrocks.ca/

Klik op “learning centre” en dan op “Tide tables”

Dag 18: bedankt! Ik ben weer gerustgesteld!

Gelukkig …………………:)

Weet jij trouwens of Trois Rivieres de moeite waard is? Ik heb het nu uitgekozen omdat het op de route ligt naar Montreal, maar in principe kunnen we overal heen de laatste 2 dagen in een straal van 2 uur rijden vanaf Montreal. Dus mocht er iets in de buurt zijn dat meer de moeite waard is om te bezoeken…

Ben nooit in Trois Rivieres geweest

Dan heb ik nog een paar vraagjes over kampeergerei etc maar die stel ik wel even in een nieuwe post, om het overzichtelijk te houden.

Leuk dat je die vraag aan mij stelt, maar ik ben meer iemand van luxe hotelbedden en zo.

beantwoording van die vraag laat ik dan ook graag over aan anderen.

:D

• Mariska

Dank je wel!

Was idd van plan de hele Cabot trail te rijden, dus in dat opzicht maakt beginnen bij Cheticamp of bij Baddeck niet zoveel uit. We willen denk ik wel 1 dag een wandeltocht gaan maken, maar volgens mij is dat ook goed te doen met het schema. Maar misschien is eindigen op het hoogetepunt wel beter dan:), kunnen we daar gaan wandelen.

En over de luxebedden vs kampeerbedje: ja, dat is alweer een hele tijd geleden voor ons :). Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Reden dat we het zo willen doen is ten eerste financieel en ten tweede denken we dat het toch wel wat kan toevoegen aan de hele Canada-ervaring: er is nu eenmaal veel natuur!

Tot zover zijn denk ik onze vragen wel beantwoord. Mocht er nog iets te binnen schieten, dan weet ik je te vinden ;).

Groet!

• Analogkid

Wij kiezen er voor om van quebec naar Halifax te rijden door de USA, door Maine. Lijkt ons een mooiere route dan door New Brunswick. Je komt dan langs Moosehead Lake en langs Acadia NP. Misschien ook iets om te overwegen?

• Mariska

Dank voor de suggestie. We hebben er idd naar gekeken om zo te rijden, maar toch besloten om door NB te gaan. Ons lijkt de rivierkant erg leuk.