hulp gevraagd bij rondreis oost canada

  • arlette

    Komende zomer ga ik van 18 juli tot 20 aug naar Oost Canada. Ik vlieg op Halifax en heb een gewone auto gehuurd. Kampeerspullen neem ik mee. Nu had ik zeer grofweg bedacht dat ik een rondje willen rijden door Nova Scotia- New Brunswick- Quebec- Labrador- Newfoundland- Nova Scotia

    Ik wil in elk geval naar NFL (vrienden wonen). Als ik op kaarten kijk zie ik geen weg meer vanaf Natashquan. Is die er ook niet naar Red Bay? Hoe kom ik dan in Red Bay?

    Is het soswieso te doen wat ik wil of zit ik alleen maar in de auto? Ik wil zo veel mogelijk door de natuur rijden en zo weinig mogelijk “snelweg”

    Zou graag aantal keer willen whalewatchen. (geen tips nodig voor NFL) OOk las ik dat je beren kunt spotten. Kortom alle tips en suggesties zijn welkom. Is het trouwens handig om de ferry naar Sydney vooraf te reserveren (goedkoper en plaats)

    Ik heb dus nog helemaal geen uitgestippelde route alleen een idee. Wie helpt me verder?

    Bedankt alvast

    groeten Arlette

  • eric

    Hoi Arlette ,

    da's een mooi rondje wat je in gedachten hebt ! Zo'n rondje hebben wij afgelopen juni/juli gedaan , en is ons zeer goed bevallen. Wel veel kilometers hoor , zeker het Quebec en Labrador stuk. Je kan hier , om echt een rondje te maken , alleen over de #389 , de #500 en de #510. Als je het geen probleem vind om bijna 900 kilometer over (soms zeer slechte) gravel wegen te rijden , dan heb je een fantastische trip ! Wij vonden dit stuk van het rondje het meest gedenkwaardige ; je bent totaal op jezelf aangewezen , er is geen ( echt niets ) restaurantje of tankstation tussen de paar dorpen die je op die route tegenkomt , er is geen ( echt geen ) mobiel bereik , eigenlijk dus waanzinnig fantastisch ! Goed voorbereiden voor deze route is een must.Een gewone auto lijkt me iets minder geschikt , een fourwheel heb je zeker nodig ( alhoewel we ook wel een paar ( stuk of 4 ) “gewone” auto's hebben gezien op deze route….).

    In de dorpen Fermont (Quebec) , Labrador City , Churchill Falls , Happy Valley-Goose Bay , Port Hope Simpson , Red Bay en daarna verder langs de kust kan je tanken,eten en overnachten. Verder nergens.

    Als je onze complete reis eens wil bekijken , inclusief enkele honderden foto's en enkele korte videofragmenten , kan je hier www.ericencarin.nl een kijkje nemen met wat je zoal te wachten staat. Hierna heb je waarschijnlijk heel veel vragen , stel ze gerust via dit prikbord !

    Gr. Eric

  • Peter W

    Wij reden dit rondje in 2010 vanaf Boston,MA. In 8 weken en dat was zeker 1 week te kort. Jouw 5 weken zijn dus veel te kort!

    >geen weg meer vanaf Natashquan

    De ferry (pakketboot): zie http://www.tourismlowernorthshore.com/bycar.asp en http://www.tlhwy.com/travel/ferries.html Het is 2 dagen varen naar Blanc Sablon,QB, waar de ferry van/naar NFL gaat (2uur). Wij reden de Trans Labrador Hwy (TLH) vanaf Goosebay naar Forestville,QC op weg naar Boston,MA. Dus we zijn niet geweest in Natashquan want dan hadden we de Electriciteitscentrales in Labrador City,NL, Manic.5,QB en Manic.2 gemist. En dat was onze motivator om de TLH te rijden

    >Hoe kom ik dan in Red Bay?

