gebruikte fiets kopen/huren, camperreis Oost Canada

  • Kietree

    Beste forumleden,

    Dit jaar gaan we (2 personen) in juni 4 weken naar Nova Scotia/Newfoundland met een gehuurde camper van Canadream. Je kunt bij Canadream ook een fietsendrager voor op de camper huren. Fietsen huren voor 29 dagen is best prijzig. Daarom kwam het plan, gebruikte fietsen te kopen en na 4 weken weer te verkopen. Maar is dit in Canada gebruikelijk? In Nederland fietsen te over maar ik vermoed dat dit in Canada anders is. Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen de Nederlanders die in Canada wonen hier misschien iets zinnigs over zeggen? Zijn vouwfietsen misschien nog een betere optie omdat je ze in de bergruimte van de camper kunt opbergen?

    In alle provincies een helm verplicht tijdens het fietsen?

    Het is niet onze bedoeling om lange fietstochten te maken maar meer handig dat je niet altijd met de camper op pad hoeft. En een goedkopere optie dan 5th wheel (:P)

    Bij voorbaat dank voor jullie hulp en informatie.

    Met vriendelijke groet,

    Ine

  • John

    Hoi Ine,

    ik weet niet wat men voor fietshuur vraagt, maar bij winkels als Walmart en Canadian Tire kun je vaak al een MTB-achtige fiets kopen voor nog geen $100, daarna lever je ‘m gewoon in bij de kringloop winkel o.i.d. Niet geschikt voor het ’zware off-road' werk, maar prima voor korte(re) stukjes op de weg e.d.

    Voor zover ik weet is het dragen van een helm verplicht in Canada (zeker in BC), hou er ook rekening mee dat de Canadese infrastructuur (nog) niet echt is ingericht op fietsers. Dit geldt ook voor een deel van de verkeersdeelnemers (automobilisten). Zorg dus dat je goed gezien wordt, ook overdag. En geef wat vaker voorrang aan grotere voertuigen dan dat je mogelijk in NL zou doen ;) .

    Gelukkig zien we langzaam wel steeds meer aktieve fietsers in Canada :) .

    Craigslist ('Marktplaats') is overigens een vrij algemene site voor gebruikte artikelen, iedere streek heeft zijn eigen Craigslist site.

    Lokaal vind je ook op bijv. Facebook wel z.g. ‘swap ’n shop-sites'.

    Groetjes,

  • Rentia

    Hoi Ine,

    Nog een link met wat info,

    http://www.bikesense.bc.ca

    In het verleden hebben we fietsen bij de verhuur van een camper gekregen. Na het zien van de flinke heuvels, rijden op de snelweg hebben we er uiteindelijk niet veel van gebruik gemaakt. Heb de fietsen dan ook maar achtergelaten nadat we naar Canada zijn verhuisd, ik moet zeggen we missen het toch wel!

    Veel succes,

    Gr, Rentia

    Campbell River, BC

    www.eagleeyeadventures.com/Facebook

  • Gerard

    Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt, maar informeer eens wat het kost om fietsen mee te nemen . wij hebben lang geleden fietsen laten vervoeren voor mijn broer in Canada maar weet niet meer wat dat gekost heeft.

  • Kietree

    Goedenavond John, Rentia en Gerard!

    Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

    @John

    Ik ga neuzen op websites van de grote supermarkten, dank je wel. Geen idee, dat de goedkoopste al voor C$ 100 te koop zijn.

    @Gerard

    Net even gecheckt, we vliegen met Icelandair en die nemen fietsen mee, per enkele reis € 56 per fiets. Ook een optie, maar het inpakken en van en naar het vliegveld brengen is ook een lastig karwei.

    @Rentia

    Bedankt voor de link, ga de website bekijken.

    Groet, Ine

  • Ankie1

    kijiji.ca is ook zoiets als marktplaats.

    Maar eerlijk gezegd duik een wal-mart in, koop daar een paar goedkope fietsen en klaar. Anders moet je afspraken maken met de toekomstige verkoper van die sites ed, kan best lastig zijn.

    Helm is verplicht, maar eerlijk gezegd heb ik er nooit eentje gebruikt :)

    Groetjes Ankie

  • mbrink

    Wij zijn voor een half jaar in west Canada en hebben fietsen gekocht bij canadian tire voor 99 dollar. Ik zou zeggen doen! Zie ons blog voor foto's van de fietsen http://blog.importbrink.nl

    Mvg Maarten en Stéphanie

  • Kietree

    Hoi Stéphanie en Maarten,

    Bedankt voor jullie reactie. Wat een aparte fietsen, wat ik op de foto's zie. In ieder geval ‘off the road’ . Ik zie overigens geen helm op de foto (:P)

    Fijne vakantie.

    We gaan over een paar weken ook genieten.

    Groet, Ine

  • Maria

    Kietree Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi Stéphanie en Maarten,

    >

    > Bedankt voor jullie reactie. Wat een aparte

    > fietsen, wat ik op de foto's zie. In ieder geval

    > ‘off the road’ . Ik zie overigens geen helm op de

    > foto (:P)

    >

    > Fijne vakantie.

    >

    > We gaan over een paar weken ook genieten.

    >

    > Groet, Ine

    Ca lijkt me niet echt een fietsland:)-D

  • Ankie1

    Maria zo langzaam aan weten we dat voor jou alleen luxe het doet. Maar gelukkig zijn er velen die Canada wel als een fietsland zien en er dus ook graag van genieten.