    Rijden vanaf Blanc Sablon,QB op de #510 Trans Labrador Hwy. Wij reden de #510 door naar Cartwright,NL om daar de ferry naar Goosebay te nemen. Vanaf eind 2010 kan dat rijdend over de #510 TLH

    >Is het soswieso te doen wat ik wil of zit ik alleen maar in de auto?

    Wij vinden het NIET te doen. Beperk je tot Newfoundland en Nova Scotia en dan kom je in 5 weken al tijd te kort. Wij hadden als thema: de trans Atlantische verbindingen en daar was nog veel over te zien. Bedenk dat practisch alle musea bemensd worden door schooljeugd en dus alleen in de zomervakantie open zijn.

    >Beren? We hebben 1 beer gezien. In het Cartwright,NL motel stond de beer in de tuin (1 meter van ons kamer-raam). Wel wat moose en op de ferry's: veel whales en ijsbergen. Op de commerciele tours heel weinig kleine whales. (zonde van het geld)

    > ferry naar Sydney vooraf te reserveren?

    Wij hadden dat gedaan, net zoals we alle motels en B&B's (armoe) gereserveerd hadden. Wij voeren 2 juli 2010 over naar Port-aux_Basques,NFL en het was niet druk op de boot. Qua luxe lijkt het niet op de boot naar Engeland (ook 6 uur varen).

    Tip: de weg #100,NL langs Placentia Bay: vanaf Colinet naar Placentia via een grote Zuidelijke lus is veel mooier dan de Great Ocean Road in Australia (maar mist de history). Overigens, de wegen infrastructuur is maar 30jaar oud.

  • NB

    Misschien heb je alle plannen al rond, maar ik heb nog een tipje voor je. Als je in Halifax aan komt kan je misschien de Digby Ferry naar Saint John, NB nemen. Met wat mazzel zie je onderweg wat walvissen. En laat me dan weten wanneer je in Saint John bent, dan zorg ik dat ik daar ook ben :). Ik woon er 15 minuten vandaan.

  • Kietree

    Hallo Arlette,

    Leuk dat je naar Oost Canada gaat. Wij zijn er in 2012 geweest, 4 weken met een camper van Canadream. We hebben genoten. Het lijkt mij een ambitieus plan wat je hebt maar met de auto kun je gemiddeld sneller afstanden afleggen dan met een camper. Wij willen nog een keer terug om alleen NFL te bezoeken.

    We hebben whalewatchen gedaan vanaf Brier Island/NS, wat voor ons tot nu toe een van de mooiste boottochten was om walvissen te spotten. En ze bovendien van dichtbij gezien te hebben. Geweldig!

    Beren spotten hebben we niet gedaan, ook niet toevallig in het wild tegengekomen. We waren ook op PEI en daar zijn geen beren.

    Fijne vakantie en als je nog vragen hebt, zie ik het wel.

    Groet, Ine

  • Mirjam

    Vergeet in Nova Scotia ook the cabot trail niet. prachtig, helaas ben je wat te vroeg voor de herfst kleuren.

  • Kietree

    Mirjam Schreef:

    ——————————————————-

    > Vergeet in Nova Scotia ook the cabot trail niet.

    Hallo Arlette,

    Ik vind dat Mirjam gelijk heeft, vergeet niet NS/Cape Breton te bezoeken en daarmee ook Cabot Trail. Het behoorde zeker tot het mooiste stukje van onze vakantie vorig jaar in Oost Canada. En ook wij hebben het niet eens in herfstkleuren gezien maar in (eind) juni.

    Mooie wandelingen te maken in het NP van Cape Breton. Cape Breton is ons nog beter bevallen dan we gehoopt hadden.

    Wederom fijne vakantie.

    Groet, Ine

  • Mariska

    Daar ben ik het ook mee eens: de Cabot trail was een van de hoogtepunten van onze vakantie vorig jaar en wij gingen midden in de zomer. Ook was de Marine Drive tussen Halifax en Sherbrooke (3 uur rijden ongeveer) een hele mooie autoroute. Mooie plaatjes na elke bocht, heerlijk rustig rijden en prachtige landschappen.